Съветът на ЕС и Европейският парламент постигнаха предварителна сделка за намаляване на емисиите на въглероден диоксид при тежкотоварните превозни средства в блока, запазвайки целта, поставена миналата година от Европейската комисия (ЕК) за 90% спад на емисиите от нови камиони с тегло над 7,5 тона и автобуси до 2040 г., съобщава Ройтерс.
„Целта е допълнително намаляване на въглеродните емисии в сектора на автомобилния транспорт и въвеждане на нови цели за 2030 г., 2035 г. и 2040 г. Новите правила ще допринесат за постигане на климатичните амбиции на ЕС за 2030 г. и реализиране на климатична неутралност до 2050 г.“, изтъкват от Съветът на ЕС.
Секторът на тежкотоварните превозни средства е отговорен за повече от една четвърт от емисиите на парникови газове от автомобилния транспорт в ЕС. Стандартите за емисии за определени категории камиони бяха определени за първи път през 2019 г.
По пътя към целта за намаляване на емисиите от 90% до 2040 г. - в сравнение с нивата от 2019 г. - производителите на нови камиони и междуградски автобуси също ще се сблъскат с 45% намаление на въглеродните емисии от 2030 г., като прагът ще нарасне до 65% от 2035 г.
Временното споразумение също така въвежда цел за нулеви емисии за градските автобуси до 2035 г. с междинна цел от 90-процентно намаление до 2030 г.
Споразумението, подкрепено от страните членки на ЕС през октомври, сега ще бъде представено на представителите на тези държави в рамките на Съвета на ЕС и на комисията по околна среда към Европарламента за одобрение.
Дясната Европейска народна партия (ЕНП), най-голямата политическа сила в Европейския парламент, не подкрепи сделката, като нейният докладчик Йенс Гизеке каза, че „Зелените и социалдемократите, подкрепени от левицата и либералите... още веднъж отново останаха верни на своята забранителна идеология“.
Освобождаване от целите ще се прилага за малки производители и превозни средства, използвани за минно дело, горско стопанство и селско стопанство, от въоръжените сили и противопожарните служби, както и за гражданска защита, обществен ред и медицинско обслужване.
През 2021 г. средната възраст на камионите по европейските пътища достига 14 години, като по-голяма част се движат с дизелово гориво, става ясно от данни на Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA).
преди 9 месеца До: Скъсана_п a ч a , абе царвул скъсан - ти пак ли избяга от лудницата, яяяя обратно там .!. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 месеца До: cyclopКое не работи бе, копейко утрепана, напусни селото си и ела до София да видиш електрически автобуси и коли дали не се движат зимата. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 месеца Търговията със зелен хайвер върви на пълни обороти. Щом като има будали да плащат, що да не бъдат оскубани като мокри кокошки? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 месеца Новите правила ще доведат единствено до оскъпяване на транспорта и нищо повече. Влиянието им върху емисиите со2 и климатът вероятно ще се измерват със стотни от процента. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 месеца Към момента недоклатените електрически превозни средства НЕ РАБОТЯТ през зимата! Тоя междуградски автобус няма да може да отоплява купето при -5 традуса и надолу! Няма ли да спре тази кретения бе! отговор Сигнализирай за неуместен коментар