Любомир Попйорданов е основател на туроператорската агенция “Одисея-ин”, както и на “Зиг Заг Холидейз”. Сред учредителите на Българската асоциация за алтернативен туризъм, а в момента е председател на Управителния съвет на организацията.
С Любомир Попйорданов разговаряме за бъдещето на българския туризъм и потенциала за развитие на т.нар. алтернативен туризъм.
- Господин Попйорданов, т.нар. „алтернативен“ туризъм в много държави е всъщност сред водещите форми на туризъм. Къде стоим ние на този фон?
- Във Франция приключенският и селски туризъм донякъде са основна форма на туризъм, в Италия също. Сърбия, която е една неразвита туристическа дестинация, още не е направила своя продукт, но маркетинговите усилия са в тази посока. Говори се за зелена и вкусна Сърбия и това намира все по-голям прием сред хората. Сърбите не си задават въпроса дали искат да са зелена и вкусна дестинация. Същевременно в България това се „пришива“ като вредно послание на екологични организации, а всъщност тези послания са плод на здрав разум. Нашата дестинация предполага един устойчив, мек откъм въздействие върху природата и културните дадености туризъм.
Алтернативният туризъм обобщава много неща. Организацията ни има нов устав отскоро, регистриран е и новият Управителен съвет, а в документа са редефинирани понятието „алтернативен туризъм“ заедно с целите на асоциацията. Това е туризъм на малките групи, които пътуват и се интересуват от своя отпечатък върху природата и местните общности. Алтернативният туризъм е събирателен от приключенски, селски, еко туризъм, може да бъде и винен туризъм, културно-познавателен туризъм. Не говорим за чартъри, за автобусите, които изсипват 40 или 60 китаеца в едно село. Говорим за хора, които ще отидат до набелязаното място по по-щадящ начин – например пеша или с велосипед, или с малък микробус, които желаят да споделят своето време с местните общности, а не само да ги снимат, които се вълнуват от тяхното благоденствие.
Ако запазим местните общности там, където са, ние запазваме природата, местния поминък, традициите, работим за това да няма безработица в градовете и социално изключване, работим за хармония, хората да имат достойно място в обществото и да се чувстват добре на мястото, на което са родени. Ако населението напусне тези райони, това ще създаде вакуум и или ще дойде друго население, или всичко ще запустее. За съжаление, в България имаме много такива райони.
И за да завърша по това понятие – нашата асоциация е в обществена полза и за съжаление или пък за радост е поела тежестта да върши работата на държавата. Това не е по силите на една организация, която не ползва никакви пари от държавния бюджет, но го правим, защото считаме, че това е нашето призвание. Нашите членове - къщи за гости, специализирани туроператори и парковите администрации, дават най-доброто от себе си. Това не е голям бизнес и фактът, че няма големи инвеститори в него потвърждава, че това не е интересно за тези, които търсят бързо обръщане и обороти. В други държави – във Франция, и в Германия ако щете, къщите за гости и малките хотели са в основата на туризма. Тези държави са успешни, защото малките и средни предприемачи са основните данъкоплатци, многобройни са, чувстват се добре и комфортно, държавата работи за тях и те работят за държавата.
За тези 26 години пазарна икономика, държавата по никакъв начин не е помогнала нито на къщите за гости и тяхната реклама, нито на рекламата на планинските и селски дестинации. Има някои кампании, които по някакви случайни или не причини имат досег с алтернативния туризъм. Те обаче не са част от стратегия за развитие на тези райони. Приемаме, че има добра идея, но ако няма следваща стъпка, усилията са били безсмислени. Ние искаме не кампания, а последователни действия, да престанем да говорим за инвеститори първи клас и как да се подкрепят те, защото не те дават богатството на една страна. Трябва да се подкрепят малките и средни предприемачи и е необходимо и в Закона за туризма, и в други закони, които имат отношение към тази материя, да се работи за облекчаване условията на тези, които са решили, че ще правят това.
преди 8 години Да се подкрепят малките и средни предприемачи означава само- да се намали данъка от 15 на 10%. Да има пътища, вода, канализация, чистота и ред, за да вирее и туризма и това не е помощ, а задължение на Държавата... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Добре са ти платили за да казваш :"Банско не трябва да се разширява ".... Стига тъпотии и не ги тиражирайте! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години А Банско е един пирински Слънчев бряг и колкото по-скоро го отнесе реката, толкова по-добре за България и за туризма в нея! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години *** = о^нождат отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години А аз карам от 50 години и съм обиколил също де що става за каране и мога да кажа на висок глас, че в България не повече от 10% от зад^ниците, които разхождат с джипове един сноп ски на тавана в багажници, по-скъпи от ските, изобщо могат да карат ски!!! Това са деца на полето, а полето ражда не скиори, а ти^кви! За тия го^*** е достатъчно в полето да сложиш хотели и кръчми и за тях едно дърво не си заслужава да бъде отсечено за писта или трасе за лифт! Същото се отнася и за 90% от вносните бо^клуци, които *** кръчмите ни зимъска с подпрени за парлама на дуваро отпред ски! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години И ти къде я видя тази навъсена родопчанка бре, ***^рел недошмъркан?!! Ба^хти *** се завъдиха в тая нещастна държава, която на всичкото отгоре и едно торба пари на празна кра^туни е похарчила да ги научи да пишат и после да др^айфат из нета на роден език!!! Го^вньо, ти не си помирисвал родопска къща!!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Не съм съгласен с мнението на г-н поп Йорданов, тъй като голяма част от туристите не се радват на малки туристически селца, където единствената алтернатива за нощувка е навъсена родопчанка, в чиято къща мирише на пръжки! Да не говорим, че конкретно Банско прие 2 Световни купи и вече се води на световната ски карта! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години От 35 години карам и мога да кажа, че съм обиколил почти всички места из Европа (само по скандинавксите държави не съм бил). Ами, за съжаление, нито Боровец, нито Банско могат да се сравняват с гоемите ски курорти. Напоследък се чува, че повечето писти в Алпите били под 2000 м надморска височина. Това едва ли е истина, но дори да е, се пропосукат други климатичнни фактори като средните теператури, количествата валежи, колко време се задържа снега. Пропуска се и че повечето курорти са направени в подножието на ледници (те са на над 3000 метра), където се кара целогодишно. Конкретно в Банско всички се фокусират върху проблема с кабинката, но човек дори да успее да се качи на пистите, там попада в един мравуняк от хора и карането не е точно притно. Отделно, най-хубавата писта (Томба) стои затоврена към 1 месец, за да се подготви за старта от световната купа, а цената на картата не се променя. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Според мен планина Витоша ,като ски дестинация нарочно не се развива за сметка на Банско отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Заради такива като тоя, а и заради чиновнически идиотизъм най-големия предполагаем инвеститор с над 1млрд лева проект си тръгна окончателтно оттук. Говоря за дестинацията Сапарево-Говедарци. Сега тая най красива част на Рила е обречена на бандитско сечене на горите, беработица и тотален разпад. А франсетата ще се преместят в Румъния или Турция, там ще им прегърнат идеята начаса и след няколко месеца ще почнат реално строителство. Тук им трябваха цели пет години, за да ги откажат нашите тиквеници, толкова бяха харесали природата ни. отговор Сигнализирай за неуместен коментар