Главният изпълнителен директор на Nestle Марк Шнайдер заяви, че обикновено компанията сключва сделки за суровини преди доставката. Така понижаването на разходите за суровини и енергия няма да се отрази на това, което компанията вече е платила. В същото време част от цените, които производителят увеличи в края на миналата година, ще влязат в сила през първото тримесечие на 2023 г.
И макар цените да се движат в правилната посока, заплатите са следващата голяма спънка. Повечето равнища на заплащане на корпоративен персонал се договарят в началото на годината, така че това е друг източник на натиск върху маржовете.
Наистина, една от причините цените на храните да останат толкова упорито високи е, че много компании за потребителски стоки все още не са се възстановили от загубената печалба заради повишените разходи. Unilever, например, изчислява, че е прехвърлил нататък по веригата около три четвърти от инфлацията, на която е била подложена. Но са необходими още увеличения за пълно възстановяване.
Търговците на дребно обаче не са съгласни. Джон Алан, председател на най-големия британски ритейлър Tesco, наскоро заяви, че някои снабдители увеличават цените повече от необходимото. Александър Бомпар, главен изпълнителен директор на френския търговец на дребно Carrefour, коментира пред в. Le Figaro, че производителите настовят за „луди“ увеличения на цените. Вярно е, че дори на фона на по-високите разходи през последната година маржовете на компаниите за потребителски стоки са по-малки от тези на супермаркетите.
Производителите отхвърлят критиките, сочейки към свиването на собствената си печалба през последните две години. Но докато двете страни са в сблъсък за следващия кръг увеличения – преговори се водят в Европа – може да има повече компромиси.
Потребителите вече пазаруват по-малко и предпочитат собствените марки на супермаркетите. Обемът на продавани стоки може скоро да намалее драстично. Нито производителите, нито супермаркетите искат това да стане. Unilever посочва, че очаква да види натискът върху потребителските кошници да намалява с успокоението на ценовото покачване.
- Собствените марки на супермаркетите завземат дял в повечето европейски страни. Графика: Bloomberg
Значителният шок при цените миналата година и това, че някои компании са все по-близо до възстановяване от инфлацията може да обясни защо Pepsi, Kraft Heinz и Conagra Brands са близо до това да сложат на пауза покачванията на цените. Но големите марки ще са по-скоро сдържани по отношение на понижения. Все пак има рискове продължаваща война в Украйна, както и икономическото отваряне на Китай да увеличат търсенето на суровини.
Доставчиците, междувременно, може би са готови да финансират още специални оферти – като краткосрочни промоции, които да направят продуктите по-достъпни и да дадат тласък на продажбите. Увеличаването на изгодните сделки вероятно ще е първият знак, че цените са достигнали своя връх.
Но нека не забравяме, че малко инфлация може да е от полза както за производителите, така и за търговците на дребно. Потребителите възприемат начина на мислене, че ще трябва да плащат повече, което улеснява компаниите в пласирането на по-скъпи продукти. Колкото до супермаркетите, по-високите цени увеличават стойността на продажбите още преди дори да са отворили врати.
Когато инфлацията е по-умерена, или има дефлация, те трябва да продават повече консерви с боб или хлябове, за да преминат същите пари през касите. Като се има предвид колко яростно конкурентна е хранителната индустрия, точно тогава наистина започва трудната работа.