IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Германската икономика потъва и Шолц не иска да я спаси

Хиляди работни места са заличени в химическата промишленост, а кризата във Volkswagen се задълбочава. Какво прави правителството по въпроса?

14:40 | 15.09.24 г. 14
Автор - снимка
Създател
Снимка: Pixabay
Снимка: Pixabay

В германската химическа промишленост цари хаос. BASF намалява производството в завода си в Лудвигсхафен и предпочита да инвестира в Китай. Covestro също съкращава работни места – и скоро може да бъде погълната от Adnoc, държавния петролен гигант на Обединените арабски емирства (ОАЕ). Около 2000 работни места също са изложени на риск в групата за специални химикали Evonik, пише Berliner Zeitung,

След резкия спад от 20 процента през 2022 г. производството продължава да страда. Според индекс на Ifo в момента бизнес настроенията леко се е подобряват, но очакванията за следващите няколко месеца пак се влошават. Още по-големи бяха очакванията на компаниите за появата на германския канцлер Олаф Шолц на срещата на високо равнище в областта на химическата и фармацевтичната индустрия в Берлин в края на тази седмица.

Но осъзнава ли Шолц мащаба на проблемите? П овреме на срещата канцлерът излезе на сцената и изнесе монолог за това защо Германия трябва да остане водеща сила по отношение на химическата и фармацевтичната индустрия. Той обяви облекчаване на бюрокрацията, удължаване на компенсациите на цената на електроенергията, по-бързо разширяване на мрежата и достъпни мрежови такси. Той обаче забравя, че производствените процеси в химическата промишленост разчитат почти наполовина на молекули вместо на електрони, т.е. трябва природен газ, не само на електричество. Тук по-специално много компании, включително най-големият производител на амоняк и урея в Германия SKW Piesteritz, се оплакват от липсата на рентабилни алтернативи, тъй като според настоящите изчисления водородът ще бъде твърде скъп, а биометанът все още не е признат за зелен биогаз в Германия.

Шолц не разглежда тези алтернативи, той дори не споменава думата природен газ - и по-късно е иронично критикуван за това от министъра на финансите Кристиан Линднер (Свободна демократическа партия), който отговаря за цялостното икономическо развитие на страната.

Но Шолц предлага да се съсредоточим върху положителното. Само европейският вътрешен пазар носи на Германия печалба от 1000 евро на глава от населението всяка година, твърди канцлерът. И след това много ентусиазирано добавя: „Какво чудо е, че Германия, с 84 милиона жители население, е третата по големина икономика в света!“.

Но той не казва нито дума за липсата на икономически растеж.

Това, което Шолц също не казва е, че Германия все още е на трето място по икономически показатели след САЩ и Китай, но разликата с двете световни сили е много голяма. За сравнение: Брутният вътрешен продукт (БВП) на САЩ е 27,358 трлн. долара през 2023 г., в Китай е 17,662 трлн. долара. Междувременно БВП на Германия е 4,457 трлн. долара. Германия отново изпреварва Япония, но само защото спадът в стойността на йената тласна азиатската страна в техническа рецесия.

Освен това Индия вече диша във врата на федералната република: ако Германия не продължи да расте, третото място скоро може да бъде загубено. Според данни на Световната банка просперитетът на глава от населението в Германия вече леко е намалял през миналата година - и според икономическите резултати, коригирани спрямо покупателната способност, Германия вече е на седмо място след Русия и Индонезия. Не е ли това достатъчно ясен знак, че твърде много неща се объркват в Германия?

Зъбните колела на автомобилната индустрия отдавна скърцат. Не само Шолц, но и Роберт Хабек (Зелените) не се занимават със заплахата от затваряне на фабрики и съкращения в рамките на Volkswagen, както и с фалитите на автомобилни доставчици като Recaro - и ако го направят, то е доста дистанцирано, почти с нежелание.

Като производител на автомобили Volkswagen носи голяма отговорност за десетки хиляди работни места, посочи наскоро Хабек. И как правителството планира да стимулира търсенето на електрически автомобили, след като стимулът за покупка е премахнат? Берлин дължи отговор на този въпрос.

Това едва ли е изненадващо, защото дори като ръководител на партията на Зелените в провинция Шлезвиг-Холщайн, Хабек не вярваше в автомобилната индустрия.

„Нямаме нужда от голяма автомобилна или петролна индустрия тук“, изтъква Хабек в по-старо интервю – той вижда потенциала на зелената енергия и така наречената биоикономика преди повече от десет години. Само че сега той е не само министър на климата, но и министър на икономиката и трябва също да гарантира, че неудобните автомобилни компании ще осъществят прехода без големи загуби.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:36 | 15.09.24 г.
Най-четени новини
Още от Икономика и макроданни виж още

Коментари

13
rate up comment 1 rate down comment 0
рускиблата
преди 1 месец
До: Тодор_Ивановточко ***, и ти си мнооо зле, Германия е третата икономика в СВета, във всеки град има толкова предприятия, колкото в една руска губерния!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
12
rate up comment 0 rate down comment 0
рускиблата
преди 1 месец
До: Alex Silver...Тролдядка, плещиш невероятни глупости! Знаеш ли, че 5-те терминала за втечнен газ, които Германците направиха за 6 месеца, почти стоят неизползваеми, а газта е от ефтина, по-ефтина, рекордно ефтина, да не говорим за цените на нефта!? ***, отде че ги знают тези нечта?!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 3 rate down comment 2
Alex Silver
преди 1 месец
ФРГ без суровини и енергетика отива директно в киреча. Досега стискаха зъби и мълчаха, като се надяваха да им се размине. Ама ФАЩ ги качиха на каруцата и ги пуснаха по нанадолнището. Спиране няма, освен в гиризната яма. Тази гола кратунка не се сеща кой гръмна СевПотоците, макар, че Бидоня си го рече в прав текст. Прислужник, който скоро ще бъде изритан.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 1 rate down comment 3
рускиблата
преди 1 месец
Форумният пролетариат дори не разбира за какво става дума - Германия не иска да харчи, увещават я икономисти от дясно, от ляво - сто - двеста милиарда евро за инфраструктурни проекти, което е нищо за хазната, но не, Шолц не дава
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 2 rate down comment 3
рускиблата
преди 1 месец
До: Gna ....:мАЛЕЙЙЙ, КОЛКО СИ ПРОООСТ! кВА ДИПРЕСИЯ БЕ СЛЕД КАТО СЕ ОЧАКВА НАЙ-МНОГО СТАГНАЦИЯ, И ТО САМО ЗА ТАЗИ ГОДИНА, СПОРЕД ЦЕНТРАЛНАТА ИМ БАНКА, И ОТ ДРУГАТА ГОДИНА - НАГОРЕ!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 6 rate down comment 7
corner
преди 1 месец
До: Dani_2077Великобритания е в криза от години и оцелява . А ЕС не допуска такива моменти , защото знае че няма да изплува . Когато настъпи отлагания момент - тогава ще има база за сравнение .
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 16 rate down comment 8
Тодор_Иванов
преди 1 месец
Как ще иска да я спаси като го назначават американците.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 8 rate down comment 7
Achtung
преди 1 месец
До: Dani_2077 Зле колкото в Германия или колкото в България
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 15 rate down comment 9
Dani_2077
преди 1 месец
До: corner Да, затова започнаха да гледат обратно към Европа, и някакво ново "икономическо споразумение" е на хоризонта. Благодарение на Брекзит, сега там е почти! толкова зле, колкото тук. Четете малко, преди да пишете глупости ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 29 rate down comment 11
Gna
преди 1 месец
Време е Германия да мине през Голяма депресия подобна на тази от 29-33 в САЩ. Не може само да се крие зад големия брат и да ползва всички плюсове на ЕС. След ВСВ Германия въпреки загубила изживя едни прекрасни 60-70 години, но това свърши. Долу Швабите. Време е България да се наддигне от пепелта.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още