На фона на газовата криза в Европа и намаляването на доставките на газ от Русия броят на терминалите за втечнен природен газ в Европа се увеличава: сега и Гърция обяви, че ще строи втори терминал за втечнен природен газ в Александруполис.
Съоръжението, което трябва да започне да функционира до края на 2023 г., се изгражда с държавни субсидии в размер на 167 млн. евро, включително и пари от ЕС. Междувременно германският канцлер Олаф Шолц (SPD) също подкрепя плановете за изграждане на „един или повече" терминали за втечнен природен газ в Германия, заяви говорителят на правителството Щефен Хебещрайт в Берлин в понеделник.
Това означава, че плановете за по-голяма диверсификация на доставките на газ в Европа набират скорост. А втечненият природен газ, превозван със специални танкери и охлаждан до минус 160 градуса, играе все по-важна роля в тази област. По данни на браншовата асоциация Gas Infrastructure Europe през януари е поставен нов рекорд по отношение на доставките на втечнен природен газ - повече от десет милиарда кубични метра.
Една от причините за това е рязкото повишаване на цените на газа в Европа, докато в Азия те спадат. Цената на природния газ в Азия традиционно е по-висока от тази в Европа, където преобладава преносът на природен газ по тръбопроводи. Поради това Азия е по-привлекателна за по-скъпия втечнен природен газ. Но дори и след рекордните доставки досега са използвани само 71% от съществуващите европейски терминали за втечнен природен газ, още повече че съоръженията в Литва и Полша са натоварени съответно само на 13 и 21% от максималния обем за доставка.
Това може да се промени в близко бъдеще, пише германският Handelsblatt – Брюксел приема изключително сериозно опасността от руско газово ембарго срещу Европа. За да се предотвратят евентуални фатални последици, съвместно със САЩ се разработва спешен план за снабдяване на Европа с енергия.
Високопоставени служители на ЕС провеждат ежедневни разговори с Вашингтон
Високопоставени служители на Европейската комисия поддържат ежедневен контакт с експертите на Съвета за национална сигурност във Вашингтон чрез защитени от подслушване връзки. Според вътрешни източници съществува почти „специална линия" между най-близките сътрудници на ръководителя на Комисията Урсула фон дер Лайен и стратезите по външна политика на американското правителство: Амос Хохщайн, специален представител за енергийната сигурност в Държавния департамент, и Джейк Съливан, съветник по сигурността на президента Джо Байдън.
„Съединените щати и ЕС работят заедно, за да осигурят непрекъснати, достатъчни и навременни доставки на природен газ за ЕС от различни източници по света, за да се избегнат сътресения в доставките, които биха могли да възникнат, не на последно място, при нова руска инвазия в Украйна", обявиха Фон дер Лайен и Байдън в неотдавнашно съвместно изявление.
САЩ са толкова ангажирани със сигурността на доставките за ЕС и защото определят зависимостта на Европа от руския енергиен внос като пречка в преговорите с европейците за възпиращите санкции срещу Москва. Колкото по-зависими са отделните държави от ЕС от доставките на руски природен газ, толкова по-малка е готовността им да реагират решително на руско нападение срещу Украйна.
В понеделник вечерта Байдън прие и емира на Катар Тамим бин Хамад Ал Тани в Белия дом. Катар е един от водещите износители на втечнен природен газ, но е подписал дългосрочни договори за доставка с азиатски клиенти. Държавните глави смятаха да обсъдят във Вашингтон до каква степен втечненият природен газ може да бъде насочван и към Европа.
„Катар е добър приятел и надежден и способен партньор", заяви Байдън в понеделник в Белия дом по време на срещата си със шейх Тамим бин Хамад Ал Тани. И заяви, че Вашингтон ще определи страната като „основен съюзник извън НАТО" заради „важността на нашите отношения". Подобен статут имат държави като Израел, Япония и Пакистан, а промяната ще осигури ползи в областта на търговията с отбранителни продукти и сътрудничеството в областта на сигурността. Ходът е символичен, като се има предвид, че САЩ отдавна имат тесни военни връзки с Катар и използват базата „Ал Удейд“ в страната като регионален център за Централното командване на САЩ.
Япония като един от най-големите вносители на втечнен природен газ
По-специално Китай, Япония, Южна Корея и Тайван внасят големи количества втечнен природен газ. Япония, като един от най-големите потребители на втечнен природен газ в света, е натрупала големи запаси. След като в началото на 2021 г. недостигът на газ едва не доведе до прекъсване на електрозахранването, операторите н а комуналните услуги се запасиха с особено големи количества. През ноември в резервоарите се съхраняват около 70% от предвиденото количество (резерви за 52 дни).
Газовата криза в Европа се задълбочава от значителния спад на доставките на руски природен газ: „Газпром“ се ангажира да изпомпва средно 109 млн. куб. м природен газ на ден през Украйна, но през първата половина на януари са преминали само 53 млн. куб. метра. Според украинския оператор на газопроводите GTSU контролираната от държавата руска компания не е резервирала допълнителен транзитен капацитет, предложен от Украйна.
Междувременно тръбопроводът „Ямал", който минава през Полша, вече не се използва изобщо. „Газпром“ съобщи, че до 15 януари е изнесъл за страни, които не са наследници на Съветския съюз, 5,4 милиарда кубически метра, което е с 41,1% по-малко от преди година. Това е най-ниското ниво от 2015 г. Все още не са налични по-нови официални данни. Същевременно производството на газ на „Газпром“ се е увеличило с 2,1%.
преди 2 години да всичко това е така и аз не разбирам защо колегите по-долу са писали, че не горят нафта (което е просто дума за корабното гориво, не като нафтата колата ти). Може би в близко бъдеще всички ще горят само газ или ток, но засега дори и да има такива са малко. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Корабите работят най-често с корабно гориво, което е нещо средно между мазут и дизел. Двигателите са им непретенциозни по отношение на горивото, а и имат голямо КПД от около 40-50%. Има и по-модерни, по-екологични, които работят и на газ, но са малко според мен. А напоследък се говори и за кораби на ток от батерии... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Благодаря за отговорите, но можете ли да ме насочите към четиво, в което да казват, че трансокенаските танкери се движат на 100% газ и не ползват и грам нафта? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Не разбирам, нали идеята е да се намали въглеродния отпечатък на планетата. Втечняването, транспортът на 10,000км и регазифицирането не отделя ли прекалено много CO2? Още повече, че корабът на връщане ще е на празен курс. Зелените защо не казват нещо по въпроса за емисиите от това начинание? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Всъщност, Катар добива точно толкова природен газ, колкото е износа на Газпром за ЕС и Турция - около 175 млрд. куб. метра. Проблем с логистиката нямат, но едва 5% от това количество е по посока ЕС, а останалото е за Азия. Само, че вчера Катар получи от САЩ статута на специален съюзник извън НАТО, а емира беше приет в Белия дом. Които означава, че вече е договорено производствения капацитет на Катар да бъде пренасочен към ЕС. Лошите новини за Газпром са три. Първата е, че цялата държава Катар стои върху най-голямото находище в света / заедно с Иран / - над 20 трлн. куб. метра. Втората е, че газовата индустрия на Катар има възможност за увеличаване на производствения капацитет. А третата и най-важна е, че т.нар. lifting cost за 1000 куб. метра са най-ниските в света. Общо взето, трябва да си удивително глуппав да си агресивен към основния ти клиент. Но руснаците постигнаха и това отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Та сега ще заредят всякакви централи и по важното ще бъдат пръснати из цяла Европа (диверсификация). А когато няма слънце значим вали дъжд водни централи или пък духа вятър за вятърни централи. Не трудно да бъдеш офгрид стига да има желание :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Радвам се,че газпром не продава свободни количества. Така прави криза , а когато има криза се намират много добри алтернативи. Например слънце,вятър,атом,вода и в крайна сметка някой остава с пръст в газ :) Историята показва точно това ... същото се случи през 70-те и 80-те години когато арабите решиха ,че диктуват нещата. Ами нищо не диктуват ! Превърнаха Америка в най-големия производител на нефт. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години да да, точно така става! До сега нищо не си познал, но усещам че точно сега ще познаеш ! хахахахахахаха! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Аве, тия прекрасни преговарящи янките - няма ли да изнудят извънземните за амнаааас милиарда BTU ? Едно танкерче подарък за верните съюзници? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години 1. Газпром си изпълнява договорите. Ако клиентите искат да купуват по-скъп LNG, това си е тяхно право и техен проблем... колко поскъпна природния газ спрямо 19-а година? И малко ми е съмнително Газпром да подава 40% по-малко газ, при положение, че има рекорден добив. Като гледам пазарният им дял в Европа е намалял незначително. 2. САЩ и Катар не могат да помогнат особено - поне катарците направо казаха, че не могат. САЩ да мислят за себе си, защото ако вдигнат рязко добива (то и за това ще трябва време), след около 8 години сами ще трябва да купуват от Газпром. 3. Стига пропаганда. Еврогeйските политици сами предизвикаха газовата криза с нахалството и безочието си. Явно тия мижитурки не защитават интересите на ЕС, а на САЩ. отговор Сигнализирай за неуместен коментар