Българите са сред най-консумиращите шоколад източноевропейци през 2021 г., става ясно от данни на компанията за пазарни анализи Euromonitor International, с които разполага Investor.bg.
Докато средностатистическият източноевропеец е консумирал през 2021 г. по 4,3 кг шоколадови изделия, в България обемът е 6,1 кг. В региона страната ни е изпреварена само от Естония, където годишно всеки жител изяжда средно по 7,7 кг. Топ 3 се допълва от Полша с 5,6 кг годишна консумация на жител.
Като цяло в периода от 2016 г. до 2021 г. индустрията в Източна Европа е отчела ръст от 10,5% (в търговски обем). Най-малко шоколадови изделия в региона се консумират в Северна Македония (2,8 кг) и Босна и Херцеговина и Румъния (по 2,7 кг).
През 2021 г. по данни на Euromonitor в страната ни са били продадени над 42 хиляди тона шоколадови изделия, а пазарната стойност расте с 5,4% на годишна база от 812,3 млн. лева година по-рано до 856,2 млн. лева през 2021 г. В количествено отношение годишното нарастване е от 1%, което означава, че през 2021 г. са се продавали по-скъпи изделия.
Най-големите играчи в страната ни по пазарен дял са Mondelez Bulgaria AD, Ferrero SpA, Inkofoods OOD, Nestlé Bulgaria AD и Mars Inc Bulgaria EOOD.
Като цяло през 2020 г. продажбите на шоколадови изделия в Източна Европа бяха близки до стагнацията, засегнати от загубата на импулсните продажби/продажби в движение, по-малкото поводи за подаръци и нарушените празници (Великден, Коледа) поради коронавируса, което се отрази негативно на редица категории, като предложения в кутии и сезонен шоколад. Продажбите на пликчета с шоколадови бонбони обаче са били стимулирани от увеличеното количество закуски вкъщи и използването им като достъпни и споделени лакомства през 2020 г.
В началото на 2020 г. икономическият просперитет е позволявал на българите да купуват по-често шоколадови изделия. Освен че са купували повече шоколадови изделия, българите са харчели повече за такива продукти, включително за по-скъпи марки като Lindt и Ferrero Rocher. Извънредното положение в България от 13 март до 13 май доведе до изолиране на българите по домовете им, ограничаване на пътуванията и затваряне на училища, детски градини, детски площадки, повечето предприятия и обекти за търговия на дребно с нехранителни стоки, с изключение на аптеките и магазините за хранителни стоки. Това обърна тренда, поясняват от Euromonitor.
През 2021 г. обемът на продажбите на шоколадови изделия по-специално в България се е подобрил значително след спада на продажбите, наблюдаван през 2020 г. в резултат на блокиранията заради коронавирусната пандемия. През миналата година обемът на продажбите почти да се върнал на нивата отпреди пандемията и ги е надхвърлил в стойностно изражение, поясняват от Euromonitor.
Според анализаторите има редица причини за подобрените стойностни показатели. През 2020 г. единичните цени се понижиха, тъй като потребителите купуваха по-големи опаковки, за да намалят броя на посещенията си в магазините, а дефлационните тенденции през 2020 г. също забавиха растежа на стойността през годината. През 2021 г. обаче и двата фактора вече не са съществували, което отново обръща тенденцията – този път в положителна насока.
Според Euromonitor International се очаква пазарът на шоколадови изделия в България да отбележи по-силно възстановяване от 2022 г. нататък. Продължаващото разрастване на модерните магазини за хранителни стоки във по-малките градове ще направи по-широкото разнообразие от продукти достъпно за повече потребители, а търсенето ще се стимулира от редовните ценови промоции.
Производителите се очаква също да подкрепят растежа с повече продуктови разработки, по-специално шоколадови сладкарски изделия с по-здравословни насоки и маркетингови послания, които се стремят да ангажират потребителите чрез техните емоции - установяването на емоционална връзка ще бъде от решаващо значение за поддържане на потребителската лоялност, поясняват маркетолозите. Анализът на Euromonitor показва, че в България се повишава осведомеността за здравето и се наблюдава нарастваща тенденция за съзнателно хранене, което се проявява и в търсене на по-малки опаковки и порции.
Очаква се пазарът на какао и шоколад в глобален мащаб да достигне 74,39 млрд. долара до 2027 г., като през прогнозния период от 2020 до 2027 г. ще нараства с 5,2%, показва доклад на Market Analysis and Insights.
Нарастващото търсене на шоколадови изделия, произведени по справедлив начин (fair trade), и склонността на потребителите към здравословни закуски са сред факторите за развитието на пазара на какао и шоколад през прогнозния период 2020-2027 г. Основните играчи с доминиращи позиции са Cocoa Processing Company Ltd., Cargill, Incorporated, Archer Daniels Midland, Blommer Chocolate, Barry Callebaut, Cemoi, Meiji Holdings Co. Ltd., Puratos Group, Olam International Limited, Mars Inc, Nestle S.A., ADM, Bunge, Indcresa, JB Foods Limited, Plot Enterprise Ghana Ltd., Dutch Cocoa, Olam International, Touton S.A., BD Associates Ghana Ltd., Niche Cocoa Industry Ltd.
Според последните проучвания на Research and Markets пък световният пазар на шоколад ще достигне общо 312,6 млрд. долара до 2030 г. В новия си доклад организацията посочва, че индустрията се движи от растежа, свързан с подаръците, който е особено забележим в азиатските страни, както и от значителното увеличение на премиум сериите шоколадови блокчета. Освен това силните рекламни и маркетингови кампании за вегански, безглутенови шоколади с ниско съдържание на захар също са друг важен фактор, който стимулира търсенето.
Според проучванията на компанията производителите пускат на пазара широка гама шоколадови изделия в по-здравословния сегмент с етикети като „веган“, „без глутен“ и „млечни продукти“, за да отговорят на нарастващото търсене на клиентите, което увеличава обхвата на шоколадовите изделия на световния пазар. Например, през септември 2020 г. Chocoladefabriken Lindt & Sprungli AG открива Lindt Home of Chocolate в Швейцария. Съоръжението представя уникален център за компетентност в областта на шоколада, атрактивен музей и производствен цех с възможност за посещение от страна на гости.
Сегментът на черния шоколад се очаква да бъде най-бързо растящият сегмент през прогнозния период. Пускането на продукти в този сегмент от ключови играчи на пазара вероятно ще допринесе за цялостния растеж на сегмента. Например през ноември 2020 г. Sugar-Free (производител на нискокалорични подсладители) навлезе в категорията на премиум тъмния шоколад с пускането на шоколадите Sugar-Free D'lite.
Сегментът на каналите за дистрибуция на супермаркети и хипермаркети заема най-голямата част от сегмента през 2021 г. и се очаква да запази доминиращата си позиция през прогнозния период. Нарастването на търсенето на шоколадови изделия от страна на потребителите е накарало търговците на дребно да отделят повече място на рафтовете за шоколадови изделия, особено в развитите страни, като САЩ и Обединеното кралство. Така например през юни 2020 г. Wicked Kitchen, веганска марка в Обединеното кралство, пусна на пазара своите първи в историята вегански кексчета чрез супермаркетите Tesco в Обединеното кралство.
преди 2 години Бойчо, за Нидерландия нещо? Радиотишина? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Тъжното е, че марки като милка (не знам коя е компанията майка), продават продукт с по-ниско качество в Европа, който накъртва на захар. Нестле, поне на сладоледите, смениха шоколада спрямо миналата година и сегашният също е с по-ниско качество, което се усеща по вкуса. Вероятно може да е сменен и по-рано, но сладоледите имат голям срок на годност и не можеш да разбереш кога точно е станало. отговор Сигнализирай за неуместен коментар