IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Могат ли големите печалби на петролната индустрия да нараснат още повече?

Повторното отваряне на китайската икономика може да осигури допълнителен положителен тласък за рентабилността на Big Oil

17:36 | 12.02.23 г. 11
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Петте най-големи западни петролни компании обявиха обща печалба от близо 200 млрд. долара, след като войната в Украйна доведе до скок на цените на енергията. Тъй като Китай отваря отново икономиката си след анти-Covid мерките, които важаха през голяма част от 2022 г., търсенето на петрол вероятно ще остане силно заедно с призивите за данъци върху неочакваната печалба, пише Deutsche Welle.

Април 2022 г. предостави шок за финансовите пазари, след като цената на американския петрол падна до отрицателна територия за първи път в историята. Тъй като търсенето се срина по време на първите коронавирусни блокировки, фючърсите върху американския лек петрол WTI поевтиняха до минус 30 долара за барел.

Скептиците тогава казаха, че цените никога няма да се възстановят. Те предупредиха, че дните на Big Oil (най-големите западни петролни компании – бел. ред.) са преброени и краят на ерата на въглеводородите е близо. Въпреки че са прави за посоката на движение, този край остава далеч в бъдещето.

Същите пет западни петролни гиганта – ExxonMobil, Shell, Chevron, BP и Total – които отчетоха огромни загуби през 2020 г., току-що обявиха общо над 196 млрд. долара годишни печалби, подпомогнати от скока в търсенето на петрол, причинен от войната в Украйна и възстановяването на икономиките от пандемията.

През по-голямата част от първата половина на миналата година цената на петрола беше над 100 долара за барел, а през март сорт Брент достигна 139 долара за барел. През останалата част от годината цената на бенчмарка се въртеше в диапазона 70-95 долара за барел, значително повече от диапазона 40-50 долара за барел, необходим на петролните компании да бъдат рентабилни.

Печалбата на Exxon през 2022 г. достигна рекордно високо ниво, като резултатите на компанията бяха последвани от също толкова силните отчети на другите американски и европейски компании. Печалбата на BP от 28 млрд. долара е най-високата в нейната 114-годишна история, докато тази на Shell нарасна повече от два пъти през 2022 г.

Рекордните печалби на Big Oil. Източник: DW Рекордните печалби на Big Oil. Източник: DW

Освен покачващите се цени на петрола, намаляващите нива на дълга помогнаха на петролните компании да увеличат капиталовите разходи за производство на изкопаеми горива, тъй като правителствата дадоха приоритет на енергийната сигурност поради шока в доставките, причинен от санкциите на Запада срещу Москва и непоследователните енергийни доставки на Кремъл за Европа след нахлуването на Русия в Украйна.

Главният изпълнителен директор на BP Бърнард Луни беше осъден от зеленото лоби, когато каза, че иска да „откачи“ част от инвестициите на енергийния гигант във възобновяеми енергийни източници (ВЕИ) поради риска недостигът на доставки на петрол и газ да засили волатилността при цените.

Презрение към „мръсните“ дойни крави

През последната година домакинствата и предприятията бяха силно засегнати от рязко покачващите се сметки за комунални услуги и цената на бензина. Въпреки че много правителства се опитаха да ограничат щетите със субсидии, мнозина смятат, че Big Oil печели от общественото нещастие, така че призивите за данъци върху неочакваната печалба набират скорост и сила.

Великобритания и Европейският съюз (ЕС) вече наложиха временни такси върху печалбите на компании в петролния и газовия сектор. Политици и синдикати призоваха те да бъдат увеличени. В своите актуализации на резултатите Shell, Total и BP разкриха, че новите данъци ще им струват по около 2 млрд. долара - около 5% до 8% от печалбите.

Междувременно ExxonMobil съди ЕС, за да накара блока да отмени новия данък върху неочакваната печалба. Най-голямата петролна компания в САЩ твърди, че Брюксел е превишил правомощията си, като е наложил таксата, която според нея трябва да се налага от националните правителства.

Говорителят на Exxon Кейси Нортън каза през декември, че данъкът ще "подкопае доверието на инвеститорите, ще обезсърчи инвестициите и ще увеличи зависимостта от вносна енергия".

Байдън настоява за повишаване на данъците за големите петролни компании

Президентът на САЩ Джо Байдън призова Вашингтон да притисне допълнително енергийните гиганти, изисквайки четирикратно увеличение на данъците, плащани при обратно изкупуване на акции.

„Когато разговарях с няколко [енергийни компании], те казаха: „Страхуваме се, че така или иначе ще затворите всички петролни рафинерии, така че защо да инвестираме в тях?“ Ще имаме нужда от петрол поне още десетилетие“, каза Байдън пред Конгреса. "Вместо това те използваха тези рекордни печалби, за да изкупят обратно собствените си акции, възнаграждавайки своите изпълнителни директори и акционери. Корпорациите трябва да постъпят правилно", категоричен е държавният глава.

Водещите западни петролни компании са изплатили рекордните 110 млрд. долара под формата на дивиденти и обратно изкупуване на акции на инвеститори през 2022 г., според данни на агенция Ройтерс.

Петролните гиганти намалиха дългосрочните си инвестиции през последните години, отчасти заради срива на шистовия петрол в САЩ през последното десетилетие, но също и поради тежките загуби от пандемията. Поради несигурното бъдеще те остават сдържани по отношение на големи капиталови разходи.

Китай засилва търсенето на гориво

Потребителите и бизнесът може да станат още по-недоволни, тъй като Китай отваря икономиката си отново след 3-годишна политика на нулева толерантност към коронавируса, което допълнително подхранва търсенето на петрол, като същевременно води до увеличение на печалбите на Big Oil.

Въпреки че не се очаква скоро цените на петрола да достигнат историческия си връх от юли 2008 г. от 150 долара за барел, някои анализатори прогнозират, че цената може отново да достигне 100 долара по-късно тази година - преди евентуална рецесия.

В последната си прогноза за петролния пазар, публикувана във вторник, Оксфордският енергиен институт заяви, че цените на петрола ще достигнат 95,7 долара за барел, отчасти в резултат на търсенето от страна на мощната икономика на Азия. Goldman Sachs предвижда цените да се върнат до ниво от 100 долара до декември.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 17:34 | 12.02.23 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Свят виж още

Коментари

11
rate up comment 5 rate down comment 0
zelka007
преди 1 година
До: evlogi... бих отбелезал , че ако не бяха електричките , бензина и нафтата отдавна щяха да са над 6-7лв по бензиностанциите ... а барелът да гони $250 ... :))) ... но това са разсъждения на непрофесионалист , Goldman Sachs - прогнозираха това още 2008 година ... а пък Ал.Новак прогнозираше $300 за барел .(сиреч около 10 кинта нафтата ) ... са започваш ли да разбираш защо е цялото това квuчане и сoполивене с/у електричките ?! особено от копейкопоклонниците !!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 4 rate down comment 0
zelka007
преди 1 година
До: evlogi... Европейският и Североамериканският пазар , вече са в плато за консумацията на бензин и нафта . Факт ! А в някои държави има и минимален спад . Две фактора влияят на това : новите стандарти за ефективност/изгорели газове и навлизането на електричките . По груба сметка , електричките миналата година са консумирали 30ТВтч ток , делено на 9кВтч за ефективен бензинов двигател , делено на 45% - производството на бензин от нефт , делено на 160л нефт в един барел ... :))) ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 3 rate down comment 2
evlogi
преди 1 година
До: zelka007 Аха, ето кое изпускам:Two- and three-wheeled EVs accounted for 67% of the oil demand avoidedin 2021. This is due to their rapid adoption particularly in Asia.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 2 rate down comment 2
evlogi
преди 1 година
До: zelka007Възможно е да е така, но предвид това, което се вижда на световните пазари, това по-скоро намалява нарастването на потреблението, а не намаляването на брутното потребление.Пак е нещо разбира се, но ми се струва,че нефтогазовите компании и петролните държави ги очакват още десетилетия огромни печалби.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 0 rate down comment 2
danchomentata
преди 1 година
Подскажите Урсуле please ,че на кочините в селата трябва да инсталира pv modules да внася тунджа в системата от сонца нъл тъй Зелка
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 1 rate down comment 1
danchomentata
преди 1 година
Брюкселското зеле дали понимает ,че по комунистическо време опашките за банани и партакали на показния магазин были очень длинные.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 0 rate down comment 2
danchomentata
преди 1 година
In 2021, the global ratio of EVs on the road to public charging connectors was 9.2, growing from 7.4 in 2020 https://en.wikipedia.org/wiki/Conservation_of_energy
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 3 rate down comment 2
zelka007
преди 1 година
До: evlogi ... duckduckgo --> so far, electric cars have erased 1.5 million barrels of daily oil demand ... ще откриеш доста разсъждения по темата , ако задълбаеш ще намериш и подробни изчисления в обширни доклади от по 20-30 страници ... а кратичкият и лесно смилаем оригинал --> https://assets.bbhub.io/professional/sites/24/BloombergNEF-Zero-Emission-Vehicles-Progress-Dashboard-May-2022.pdf
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 4 rate down comment 1
evlogi
преди 1 година
До: zelka007 Би ли посочил източника за тези информация, защото изобщо не го вярвам това за този 1. 5 млн барела..в света има над 1 млрд автомобила и само около 2% от тях са електрически ..Да не говорим за другият огромен потребител на горива, а именно товарните автомобили.Абсолютно недостоверно ми звучи.Най-вероятно към момента влиянието на електрическите коли върху търсенето на горива е пренебрежимо малко, и в никакъв случай дори не се доближава до 1.5% от световният добив
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 6 rate down comment 5
zelka007
преди 1 година
Напълно възможно за ограничен период от време да нарастат още , но тенденцията за намаляване на потреблението на петрол е налице . А помпещите от кладенци , освен няколко изключения , дори не пробват да си реорганизират икономиките така , че да не зависят от количеството на добивът . Ей я къде е една петилетка ще видим ... Досега електричките са изтрили 1,5млн барела от дневното търсене ... Нещата се развиват бавно , но в правилна посока ... !! ... нали данчонефелнатарубла ?!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още