Европейският съюз стартира в неделя първата фаза на първата в света система за налагане на мита за емисиите въглероден диоксид върху вносната стомана, цимент и други стоки, предаде Ройтерс. Ходът се тълкува като опит да спре по-замърсяващите чуждестранни продукти да подкопават зеления преход на ЕС.
Планираната тарифа предизвика безпокойство сред търговските партньори, а на форум миналия месец главният пратеник на Китай по въпросите на климата Сие Джънхуа призова страните да не прибягват до едностранни мерки като таксата на ЕС.
Блокът ще започне да събира такси за емисиите въглероден диоксид (CO2) на границата едва през 2026 г.
В неделя обаче започна първоначалната фаза на Механизма за коригиране на въглеродните емисии на границата (Carbon Border Adjustment Mechanism, CBAM), при който вносителите от ЕС ще трябва да отчитат емисиите парникови газове, вложени в производството на внесените количества желязо и стомана, алуминий, цимент, електроенергия, торове и водород.
От 2026 г. вносителите ще трябва да закупуват сертификати, които да покриват тези емисии на CO2, за да се изравнят чуждестранните производители с промишлените предприятия в ЕС, които трябва да купуват разрешителни от пазара на въглеродни емисии в ЕС, когато замърсяват.
Европейският комисар по икономическите въпроси Паоло Джентилони заяви, че целта е да се насърчи преминаването към по-екологично производство в световен мащаб и да се предотврати преместването на европейските производители в страни с по-ниски екологични стандарти.
Целта е също да се предотвратят загуби за европейските производители от чуждестранните им конкуренти, докато инвестират, за да допринесат за постигането на целите на ЕС за намаляване на нетните емисии на блока с 55% до 2030 г. спрямо нивата от 1990 г.
Компании от Европейския съюз, Великобритания и Украйна заявиха пред Ройтерс, че очакват слабо първоначално въздействие от тази мярка по време на пробната фаза.
Европейската комисия твърди, че граничната такса е в съответствие с правилата на Световната търговска организация, тъй като третира еднакво чуждестранните и местните фирми и позволява приспадане от граничните такси на вече платени в чужбина цени за въглеродни емисии.
"CBAM не е свързана със защита на търговията. Става дума за защита на амбициите на ЕС в областта на климата - и за стремеж да се повиши нивото на амбициите в областта на климата в световен мащаб", заявява Джентилони в писмени отговори на въпросите на Ройтерс.
Европейската асоциация на стоманодобивната промишленост Eurofer, която е в челните редици на тези, които се стремят към въвеждане на граничната тарифа, заяви, че първоначалната фаза ще провери доколко CBAM е надеждна, за да се избегне преместването на промишленото производство в чужбина към страни с по-малко амбициозни политики за климата.
Сред значимите търговски партньори на Европа от Министерството на външните работи на Китай, от Министерството на търговията на Турция и официален представител на САЩ са отказали да коментират темата.
преди 1 година ох на батя ... браво !! отговор Сигнализирай за неуместен коментар