IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Инвестициите в реклама в България растат, най-бързо в киното и дигиталните медии

Рекламият пазар у нас се е разширил с 7,5% през 2023 г. до нетен обем от 612 млн. лв.

11:19 | 20.05.24 г.
Автор - снимка
Редактор
Снимка: Pixabay
Снимка: Pixabay

Инвестициите в реклама в България през 2023 г. достигат 612,1 млн. лева, показват данните на Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА). Така българският рекламен пазар бележи ръст от 7,5% за миналата година. Този темп на нарастване е по-бърз от средния за света, уточняват от асоциацията.

Данните представят оценка на нетните инвестиции в основните медийни канали и не включват инвестициите в създаването и производството на рекламни формати.

Нетните инвестиции в телевизионна реклама през миналата година се оценяват на 323,5 млн. лева, с което телевизията е водеща медия с дял от 52,9% и 6% ръст спрямо предходната година.

Дигиталните медии са втори по значимост на привлечените инвестиции с дял от 34,2% и 209,5 млн. лева нетен обем. При тях ръстът е 12%.

Външната реклама расте с 4% и достига 47,9 млн. лева нетен обем. Радиопазарът остава стабилен, отчитайки 4% ръст и обем от 22,8 млн. лева. Пресата продължава тенденцията за свиване на обемите – наблюдава се спад с 10% при 7,5 млн. лева нетен обем. Киното бележи най-силен ръст – 25%, макар и до само 1 млн. лв. нетни инвестиции.

*Всички стойности са в млн. лева. Графика: БАКА *Всички стойности са в млн. лева. Графика: БАКА

Медийната инфлация - между 0% и 16%

Медийната инфлация се движи в диапазона между 0% и 16%. Тя е най-висока в двете най-големи по обем медии – 16% за дигиталните медии и 14% за телевизия. Като основна причина за това се посочва засиленият интерес на рекламодателите предвид високия им потенциал да доставят рекламното съобщение до целевата аудитория и ограниченото предлагане.

При радиото инфлацията е 5%, а при външната реклама – 6%. При преса и кино не се отчита инфлация.

Прогноза за 2024 г.

Макроикономическата и политическата несигурност, продължаващата война в Украйна и разпалването на нови военни огнища по света отново са предпоставки за слаба видимост през 2024 г., пише в анализа на медийната комисия към асоциацията. Текущите им очаквания за растежа на общия рекламен пазар у нас са умерено оптимистични - ръст от 9,2% до 667,8 млн. лв. нетен обем на пазара.

Има обаче едно съществено уточнение - прогнозите са изготвени преди гласуването в парламента на изменението на Закона за хазарта. На 30 април – в последния му работен ден, парламентът окончателно прие пълна забрана на рекламата на хазарт в медиите. Текстовете, внесени от ГЕРБ и ДПС на 24 април, бяха приети ударно и единодушно от депутатите.

Предстои да бъде направена актуализация на данните на асоциацията и тогава ще бъде взето под внимание въздействието на регулацията върху рекламата на хазарт.

Според текущата прогноза се очаква телевизията да запази своята доминираща позиция с 51,8% дял от общите инвестиции. Огромният зрителски потенциал на събитията на живо, солидната инвестиция в повече местни продукции, нови филми и сериали и спортно съдържание, както и голямото търсене от рекламодателите за закупуване на рекламно време допринасят за ръста на цените за телевизионна реклама. През 2024 г. се очаква 7% ръст на инвестициите до 346,2 млн. лева.

Дигиталната рекламна индустрия продължава своето развитие, задвижвано най-вече от органични фактори като електронната търговия и естествената промяна на медийната консумация. Предвижда се и тази година дигиталните медии да запазят тенденцията за увеличение на дела си в общия микс до 35,8% и обем от 238,8 млн. лева.

От асоциацията очакват още външната реклама и радио рекламата да запазят своите дялове и увеличения на нетните инвестиции от 6%. При пресата се прогнозира нов спад с 10% до 6,7 млн. лева.

Прогнози за 2025 г. и 2026 г.

През следващите две години пазарът е готов да претърпи трансформации, катализирани от иновации и нововъзникващи тенденции и технологии, пише в анализа. Прогнозата е в този период  пазарът да расте умерено и в края на 2026 г. да достигне 778,9 млн. лева.

Телевизията ще продължи да бъде водеща медия в рекламния микс с 6% ръст и през двете години, като делът на медията ще се свие през 2026 г. до 49,9%, или 388,9 млн. лева.

Тенденцията за увеличение на дела на дигиталните медии в общия медиен микс безусловно продължава и при прогнозен ръст от 13% през следващата година и 11% през 2026 г. ще достигне 38,5% при нетна стойност от 299,5 млн. лева в края на 2026 г.

Инвестициите във външна реклама и радио се очаква да растат с по 5% през двете години, а пресата ще продължи да губи дял. Приходите от кино реклама се прогнозира да достигнат 1,5 млн. лева в края на периода.

*Всички стойности са в млн. лева. Графика: БАКА *Всички стойности са в млн. лева. Графика: БАКА

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:26 | 20.05.24 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Медии и маркетинг виж още

Коментари

Финанси виж още