Европейският съюз се нуждае от значително количество допълнителни инвестиции, за да може да бъде геополитически релевантен на държави като Китай и САЩ. Това е само една част от заключенията на дългоочаквания доклад на бившия гуверньор на Европейската централна банка (ЕЦБ) Марио Драги.
В него икономистът, който бе и премиер на Италия, призовава Брюксел да инвестира до 800 млрд. евро допълнително на година, за да може блокът да стане по-конкурентоспособен, както и да се ангажира с редовното емитиране на общ дълг, съобщава Bloomberg.
Драги също така настоява и за развитието на напреднали технологии, план за изпълнение на климатичните цели и стимулиране на отбранителните способности, като също така се подсигури и снабдяването с ключови суровини, наричайки задачата „екзистенциално предизвикателство“.
В доклада се посочва, че Европа ще трябва да увеличи съотношението си инвестиции към брутен вътрешен продукт (БВП) с около 5 процентни пункта на година до равнища, наблюдавани последно през 60-те и 70-те години на миналия век, за да бъдат изпълнени целите за отбрана, дигитализация и декарбонизация, посочва CNBC.
Драги също така предупреждава, че икономическият растеж на блока е „трайно по-бавен“ от този на САЩ, поставяйки под въпрос някои от способностите на икономиката да се конкурира с други страни от Изтока и Запада.
„Ако Европа не може да стане по-продуктивна, ще бъдем принудени да избираме. Няма да можем да станем едновременно лидер в новите технологии, лъч светлина в климатичната отговорност и независим играч на световната сцена“, се казва в доклада. „Ще трябва да свием някои, ако не и всички, наши амбиции“, се казва още в доклада.
Той също така препоръчва и преформатирането на Европейския орган за ценни книжа и пазари (ESMA) от координатор на национални регулатори в единен регулатор за всички пазари на ценни книжа в ЕС, подобно на функцията на американската Комисия по ценните книжа и борсите (SEC).
Задачата за изготвянето на доклада бе възложена от председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен, която бе преизбрана за втори 5-годишен мандат през юли и тази седмица се очаква да обяви състава на новата си комисия. Тепърва също така трябва да стане ясно каква част от препоръките и съветите в доклада ще бъдат взети предвид от Фон дер Лайен.
По време на представянето на доклада тя постави особено ударение върху прехода към зелена икономика и дигиталния преход.
„Трябва да подкрепим нашата индустрия в прехода по декарбонизация чрез иновации и да превърнем това в конкурентно преимущество. Затова трябва да действаме с всички принципни лостове, които имаме на разположение: намаляване на цените на енергоносителите; мобилизиране на публичните и частните инвестиции; подобряване на бизнес средата и късане на ненужните „червени линии“, заяви тя.
Фон дер Лайен също така наблегна и на необходимостта от инвестиции в умения и привличането на повече хора към пазара на труда. Тя отбеляза и важността на подсигуряването на снабдяването със суровини: „Ключови концепции тук са достъпът до критични суровини и компоненти от основно значение, силни енергийни и дигитални мрежи“.
Заключенията от доклада няма да са голяма изненада за европейските лидери, които са все по-наясно със загубата на конкурентоспособност на блока спрямо основните му конкуренти – основно заради енергийната зависимост на блока и липсата на достатъчно суровини. В същото време ЕС продължава да страда от неспособността на телекомите и отбранителния си сектор да свиват разходите и да са по-гъвкави по отношение на предизвикателствата пред сигурността.
Енергийни планове
За да превърне зеления преход във възможност, Европа трябва да синхронизира политиките си с климатичните цели и да има общ план за декарбонизация и конкурентност, който да обхваща производителите на електроенергия, технологиите и автомобилния сектор, както и енергоемките компании, при които намаляването на вредните емисии е по-трудно.
Четирите основни индустрии при отделянето на емисии в ЕС, като химическата индустрия и металургията, ще изискват 500 млрд. евро през следващите 15 години за декарбонизация, се казва в доклада. В допълнение инвестициите за транспорт ще са в размер на 100 млрд. евро всяка година между 2031 г. и 2050 г.
Особено остра е критиката на Драги към автомобилния сектор, наричайки го „ключов пример за липса на европейско планиране“. Блокът е изправен пред реалния риск производителите му да загубят пазарен дял от Китай, който изпреварва ЕС в „почти всички области“, докато произвежда при по-ниски цени.
Докладът също така предлага и общо финансиране за изследователска и развойна дейност в сектора на отбраната в различни направления като дронове, свръхзвукови ракети, енергийни оръжия, изкуствен интелект и морска и космическа сигурност. В него се призовава и за увеличаване на съвместното производство на отбранителна техника, както и фаворизиране на европейски компании, ако бъде доказано, че са конкурентоспособни.
преди 2 месеца Единственото полезно нещо от докладът е изводът 1. Европа има проблем за 1 трил. годишно. 2.ненаправените тежки структурни реформи ще доведат до бавна агония те. подобен на 30г. спад в Япония . 3. не се говори за Европа на няколко скорости , което означава че вече не съществуват страни за първата скорост . - идея от последния генерален план за спасяване на Европа . отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 месеца Не беше ли точно Драги , който спаси еврото " на всяка цена " и сега дойде сметката за спасяването му ........ та логично е от виновникът да се търси и решението , което очевидно не съществува . Идеи от типа - дайте да дадем само на събрание на етажната собственост ! А посочените сектори - оръжия , екомогия , социални програми са огледало и функция на икономиката , а не обратно . отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 месеца Напълнo нoви yсeщания в ceкca: поcтояннa еpекция в пpодължение на някoлкo чaса, издpъжливoст като бик, зacилва ycещанията, yдължaва оpгaзма, пoдобpява кaчeствoто на вкyса и цвeта на cпepмата. Toва е наиcтина гoтино нeщо, жeна ми наиcтина го хаpеса. Кyпиx тyк---- https://do.my/texx отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 месеца До: Тодор_Иванов Нивото ви на разбиране на икономиката на рубладжиите е горе долу като на 7 годишно дете.От цените на природният газ в Европа(който пък в последната година дори не е особено скъп) се влияят основно няколко енергоемки индустрии.Които имат дял не повече от 2-3% от икономиката на ЕС..Съвсем другаде се коренят проблемите на Европа.И я да те питам-Азиатските тигри,които никога не са имали достъп до евтин газ от Русия и винаги са купували скъп втечнен, как така това не им се отрази ? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 месеца Ако продължим по пътя на все по-централизираното управление на икономиката от Брюксел , откъдето група посредствени бюрократи, пардон,комисари, (все се сещам като ги нареча така за НКВД),ми задават цели,мандати забрани и квоти, тези 800 млрд просто ще бъдат прахосани.Ей сега например Екатерина Захариева ще стане еврокомисар.Предполагам,че останалите са същия дол дренки като нея. И тези хора не носят никаква отговорност пред никого, като се 0серат.Което често правят. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 месеца До: 0pk що? По някаква причина реши че е прозз като теб ... или? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 месеца До: гъбко Драги и той ли стана копейкопоклонник, щот говори такива работи? :] отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 месеца До: Repoman Поинтересувай се как е създадена индустрията за чипове в Тайван, как е създаден самият микропроцесор, как е създадена тази мощна хранителна и машиностроителна индустрия в ЕС, как е създадена индустриалната база в Япония и Южна Корея, как е създадена индустрията за соларни панели в Китай. После пиши да има или да няма дотации и субсидии. Винаги е имало изкривяване на пазара в полза на едни за сметка на друго. И то от както свят светува. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 месеца Копейкопоклонник до копейкопоклонника мила моя мaййнольо! Кой от кой по настървен и газифициран, кой от кой по голема оплаквачка на ЕС. Колко е газчицата на борсата ве математици? 250-300 за илядо, колко беше за последно по разценки на гъссспром ве? 3000 за илядо, според вечно пияното ядрено жуже и саша милер, напълно справедлива цена. Е те сега си я горят на портовая, даже злите езици пишат, че отменяли газови сондажи, други въобще закривали. Нито машини, нито силата на сибир. Живи и здрави! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 месеца Ако продължава безконтролния внос от Китай всякакви инвестиционни планове ще отлетят при жълтите . Китайския внос затрива гръбнака на европейската икономика - малките и средни фирми , за да могат богатите акционери на няколко корпорации да стават още по богати отговор Сигнализирай за неуместен коментар