IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Чака ни шоково поскъпване на горивата от 2023 г.*

Заради промяна в изчисляването на акцизите бензините ще поскъпнат с около с 50%, предупреждават от БПГА

13:25 | 07.10.21 г. 25
<p>
	<em>Снимка: Олег Попов, Investor Media Group</em></p>

Снимка: Олег Попов, Investor Media Group

Европейският съюз (ЕС) се готви за голямата си цел за икономика без вредни емисии до 2050 година. За целта са направени промени в европейските правила, които би трябвало да влязат в сила от 2023 г., но според Българската петролна и газова асоциация (БПГА) Брюксел принудително опитва да наложи своите цели.

България не е подготвена за амбициозните намерения на съюза по отношение на автомобилните горива и цената би била непоносима. Според изчисленията на експертите, представени по време на конференцията "Готови за цел 55. Предизвикателствата за петролния бизнес в България", заради промяната в европейската Директива за данъчното облагане ще се увеличи акцизът на горивата от 2023 г.

С промяната акцизът в ЕС ще се изчислява не на количества, а на енергиен еквивалент, тоест не на 1000 литра, а на гигаджаул (GJ). При сегашната цена на петрола това ще добави 1,10-1,20 лева (без ДДС) на литър към цената на бензина и дизела, което означава около 50% повишение на цената, категоричен беше юристът на петролната асоциация Светослав Банчев.

Още по-значимо ще е отражението върху метана, използван за автомобилно гориво.

Ето каква е ситуацията с акцизите у нас сега: За бензина той е в размер на 710 лева за 1000 литра, за дизела - 646 за 1000 литра, за втечнен газ - 340 лева за 1000 литра, а за метан за автомобилно гориво - 0,85 лева за гигаджаул.

С промяната новите акцизи ще бъдат 759 лева за бензин, 801 лева за дизела и 716 лева за втечнения газ в периода 2023 - 2033 година, а след това - 1074 лева. За метана акцизът се увеличава до 14 лева до 2033 година и до 21 лева след това. Тези стойности са изчислени на базата на енергийното съдържание, преобразувано към 1000 литра.

България ще бъде засегната най-тежко, защото акцизите на горивата единствено у нас в общността са на минимално ниво. Промяната в Директивата предвижда още да няма изключения, а вече единна ставка за всички.
Имаме интерес цената на горивата да остане ниска - печелим от оборота, не от високите цени, отбеляза Андрей Делчев, изпълнителен директор на БПГА. Той предложи правителството да поиска дерогация и плавно повишаване на акциза, както при приемането на страната в ЕС.

България има блокираща квота за промените, припомни и председателят на асоциацията Живодар Терзиев.

Промените в европейското законодателство във връзка с екологичните цели предвиждат още екологична такса, увеличаване на дела на ВЕИ в транспорта и нови изисквания за зарядната инфраструктура за електромобилите.
Изискванията за инфраструктурата са на практика неизпълними за страната - основните пътни артерии са разположени далеч от населени места и няма капацитет за изграждане на зарядни станции с нужния капацитет на всеки 100 километра.

ЕС предвижда още и развитието на биогоривата, а в региона на Балканите няма нито един производител на биогорива, отчетоха още от БПГА. Нещо повече - старият автопарк, на възраст над 10-15 години, не позволява използване на алтернативни горива.

Живодар Терзиев изтъкна още няколко предизвикателства, като например кризисни резерви. В момента законодателството предвижда резерви от горива за 90 дни. Но как ще се случи това по отношение на електромобилността при затваряне на въглищни и газови централи и без ядрени мощности, попита Терзиев.

Голямо е предизвикателството и по отношение на водорода за транспорта. Вероятно той ще се използва само за тежкотоварни камиони, защото автомобилите с водород не могат да се паркират в подземни паркинги.
Изискване пред България е до 2023 година в страната да бъде изградена въглеродна станция.

От асоциацията се оплакаха още и от промените за енергийните спестявания, които изключват търговията с горива, независимо от мерките, предприети от бизнеса. Петролните търговци няма да се превърнат в строители и да слагат дограма, за да запишем спестявания, каза още Терзиев.

Готови сме и имаме потенциал, но не знаем накъде вървим, оплакаха се от бизнеса. Опасенията са, че когато държавата не се справи със задълженията, ще ги прехвърли на бизнеса.

"Трябва да търсим зелената медиана, златната среда", отбеляза Терзиев. Според него трябва да бъдат направени плавни стъпки - нисковъглеродни горива - хибридни технологии - електрификация на транспорта, което означава постигане на европейските цели към 2028-2030 година, а не през 2023 година.

* Информацията е актуализирана със стойността на акцизите за горивата в страната

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:01 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

15
rate up comment 1 rate down comment 3
khao
преди 3 години
първо това е някво тове преположение че са 1 към нанайси ... после, колкото по масови стават, толкова по нови технологии ще излизат че това може да не е чак такъв проблем, въпреки че смело спекулирате върху него
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
14
rate up comment 2 rate down comment 9
zelka007
преди 3 години
хаха ... бая време се сдържаше да не пишеш за геееювете/пееерасите от Европа ... отбелязвам го като плюс ... така се отказва човек от вредните навици , с воля и постоянство ... :))) ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
13
rate up comment 2 rate down comment 11
zelka007
преди 3 години
разходите за рециклиране ще ги плаща вносителя/производителя на батериите . както е установената практика в ЕС за един куп неща , и те ще се начисляват в цената на ползвателя/куповача . новото е , че от догодина или по-догодина , ще задължат с нарастващ % през годините до към 2030-2035 всяка произведена или внесена в ЕС батерия за електричка , да съдържа % рецеклирани материали . като % ще достигне 70-80 май някъде го бяха смятали , че може и до 95 да бъде ... :))) ... полезна ли беше тази информация ... ?! ... вашият отговор , ще подобри качеството на бъдещото ви информиране ... :))) ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
12
rate up comment 19 rate down comment 4
bgMan
преди 3 години
5 долара не н още стане поне 3.5 лв., което е твърде много. А и аз вече не искам да плащам същите акцизи като немци, французи, белгийци и други подобни владетели. Време е някой да направи партия Bulgar-exit и да даде малко заден на европейските пераси, подобно на унгари и поляци. ЕС заслужават да им бъде показван все по-често среден пръст. Цената за прехода да я плащат богатите страни ако толкова много ги е грижа за климата. И без това богатите консумират и прахосват най-много от всичко.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 5 rate down comment 3
Dr. Vatnikov
преди 3 години
Статия от типа - плашете хората, да се хванат за гушите и да треперят. Ще дойде 2023та и ще се види, че литъра не е станал 5 долара. Айде стига с тая жълта журналистика!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 9 rate down comment 1
bgMan
преди 3 години
Съотношението на количеството батерии при лаптопа и автомобила е 1 към няколко десетки хиляди. Сега не е проблем но след 10 години ще е. И моля недей да изместваш темата, както често правиш. Питанито ми беше новите разходи - пак ли ще ги начисляваме допълнително върху акциза и данъците за горивата или просто ще се добави нова добавка ор 50% към всяко ДДС наречена "зелен евродепутат"?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 3 rate down comment 1
lord_buho
преди 3 години
Е, поне автопарка ще се поразчисти.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 3 rate down comment 7
khao
преди 3 години
а какво ли се прави с хилядите тонове старо масло ... от двигателите? или па с батериите от лаптопи, мобилни телефони ..
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 6 rate down comment 1
khao
преди 3 години
ние па кога сме били готови за нещо... дремем с години и после, малииий кво стана!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 3 rate down comment 9
zelka007
преди 3 години
рециклиране ... голем грижовник си ... тъй те искам , а не песимистично като импа ... :))) ... готини са тойотите , пепел ти на устата , ако кажеш че не си доволен . с мишето ги харесваме , тук сме на едно мнение ... и аз съм се наточил за една , ама сигурно догодина ... да видим ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още