IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Как ще се отрази преходът на ЕС от газ и въглища към водород, вятър и слънце?

Ако отношенията между Европа и Русия се нормализират, това може да забави енергийната трансформация на региона

16:52 | 25.12.22 г. 27
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Развитие на средните цени на електроенергията

Кои фактори определят развитието на средните, непретеглени цени на базовото натоварване между 2023 г. и 2050 г.? От особено значение са цените на суровините и CO2, както и разширяването на употребата и производството на възобновяема енергия.

През следващите години цените на електроенергията ще се формират от текущото високо ценово ниво на фючърсните пазари. От 2030 г. нататък нарастващите цени на CO2 и увеличаващото се търсене на електроенергия ще имат все по-голям ефект върху цените на електроенергията. Въпреки това растящия дял на вятърните и фотоволтаични паркове постепенно ще ограничат това влияние.

По този начин се увеличава броят на часовете с ниски или дори отрицателни цени на електроенергията. В резултат на това реалните цени на електроенергията почти няма да се променят между 2030 г. и 2060 г., но ще останат на ниво от около 76 евро за мегаватчас.

В сравнение с последното издание на Energy Outlook на ЕС, публикуван през април 2022 г., средните цени на електроенергията между 2030 г. и 2050 г. нарастват леко. Въпреки че увеличението на цените на суровините по-специално води до по-високи цени на електроенергията между 2030 г. и 2035 г., разширяването на капацитета на вятърните и фотоволтаичните мощности ще доведе до по-ниски цени в много страни след 2040 г.

Забелязват се големи различния между отделните европейски страни. На фона на прогнозите за цените на суровините, страните с нисък дял на ВЕИ ще се сблъскат с по-голямо увеличение на цените на електроенергията.

Ако се разгледат цените на електроенергията на месечна база, може да се види сезонността и волатилността на пазара на електроенергия. За зимата анализите показват покачване на цените поради температурната чувствителност на търсенето на електроенергия. Обратно, цените на електроенергията обикновено са значително по-ниски през лятото. Нарастващият дял на производството на слънчева енергия засилва този ефект.

Увеличаване на волатилността на цените в детайли

В Основния сценарий много фактори водят до значително увеличение на ценовата волатилност. От една страна, производствените разходи на електроцентралите, работещи с изкопаеми горива, се увеличават поради нарастващите цени на природния газ и CO2. От друга страна, разширяването на променливите ВЕИ оказва понижаващ ценови ефект. В резултат на това екстремните цени ще се появяват по-често и ще станат нормална част от структурата на цената на електроенергията на пазарен сегмент „ден напред“.

Перспективи за новия сценарий GoHydrogen

Европейската зелена сделка поставя амбициозната цел ЕС да стане първият въглеродно неутрален континент до 2050 г. В хода на актуализирането на сценария през настоящето тримесечие на 2022 г. експертите на Energy Brainpool разработиха нов сценарий GoHydrogen в съответствие с тази цел . Той очертава възможен път на развитие на европейското енергийно снабдяване за реализиране на визията с използването на водородни технологии.

За тази цел е извършен секторен анализ на потреблението, за да се определи потенциалът за използване на зелен водород в индустриалния, транспортния и строителния сектор.

Анализът на потреблението идентифицира по-специално бъдещата употреба на зелен водород за следните приложения:

Транспортен сектор:

- Разпространение на технологии с горивни клетки в областите на пътническия и товарния транспорт.

Строителен сектор:

- Заместване на природния газ с водород при осигуряване на топла вода и отопление за домакинствата.

Индустриален сектор:

- При производството на стомана, базираният на водород процес на директна редукция замества процесите в доменната пещ;         

- Заместване на петрола и природния газ с водород/метанол в химическата промишленост.

Полученото потребление на водород ще се покрива главно от производството на водород с помощта на електролизатори. По-конкретно, електролизаторите се захранват изключително от електричество, генерирано от възобновяеми източници чрез инсталации, разположени в цяла Европа през 2050 г.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:52 | 25.12.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Енергетика виж още

Коментари

7
rate up comment 2 rate down comment 4
zelka007
преди 1 година
До: danchomentata ... Нещо пак си разцентровал ... Интересуваш ли се за какво е материалът , под който пишеш ?! Само за протоколът питам ... :))) ... Очевидно е , че не ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 3 rate down comment 6
Zlato
преди 1 година
As newspaper AD noted, operating an electric car was extremely cheap last year, but is now often more expensive to run than vehicles consuming petrol or diesel. The newspaper detailed that an electric car which uses 15 kWh of electricity per 100 kilometers costs 12.60 euros to cover that distance.By comparison, the BMW 530i uses 5.5 liters of petrol for the same range, according to a press release from the manufacturer. Petrol and diesel currently sells for 1.88 at Dutch highway filling statio
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 2 rate down comment 6
Zlato
преди 1 година
Tesla driver busted stealing electricity from a lamppost in Zuid-Holland. https://nltimes.nl/2022/12/21/tesla-driver-busted-stealing-electricity-lamppost-zuid-holland
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 2 rate down comment 8
danchomentata
преди 1 година
К концу 2008 года, время отгрузки грузов было уже увеличено из-за снижения скорости судов с целью сократить потребление топлива, однако вскоре недостаток кредитов и снижение количества кредитных нот, которые необходимы для отправки судна с грузом, окончательно подорвал рынок морских перевозок.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 2 rate down comment 8
danchomentata
преди 1 година
Когда BDI растт, только владельцы судов, перевозящих грузы, получают дополнительную прибыль, в то время как владельцы груза увеличивают свои издержки на транспортировку, вследствие чего, для покрытия этих издержек, поднимают цену на продукцию, изготовленную из этого сырья.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 2 rate down comment 7
danchomentata
преди 1 година
https://en.wikipedia.org/wiki/Baltic_Dry_Index
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 2 rate down comment 7
danchomentata
преди 1 година
https://fbx.freightos.com/
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още