IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Разширяването на въглеродния пазар на ЕС ще повиши цените на дизела

Доставчиците на горива ще бъдат задължени да купуват квоти от 2027 г., за да покрият своите емисии на въглероден диоксид, което ще добави такси към цената

17:30 | 01.07.24 г.
Снимка: Pixabay
Снимка: Pixabay

Шофьорите в Европейския съюз (ЕС) ще плащат поне допълнителни 50 цента на литър за дизел от 2031 г., за да покрият разходите за въглеродни емисии, показва нов анализ, който поражда опасения от нови протести срещу законите за климата.

Доставчиците на горива ще бъдат задължени да купуват квоти от 2027 г., за да покрият своите емисии на въглероден диоксид, и се очаква да прехвърлят тези разходи на потребителите, пише FT.

Veyt, фирма за анализ на пазара на въглеродни емисии, очаква схемата да добави 14 цента към литър дизел през 2027 г., като премията ще достигне 54 цента на литър през 2031 г., тъй като поетапно дотогава ще се въвеждат и други мерки.

Емисиите от гориво за отопление на сгради също ще трябва да бъдат платени, което ще повиши цените на въглищата с 68 цента на кг до 2031 г., според изчисления на същата компания.

През 2022 г. ЕС се договори да създаде втора система за търговия с емисии (ETS2), която да обхваща транспорта и жилищния сектор. Тази система е част от амбициозен набор от реформи, насочени към намаляване на емисиите на парникови газове в блока с 55% до 2030 г. Тя ще функционира по същия начин като първоначалната система, която обхваща емисиите от генераторите на електроенергия и тежката промишленост.

Съгласно ETS2 няма да се издават безплатни квоти за покриване на въглеродни емисии. Част от приходите, генерирани от таксата, ще бъдат насочени към „фонд за социален климат“, за да помогнат на домакинствата с по-ниски доходи и малките предприятия да покрият разходите за изолация, енергийна ефективност или декарбонизиран транспорт.

Фондът, който насърчава използването на по-малко въглеродно-интензивни горива, също така се стреми да предотврати повторението на протестите на т.нар. „жълти жилетки“ във Франция през 2018 г., отчасти продиктувани от увеличаването на националните данъци върху дизела за намаляване на емисиите въглероден диоксид в страната.

Нарастващите цени на горивата бяха причина и за протестите на фермерите в ЕС по-рано тази година.

Според Маркъс Фердинанд, главен анализатор на Veyt, схемата ще е ефективна и ще предизвика „значителна вълна от намаляване на емисиите, равняваща се на около 400 метрични тона във всички обхванати сектори до 2040 г.“. Автомобилният сектор ще е най-силно засегнат от мярката.

Петер Лизе, дясноцентристки германски депутат, който договори мярката ETS2, казва, че няма алтернатива на въглеродните цени за намаляване на емисиите. Според него ако страните от ЕС се опитат да декарбонизират без някаква схема за търговия с емисии, това ще е много по-скъп и бюрократичен процес.

Паскал Канфин, френски председател на комисията по околна среда на Европейския парламент, предупреждава, че ако цената на въглерода стане твърде висока, „това очевидно ще бъде неприемливо за всички европейци“.

Йохан Матарт, ръководител на Белгийската федерация на дистрибуторите на горива, казва, че компаниите са получили писма през последните седмици от регионалните власти относно техните задължения по схемата. По думите му има объркване относно това кой ще бъде обхванат от нея и как компаниите да се подготвят за наблюдение.

Групата на дистрибуторите на горива настоява за използването на хибридно гориво за отопление, съдържащо растително масло, за намаляване на емисиите и по-ниски разходи за потребителите.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:56 | 01.07.24 г.
Специални проекти виж още
Още от Екология и ESG виж още

Коментари

Финанси виж още