По всички европейски регламенти и митнически правила произведените в България горива са продукт с български/европейски произход, дори и да бъдат произведени от руски петрол. Това становище подкрепиха служебният зам.-министър на финансите Людмила Петкова и Павел Геренски от Агенция "Митници" в заседание на комисията по енергетика към Народното събрание.
Дискусията беше по повод предложение за законопроект от ДПС, забраняващ износа на горива от петрол, внесен по силата на дерогацията от ЕС относно ембаргото върху руския петрол. Текстовете бяха разгледани на първо четене в комисията и бяха подкрепени с 11 гласа "за", един "против", а 7 депутати се въздържаха.
Служебният вицепремиер Христо Алексиев уточни още, че България не може да си осигури доставки от дизелово гориво, чието потребление в страната е около 2,5 млн. тона годишно, на фона на прогнозираните липси на пазара. Очакванията са за сериозни проблеми с доставките на горива в цяла Европа, когато влезе в сила ограничението за търговия на ЕК - 5 февруари 2023 година.
Източник на дизел за българския пазар в момента е рафинерията в Бургас, но при преработката на петрола се произвежда не само дизелово гориво, а и бензин и други съпътстващи продукти, някои от които не се използват в ЕС и които не могат да бъде пласирани изцяло само на българския пазар. България изнася и големи количества горива и за Украйна, коментира още Алексиев. Той потвърди, че се водят разговори с представители на ЕК относно възможността България да изнася до трети страни горивата, произведени от внесения руски петрол. По думите на вицепремиера един от мотивите на България е посоченото в регламента ограничение на износа на горива, получени от петрол, получен само по тръбопроводи, не и през морски терминали, какъвто е случаят с България.
В дневния брифинг в Брюксел говорител на ЕК коментира, че позицията ѝ не се променя - а именно износът на петролни проудкти ще бъде забранен, но заяви още, че се водят разговори с българските власти.
"За мен казус няма - има действащи регламенти", категоричен беше Пламен Геренски. Той коментира, че е присъствал на разговори с експерти от Брюксел, на които е било уточнено, че дерогацията е дадена, за да бъде запазен интересът на българските граждани и е единствената възможност да бъдат осигурени горива за българския пазар. Без износ обаче рафинерията "Лукойл Нефтохим" ще затвори.
По време на дебатите депутатът от ДПС Станислав Анастасов коментира, че в Брюксел се водят разговори относно таван на цената на петрола, което ще доведе до промени в регламентите в посока, в която предлагат и от партията в своя законопроект. Депутатът от "Демократична България" Ивайло Мирчев беше категоричен, че забраната за износ няма да доведе до спиране на рафинерията, която може да намери алтернативни доставки на петрол.
Драгомир Стойнев (БСП) заяви, че изход от ситуацията би бил петролопроводът "Бургас - Александруполис", по който е можело да бъдат осигурени алтернативни доставки. В момента другата опция е танкери, които да минават през Босфора, но това би удължило срока за доставки с 24-28 дни.
Председателят на енергийната комисия Делян Добрев (ГЕРБ/СДС) припомни, че целта на петролопровода е да пренася руски петрол от Бургас към гръцкото крайбрежие и не е било предвидено реверсивност на доставките. Нещо повече - проектът е повдигнал сериозни опасения за околната среда в Бургас.
Преди началото на заседанието по предложение на Добрев от дневния ред отпадна обсъждането по предложенията на "Продължаваме промяната" и ГЕРБ/СДС за прилагане на дерогацията на ЕС и за компенсация на потребителите заради скъпите горива.
преди 1 година До: alex8712: В случая с Унгария всичко е ясно: Тяхната MOL внася руски нефт по *Дружба*, преработва и продава продуктите в Унгария. Няма никакъв реекспорт, собственик и страна на произход са същите, бензинът е унгарски и се продава в Унгария. Нашият случай е абсолютно различен: Литаско докарва нефт за преработка на ишлеме, продуктите са български, но са собственост на швейцарска фирма. Тя какво прави бензина, при положение, че не може да го реекспортира? Бензинът не е дори в България формално отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: alex8712: Чакай, че нещо се омазахме. В актуализацията на Регламент 833/2014 от 31 юли, в чл. 3, т. 7 и 8 се забранява реекспорт на руски нефт, получен по дерогациите, както и на горива и продукти, получени от него, пак по силата на тези изключения. Това не подлежи на спор, нали? Това означава, че на конкретно упомената държава й се позволява да внася руски нефт по изключение, да го преработва на територията си и да ползва продуктите от него пак на територията си. Ок? Следва: отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: alex8712 ... и ти ли го разкри, Бруте! :D:D той не чете статиите, чете само заглавието и натам почва с измислиците! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: Tikva007 ''Възбраната е върху суровината с конкретен произход и получените от нея продукти'' - nope. Възбраната е върху суровината с конкретен произход и ВНЕСЕНИТЕ продукти с конкретен произход. Това се има и предвид със страна на произход - произведените в Бургас нефтопродукти са със страна на произход България, не Русия, и са швейцарска собственост. Обяснението е още в първото изречение на статията. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: Solar Power: Знаем колко са добри руснаците ... достатъчно е да прочетем какво пишат за тях БОТЕВ,ЛЕВСКИ и РАКОВСКИ :) ХАХАХАХАХАХАХХА *** на руските бандити отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: Tikva007: Тиквите да мълчатъ ! Не пеят в хора много отдавна а и няма какво ново да ни кажат ... освен ,че русия и руснаците са най-добрите и най-"убавите" "ора" :) ХАхахаха отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: Tikva007 хахахаха, с тоя въпрос лъсна колко некомпетентен си и по тази тема!...швейцарската фирма е дъщерна на Лукойл, че тоя факт го изпускаш удобно и говориш за нея все едно е някъв обикновен търговец!... а уж беше по "фактологията"... .но ние си те знаем! :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: alex8712: В случая, на територията на ЕС не могат да се търгуват, в това число и за пазари извън Общността, горива и нефтопродукти, получени от преработката на внесен при посочени условия и обстоятелства руски нефт. Никой никъде не коментира страна на произход на преработените продукти. А явно в казуса има някакви юридически обстоятелства при собствеността на горивата, щом Лукойл драска да ги вкара в юрисдикцията на България и от там - в ЕС. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: alex8712: Какво променя *страна на произход на стоката*? Казусът е *ишлеме* и собствеността върху стоката е на собственика на суровината, в случая - швейцарска фирма. Не Китай се разпорежда с произведените продукти на Епъл и не Китай преговаря за тяхната съдба по пазарите на света. Страната на произход касае митническите аспекти на търговията. Възбраната е върху суровината с конкретен произход и получените от нея продукти, а не върху страната на произход на продуктите. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: Tikva007 ето за това хората ти шият минуси, а на зелката плюсове... ти си скандално неинформиран и облъчен! ... изключение в статите които са пуснали от посоля на тролската фабрика! отговор Сигнализирай за неуместен коментар