IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Инфлацията в супермаркетите може скоро да достигне върха си

Търговците на храни на дребно и компаниите за потребителски стоки планират по-малко увеличения на цените в рамките на тази година

16:06 | 23.02.23 г.
Автор - снимка
Създател
Снимка: Mario Tama/Getty Images
Снимка: Mario Tama/Getty Images

Напоследък, когато става въпрос за инфлацията, положението е „една стъпка напред, две назад“. Макар да има признаци за облекчаване и от двете страни на Атлантика, тя остава упорито висока, сигнализирайки, че пътя към стабилни цени може и да не е без препятствия.

И все пак можем да намерим успокоение на най-необичайното място – рафтовете в магазините. Търговците на храни на дребно и компаниите за потребителски стоки планират по-малко увеличения на цените в рамките на тази година, пише Bloomberg.

Проманата в цените през четвъртото тримесечие спрямо година по-рано по компании. Графика: Bloomberg Проманата в цените през четвъртото тримесечие спрямо година по-рано по компании. Графика: Bloomberg

Производители като Nestle, Unilever, Danone, Coca-Cola, PepsiCo и Kraft Heinz се радват на най-големия си ръст на продажбите от десетилетие благодарение на инфлацията, която успяха да прехвърлят на потребителите. Но все по-честата позиция е, че макар компаниите да не са приключили с покачването на цените, ускорението по всяка вероятност ще се успокои през втората половина на годината.

Това не означава, че покупките в магазина ще станат много по-евтини в скоро време, но поскъпването на сиренето или котешката храна няма да е толкова рязко, колкото през 2022 г. А това е добра новина както за притеснените потребители, така и за централните банки.

Разходите за хранителни суровини са намалели с 18% спрямо миналогодишния си пик през март (индекс на ООН за храни и земеделски продукти). Графика: Bloomberg Разходите за хранителни суровини са намалели с 18% спрямо миналогодишния си пик през март (индекс на ООН за храни и земеделски продукти). Графика: Bloomberg

За начало, разходите за суровини, използвани за храни и продукти за лична хигиена, започват да намаляват.

Цената на кафето намаля от върха си през 2022 г., както и тази на някои зърнени храни. Подобно, цените на растителното и палмово масло са под върха си от миналата година. Разходите за енергия, които не само се отразяват на производството на храни, но също така и на материали като картон и стъкло, също спаднаха.

Дори и след поскъпването на суровините големите марки имат най-широките маржове. Графика: Bloomberg Дори и след поскъпването на суровините големите марки имат най-широките маржове. Графика: Bloomberg

Тези понижения няма да се видят по рафтовете веднага, разбира се. Както и с покачването на цените, и тук има забавяне.

Последна актуализация: 16:07 | 23.02.23 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Търговия и потребителски стоки виж още

Коментари

Финанси виж още