Два показателя за световното корпоративно и икономическото здраве светнаха предупредително в червено в петък, след като корабната група Maersk съобщи за спад в глобалното търсене на морски контейнери, а рекламният гигант WPP заяви, че клиентите от американския технологичен сектор намаляват разходите си за маркетинг, предаде Ройтерс.
A.P. Moller-Maersk понижи оценката си за световната търговия с контейнери през тази година, тъй като компаниите намаляват запасите си, а по-високите лихвени проценти и рисковете от рецесия в Европа и САЩ се отразяват негативно на световния икономически растеж.
Компанията, която е един от най-големите превозвачи на контейнери в света, заяви, че очаква обемът на контейнерите да спадне с до 4%. По-рано тя прогнозираше спад от не повече от 2,5 на сто.
Maersk контролира около една шеста от световната търговия с контейнери, като транспортира стоки за търговци на дребно и потребителски компании като Walmart, Nike и Unilever.
WPP, най-голямата рекламна група в света, предупреди, че клиентите от американския технологичен сектор са намалили разходите си през второто тримесечие, което според главния изпълнителен директор Марк Рийд е изненадало компанията.
"Разходите ще се увеличат след определен период от време, но ще сме притеснени до края на годината, защото нямаме пълна яснота кога ще се случи това", каза той пред Ройтерс.
Свиването на рекламните бюджети накара WPP да последва конкурента си Interpublic, който миналия месец също обяви, че клиентите от технологичния сектор намаляват разходите си за маркетинг, и да понижи прогнозата си за растеж за тази година от 3-5% на 1,5-3,0%.
Това е рязка промяна спрямо февруари, когато WPP, която притежава агенциите Ogilvy, Grey и GroupM, очакваше клиентите да харчат за маркетинг при всеки спад, за да подкрепят продажбите и да оправдаят повишаването на цените.
Според анализатори новината отразява предпазливостта на компаниите, които се борят с по-високите разходи по заемите, и на потребителите, които затягат коланите в условията на криза с разходите за живот.
Рекламните разходи често са първите, които се намаляват, когато компаниите се притесняват от недостиг на парични средства.
Изчакване
"Корпорациите са в режим на изчакване, когато става въпрос за харчене на пари в момент, когато търсенето е много трудно да се профилира", коментира Софи Лунд-Йейтс, водещ борсов анализатор в Hargreaves Lansdown.
В четвъртък Apple предупреди, че продажбите ѝ ще намалеят за четвърто поредно тримесечие, въпреки че Amazon.com беше по-оптимистично настроена, отчитайки ръст на продажбите и печалба, които надминаха очакванията на Wall Street.
Признаците за икономически сътресения ще засилят опасенията, че оживлението в икономическата активност на Китай, след като Пекин отмени дългогодишните си ограничения заради пандемията от Covid, ще се окаже краткотрайно. Компаниите разчитаха на това китайският подем да компенсира въздействието от забавянето на икономиките на САЩ и Европа.
Но обхватът на стимулите, които Пекин предложи за съживяване на икономиката досега, не успя да впечатли пазарите.
Редица големи международни компании - от гиганта в областта на потребителските стоки Unilever до автомобилостроителя Nissan и производителя на машини Caterpillar - предупредиха за забавяне на приходите от бизнеса в Китай, тъй като втората по големина икономика в света губи своята постпандемична инерция.
Очакванията за приходите през второто тримесечие вече са ниски, отчасти поради слабостта на Китай. Данните на Refinitiv I/B/E/S показват, че американските и европейските компании вероятно ще отчетат най-лошите си тримесечни резултати от години насам.
Миналата седмица Международният валутен фонд заяви, че очаква световният икономически растеж да се забави през тази година, воден от развитите икономики, въпреки че цените на хранителните продукти се понижиха, а банковите сътресения през март бяха овладени.
МВФ очаква глобалният растеж да се забави до 3% през тази и следващата година от 3,5% през миналата година.
Подобно на Maersk, DHL Group, една от най-големите логистични компании в света, заяви във вторник, че през първото полугодие е отбелязала спад от съответно 16% и 7,1% в обема на въздушните и морските превози, особено по маршрутите между Китай и двата му най-големи търговски партньора - САЩ и Европа.