Цената на бензина у нас е много близка до тази в останалите страни от ЕС (преди облагането с данъци, такси и акцизи) - около 6% по-ниска, въпреки че страната ни се възползва от дерогация и има право да купува руски петрол с цена с 20% по-ниска от пазарната. Това коментира в ефира на БНТ икономистът от Центъра за изследване на демокрацията Мартин Владимиров.
По негови изчисления цената на бензина у нас би трябвало да е около 2,65 лева за литър, а разликата спрямо цената по бензиностанциите е печалба за "Лукойл", която контролира 95% от пазара на горива в страната. От началото на годината досега руската компания е натрупала 1,8 млрд. лева печалби благодарение на дерогацията, но не е внесла нищо в държавния бюджет, допълни още Владимиров.
През миналата година Европейската комисия забрани вноса на руски петрол и горива през морски терминали в страните от ЕС като санкция, ограничаваща възможностите на Москва да води войната в Украйна. За България беше позволена дерогация до края на 2024 година, през който период страната ни постепенно да намали вноса на руски петрол. Право да купуват руски петрол имат още Унгария и Словакия, които нямат достъп до море и продължават да получават доставки през петролопровода "Дружба".
В момента в Народното събрание има внесено предложение за отпадането на дерогацията за руския петрол. Според европейските процедури Брюксел позволява изключение от правилата, но решението дали да се възползваме от него, или не, е национално. Опасенията обаче са, че без "евтиния руски петрол" цената на горивата у нас ще се повиши двойно.
От "Лукойл" коментираха, че заложения в решението, минало на първо четене в Народното събрание, срок за отказ в рамките на 30 дни е нереален и не може да бъде гарантирана нормалната работа на предприятието и стабилните цени на пазара, пише ТАСС.
За Мартин Владимиров това не е така - дори и държави, които са били силно зависими от руския петрол като Полша и Чехия, сега се отказват от него, а цените там са почти същите като у нас. "Цената трябва да се определя от производствените разходи", заяви експертът и допълни, че за българската рафинерия те са същите, както на други държави, които не внасят руски петрол.
Анализ на Центъра за изследване на демокрацията за възможните източници на петрол и оскъпяването на доставките показва, че най-разумно е България да започне да купува алтернативно петрол отново през Черно море, но от Азербайджан или Казахстан. Преминавайки през Босфора, товарите с петрол ще се оскъпяват с под 1%, сочат данните на организацията.
Според анализаторите за около месец рафинерията може да превключи на алтернативен петрол. В момента тя преработва почти изцяло руски петрол, но преди войната руският петрол в микса е бил около 50%.
Бавенето на премахването на дерогацията дава възможност на "Лукойл" да трупа "огромната печалба, която сме регистрирали от 200 млн. долара на месец", категоричен е Владимиров. За него няма нито икономически, нито политически аргументи дерогацията да бъде запазена. Икономистът отхвърли сценарий, че "Лукойл" ще предизвика криза на пазара на горива,както подсказва изявлението, цитирано от ТАСС, която да доведе до падането на правителството, защото правителството има интерес да продължи да работи въпреки публичните търкания между участниците в него.
Икономистът каза, че при срещи в Брюксел е получил информация, че българското правителство не е предоставило анализ има ли алтернатива за руския петрол, но е уверило европейските си колеги, че няма техническа възможност за бързата замяна на суровината. Тогава управляваше правителството на Кирил Петков и дерогацията беше обявена като голяма победа за България в преговорите с Брюксел по шестия санкционен пакет на ЕС. София дори заплаши да наложи вето на пакета без тази отстъпка.
преди 1 година Снощи нацистите са направили опит да обстрелват Крим, но руснаците са ги открили и са ги нakлецaли здраво. Укрите ***, а OТАНовците вдлъбнати!!! :-))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Азербайджан е тъмна Индия , това са някакви фантасмагории ... нашата близка дестинация е Алжир ... ние от там сме си внасяли , преди ЛУК да купи рафинерията ... :))) ... друг е въпросът те имат ли в момента капацитет и за нас ... Германия преговаря за дългосрочни доставки в Ирак , най-вероятно и ние ще се прикачим ... и е крайно време да започнем двата ядрени европейски самолетоносача , с пълен комплект бойни групи от съпровождащи кораби и подводници !! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година ами горивата на нашият пазар не са преобладаващо от ЛУК . не знам защо това се тиражира непрекъснато . дори да спре рафинерията , ще има стрес за малко , който е по-скоро психологически , и това ще е . ЛУК изнасят по-голямата част от продукцията , защото нашият пазар е много малък , второ много "тънък" ... маржовете са малки ... доколкото знам преговарят за внос от Ирак , това е държавна търговия с петрола , не е на некви знайни и незнайни . от Казахтан влиза петрол в Румъния , а там идат горива отговор Сигнализирай за неуместен коментар