През 1900 г. в Съединените американски щати е имало 8000 автомобила с бензинов или дизелов двигател, а 20 години по-късно те вече са повече от 8 млн. (днес те са почти 300 млн.). Какво показва примерът: Въвеждането на нови технологии рядко е линейно; обикновено действат законите на лавината. Първоначално дълго време се случва много малко, а след това много бързо - много.
Историята може би просто се повтаря: броят на електрическите автомобили в света се е увеличил повече от три пъти през последните пет години. В Китай - най-големият автомобилен пазар в света - почти всеки трети новорегистриран автомобил вече е с електрически двигател. Капиталът отдавна е взел своето решение: Той инвестира милиарди в развитието на електромобилността.
Това не е случайност, а резултат от политики. Точно както тогава. Защото епохата на изкопаемите горива не е паднала от небето. Нито пък е изобретение на свободния пазар. Мащабната държавна намеса (строителство на пътища, субсидии) проправи пътя към нея. Епохата след изкопаемите горива сега се регулира по подобен начин. Във всички големи индустриални държави има програми за субсидиране, повишаване на цените и ограничаване на емисиите. В седмицата преди католическия Великден ЕС взе решение за фактическа забрана на превозните средства с горивна технология от 2035 г. В САЩ и Китай правилата също ще бъдат затегнати до такава степен, че производителите едва ли ще могат да ги спазват само с конвенционални технологии за задвижване, коментира Марк Ширлиц в анализ за Die Zeit.
Все още ще има автомобили с двигатели с вътрешно горене, но има и каруци
Разбира се, след десет или двадесет години все още ще има хора, които да зареждат своите Porsche-та със синтетични горива. Защо не? Та и днес има и хора, които се возят в каруци, теглени от коне. Но за масовия пазар бъдещето е електрическо. И това е добра новина, защото електроенергията може да се произвежда от слънцето и вятъра. След като се инсталират достатъчно вятърни турбини, слънчеви колектори и системи за съхранение.
Така че по отношение на борбата с изменението на климата може да се каже: Настроението очевидно е по-лошо от ситуацията. Или така: в областта на опазването на климата материалният напредък е непропорционален на предполагаемите политически неуспехи. Това важи с особена сила за Германия. В края на краищата на последната коалиционна среща на върха на правителството беше решено да се смекчи законът за опазване на климата, който досега поставяше много подробни цели за намаляване на националните емисии на въглероден диоксид. Сега тези детайли ще бъдат заменени с общозадължителни критерии, което се тълкува като поражение за Зелените и победа за социалдемократите.
Същата вечер либералите подкрепиха гореспоменатото поетапно премахване на двигателите с вътрешно горене и мащабна забрана за инсталиране на нови газови отоплителни системи от следващата година. Либералите! Разбира се, с преходни периоди и изключения, но така е винаги с подобни закони. Фактът, че Кристиан Линднер ще подпечата съдбата на бензиновия двигател и газовия котел, е една от най-хубавите поанти на този законодателен период.
Освен с коалиционните ограничения това вероятно може да се обясни и с факта, че макар опазването на климата отново да се възприема като нишов въпрос в политически план, в икономически план то отдавна е мейнстрийм. А това, за което не трябва да се говори, може да се премълчи. Ето защо въпросът донякъде се изгуби в медиите. Във всеки случай пари не се печелят с нафтови отоплителни системи, а с термопомпи. Попитайте вашия търговец на ВиК системи! Романтизмът по отношение на двигателите с вътрешно горене работи в токшоутата, а не на фондовата борса. Там той обикновено се наказва. А в германската либерална партия (Свободната демократична партия) предпочитат бичия пред мечия пазар. Служител проверява оборудването в подстанцията в соларния парк Valdesolar на Repsol SA в Бадахос, Испания. Снимка: Bloomberg
Между трансформацията на изкопаемите горива през 20-ти век и трансформацията след изкопаемите горива през 21-ви век обаче има една много съществена разлика: факторът време. За да се осъществи успешен обрат в климата, е необходимо технологичните критични точки да бъдат достигнати по-бързо от екологичните. Тоест да успеем да спестим достатъчно въглероден диоксид чрез подмяна на автомобилните двигатели или отоплителните системи, така че глобалното затопляне да не излезе напълно извън контрол.
Все още не е ясно дали този залог ще се осъществи. Но за пръв път от много години насам изглежда възможно да се окаже, че той е успешен.
Каква ще бъде енергията на бъдещето, какво е решението за енергийна ефективност, зелена и чиста енергия, и какви са алтернативите форми на енергийно захранване и търговия с енергия? Това ще бъдат някои от темите на фокус в първото издание на специализираното събитие Energy of Tomorrow, което водещият икономически сайт Investor.bg, част от Investor Media Group, за първи път ще реализира и представи тази година. То ще се проведе на 20 април, от 14 часа в Интер Експо Център, зала Витоша, София. Аудиторията ще бъде от представители на големия и среден бизнес, представители на компаниите от сектора, консултанти, CFO мениджъри на големи компании, общини, представители на регулативни рамки и технологични компании, които ще дадат своето експертно мнение по водещите в сектора теми.
преди 1 година До: Alex Silver Празна глава, да, соларните панели генерират електричество и когато е облачно и когато вали. Но какво да ти обяснявам, като ти видя капацитета на изказ и си ми ясен колко ниска топка си. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Гигантски инвестиции? Инсталираните мощности са огромни, но работят с КПД под 1%, реално около 0.5%. Кои 1000 MW соларни панели дават ток през нощта? А когато е облачно и вали? А когато панелите са затрупани със сняг? Тогава дават "***". Реално това са пари, хвърлени на вятъра и в невъзможност да се изплатят от произведената енергия. Без държавните субсидии новите Остап Бендеровци няма да могат да си тъпчат тулумите и джобовете. Това е бизнес само за избрани, Простолюдието да духа... перките отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: danchomentata изключително неприятен и досаден ***... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: zelka007 Еле ги е субсидиите за батериите на Кире Арвардо ама ше требва Аугусто Хосе Рамон Угарте да е "спонсора" щото субсидиите за титан са в Азия и шантава вода да пълни постоянно ПАВЕЦи нема. https://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_Triangle отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година вятърната и слънчевата енергия , съчетани със съхранение на енергия , участват без субсидии на пазара , докато въглищата и ядрена изискват мазни договори за субсидии ... :))) ... испанската икономика е десетина пъти по-голяма от българската и има вече дни с по над 50% захранване от ВЕИ и продължава да расте . португалската също , италианската също ... по света има държави сравними с нашата изцяло на ВЕИ ... туканка ривът антиваксърете-газовици-ракетчици като (цензура) ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: Alex Silver рядко добро описание на руските крепосници и в частност мобиците... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година В северна Германия, където са почти всички турбини, не могат да пренасят електричество до южните части. Проблемът е в електропреносната мрежа. Една е за производствени мощности като АЕЦ, ВЕЦ и въглищни централи, друга е за солари и перки. Да не говорим за неоткритите способи за съхранение, за които иде реч в статията. Засега ги съхраняват в земните недра като капсули пълни с въздух - напомпан въздух, който после да задвижи някакви турбини. С една дума - умряла работа. А обезлесяването си върви. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година 'А в германската либерална партия (Свободната демократична партия) предпочитат бичия пред мечия пазар.' ?.. И *КОЙ ги пита какъв пазар предпочитат?... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година За да се осъществи успешен обрат в климата, е необходимо технологичните критични точки да бъдат достигнати по-бързо от екологичните. === Аха, спасяване на климата, а не на хората, които и без това са твърде много. === Защо климатичните промени са измама? Защото са реални, но не са причинени от хората === https://glasove.com/na-fokus/zashto-klimatichnite-promeni-sa-izmama-zashtoto-sa-realni-no-ne-sa-prichineni-ot-horata отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Невероятно точна илюстрация на положението - простият народ го водят като овце на заколение, приспивайки го с фантастични обещания. А шепа нови Остап Бендеровци си тъпчат джобовете и толумите до пръсване. отговор Сигнализирай за неуместен коментар