В продължение на десетилетия Германия е икономическият двигател на Европа, като изтегля региона от една криза след друга. Но тази устойчивост се разпада и това крие опасности за целия континент.
Десетилетията на погрешна енергийна политика, краят на производството на автомобилите с двигатели с вътрешно горене и бавният преход към нови технологии се смесват, за да създадат най-сериозната заплаха за просперитета на страната от обединението ѝ насам. Но за разлика от 1990 г. политическата класа няма лидерството, за да се справи със структурните проблеми, които са в основата на конкурентоспособността на страната, пише в свой анализ Bloomberg.
„Ние бяхме наивни като общество, защото всичко изглежда наред", заяви главният изпълнителен директор на BASF SE Мартин Брудермюлер пред Bloomberg. „Тези проблеми, които имаме в Германия, се натрупват. Предстои ни период на промени; не знам дали всички осъзнават това“.
Макар че в миналото Берлин е показвал умение да преодолява кризи, сега въпросът е дали може да следва устойчива стратегия. Перспективата изглежда доста далечна. Временната коалиция на канцлера Олаф Шолц се върна към дребнави борби за всичко - от дълга и разходите до термопомпите и ограниченията на скоростта, веднага щом рисковете от недостиг на енергия поотшумяха.
Предупредителните сигнали обаче стават все по-трудни за пренебрегване. Въпреки че през януари Шолц заяви пред Bloomberg, че Германия ще преживее енергийните затруднения на Русия без рецесия през тази година, данните, публикувани в четвъртък, показват, че икономиката всъщност се свива от октомври насам и е нараснала само два пъти през последните пет тримесечия.
Икономистите смятат, че растежът на Германия ще изостава от този на останалата част от региона през следващите години, а Международният валутен фонд е на мнение, че Германия ще бъде най-слабо представящата се икономика в Г-7 през тази година. Въпреки това Шолц отново звучи оптимистично.
„Перспективите пред германската икономика са много добри", заяви той пред репортери в Берлин след последните икономически данни. Чрез отключване на пазарните сили и намаляване на бюрокрацията „ние решаваме предизвикателствата, пред които сме изправени“.
Рискът е последните данни да не са единичен случай, а знак за предстоящи събития.
Германия се оказва неподготвена за устойчиво задоволяване на енергийните нужди на индустриалната си база, прекалено зависима от старата техника и лишена от политическа и търговска гъвкавост, за да се насочи към по-бързо развиващите се сектори. Множеството структурни предизвикателства свидетелстват за студено пробуждане за центъра на европейската власт, който е свикнал с непрекъснатото благоденствие.
За нейно щастие индустриални гиганти като Volkswagen AG, Siemens AG и Bayer AG са заобиколени от хиляди по-малки Mittelstand компании (малки и средни компании), а консервативните разходни навици на страната я поставят в по-силна фискална позиция от нейните конкуренти, за да подкрепи предстоящата трансформация. Но тя не разполага с много време за губене.
BYD наскоро изпревари VW като най-продаваната марка автомобили в Китай. Снимка: Qilai Shen/Bloomberg
Най-неотложният проблем за Германия е да осъществи енергийния си преход. Достъпната електроенергия е ключова предпоставка за конкурентоспособността на промишлеността, а дори преди прекратяването на доставките на руски газ Германия имаше едни от най-високите разходи за електроенергия в Европа. Ако не успее да стабилизира ситуацията, това може да превърне потока от производители, които се насочват към други страни, в тълпа.
Берлин реагира на опасенията, като се стреми да ограничи цените на електроенергията за някои енергоемки отрасли като химическата промишленост до 2030 г. - план, който може да струва на данъкоплатците до 30 млрд. евро. Но това ще бъде временно решение и показва отчайващото положение на Германия по отношение на доставките.
След като затвори последните си ядрени реактори тази пролет и настояваше да се откаже от въглищата още през 2030 г., страната инсталира около 10 гигавата вятърни и слънчеви мощности през миналата година - половината от необходимото за постигане на климатичните цели.
Администрацията на Шолц има за цел до 2030 г. да монтира около 625 млн. слънчеви панели и 19 000 вятърни турбини, но обещанията за ускоряване на пускането в експлоатация от години на месеци все още не са дали резултат. Междувременно се очаква търсенето да нарасне рязко поради електрификацията на всичко - от отоплението и транспорта до производството на стомана и тежката промишленост.
„В момента наблюдаваме възраждане, ако искате, с някакъв реален пазарен импулс", заяви главният финансов директор на Siemens Energy AG Мария Фераро на събитие на Bloomberg New Voices във Франкфурт в четвъртък. „Имаме препълнен тефтер с поръчки“.
Горчивата реалност е, че ресурсите за производство на толкова много чиста енергия са ограничени поради сравнително малката брегова линия на Германия и липсата на слънце. В отговор на това страната се стреми да изгради огромна инфраструктура за внос на водород от страни като Австралия, Канада и Саудитска Арабия, залагайки на технология, която не е тествана в такъв мащаб.
В същото време Германия ще трябва да ускори изграждането на високоволтови мрежи, свързващи вятърните паркове по крайбрежието на север с гладните за енергия фабрики и градове на юг. Освен това страната разполага с малко съоръжения за съхранение на енергия, за да може да се справи с прекъсванията. На 15 април АЕЦ "Некарвестхайм 2" окончателно бе изключена. Снимка: Bloomberg
„Германия се нуждае от междупартийно споразумение за скоростта на разширяване на инфраструктурата за възобновяема енергия", казва Клаудия Кемферт, професор по енергийна икономика в изследователския институт DIW в Берлин. След следващите национални избори през 2025 г. „други политически констелации биха могли отново да забавят енергийния преход. Това не би било добре за Германия като място за бизнес“.
преди 1 година До: zelka007Не знам дали е случайно но от как пекна слънцето аз промишленият ток го платих 200 лв последния месец отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: OHЯ: тази, както я нарече, "изостанала азиатска държавица", в момента, удържа напъните на 54 западни икономики. И явно, си има индустрия, без да я е грижа, ти знаеш ли за нея, или не. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година и понеже иде реч за ел.ток и туканка всички разбира червенотиквеноковчета , я виждали я не сметка за ток и разтегат лукуми ... у нас промишленият ток лекинко варира но аз плащам почти 500лв за МВтч , в немско цената за по-големшките фирми е около 350лв за МВтч . производствената цена в Германия от вятърните турбини е около 140лв за МВтч . нашите въглищни централи имат производствена цена около 300лв за МВтч . да , когато има вятър има и ток и е възможно да няма вятър ... но все пак ... !! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година в ЕС , както написах , не е само Германия . има Франция , има Холандия , има Швеция , има Испания , има Италия , има Полша , има Чехия , има Австрия , има Белгия , и не пренебрегвайте Великобритания и Швейцария , въпреки че "де юре" не са в ЕС ... всяка една от тези държави самостоятелно има огромен технологичен и технически капаците ... а всички заедно СМЕ и ставаме все ПО-ГОЛЯМА и сплотена сила , колкото и да се надрииссккват червенотиквениковчетата по форумите ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година на германците малко охлаждане на тази концентрация на технологии ще им дойде добре . беха се засилили да концентрират всичко да минава през тех и да зависи от тех ... е очевидно , кратковременно е било добре за тех , но не за съюза ... надявам се това ще ги отрезви ... ЕС не е само Германия . те няма да престанат да са ЕДИН ОТ ЛИДЕРИТЕ , поссттоо няма да са толкова откъснати пред другите ... !! ... немска машинария и технологии ще продължат да се използват в целият свят още дълги години ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година чета , разни червенотиквениковчета злорадства в некъф делириум ... ЕС това , Германия онова ... ми нефелници , освен че сте ултра далеч от всекви техники и технологии , освен тези в дращенето на некви ваши си вътрешни изрожденски/атакистки опорки друго нема кво да се напише ... :))) . да споделя неколко точки в/у които да медитирате ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: dataза да си купят хората електромобили и китайски климатици - после ще им го вдигнат отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: corner1. Печатницата може да спаси всяка банка. 2. Мръсните производства винаги се изнасят в други държави до тяхното утвърждаване. 3. Да те питам и теб - Защо тока в Германия е по един от най-ядрената държава ? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година От зелени коммундетта и трансхуманоиди толкоз! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: dataГермания , подобно на останалите европейски страни има нищожни политици , които не са способни да осъществят никакъв преход . Спънаха се в технологичния преход , автомобилната им индустрия ще свие драстично , Дойче Б - не виждам как ще я спасят . А това че зелената енергия била евтина е най- голямата измислица . отговор Сигнализирай за неуместен коментар