След изграждането на „Балкански поток“ приходите на „Булгартрансгаз“ ще се увеличат няколко пъти.
"Това, което очакваме с реализацията на газопровода, в по-голям мащаб, е приходът от пренос на държавното газово дружество да достигне около 400 млн. лева на годишна база“. Това каза пред БНР Владимир Малинов, изпълнителен директор на „Булгартрансгаз“. Той увери, че България ще остане на газовата карта на Европа.
„Доставките на газ от Русия се осъществяват успешно през новата входна точка „Странджа 2“ през Турция, коментира Малинов.
Той обясни, че България вече получава по-малко пари от пренос на газ, а причината е изцяло преустановения пренос на синьо гориво през Украйна. Преносът вече се осъществява изцяло през Турция. По думите му страната ни ще получава по-малко приходи от транзит на газ, считано от 1 януари, докато не бъде построен "Балкански поток".
Цената на преноса на природен газ зависи от два фактора - разстояние на пренос и обем, посочи той.
От 1 януари 2020 г. Русия изцяло спря преноса на газ през Украйна, Молдова, Румъния към България, тоест по така наречения Трансбалкански газопровод. От 1 януари 2020 година България ще получава доставки на руски газ от Турция. Новата входна точка за доставка вече е "Странджа 2", вместо "Исакча" и "Негру вода" 1 и 2. Заради тази промяна страната ни ще спести над 70 млн. лева от таксите за пренос по Трансбалканския маршрут, съобщи миналата седмица министърът на енергетиката Теменужка Петкова.
„Плюсовете от реализирането на този проект са сигурност и икономическа целесъобразност. Това ще се отрази върху крайните цени и върху крайния потребител. С промяната на точката на доставка се спестяват и транспортни разходи. През „Странджа 2“ газ получават и Северна Македония, и Гърция“, коментира промяната Малинов.
До 31 декември България беше водещ транзитьор на газ към Северна Македония, Гърция и Турция. Общият капацитет на транзитната ни газова мрежа беше 17,8 млрд. куб. метра годишно. По-голяма част от тези количества отиваха към Турция.
Сега се запазва преноса към Северна Македония и Гърция, но той минава по по-съкратен маршрут - от Турция към Гърция и Северна Македония. Според обяснението на Владимир Малинов през 11 км в България минава и газ за Турция по новоизградената тръба, за да бъде върнат по старата.
Преди да бъде спрян транзитът през Украйна, България е получавала около 140 млн. долара годишно от транзитни такси или близо 210 млн. лева. Единственият шанс на България да запази транзитните си позиции на Балканите, е да бъде изграден "Балкански поток", който е продължение на "Турски поток" у нас, коментира Малинов. След влизането му в експлоатация се очакват приходи от близо 400 млн. лева от транзит на синьо гориво към Централна и Западна Европа.
Към момента вече са резервирани 90% от входния капацитет на "Балкански поток" и 80% на изходния само от две компании - "Газпром експорт" и "МЕТ". Така за свободно предвижване остават още 20 на сто, посочи директорът на дружеството.
Владимир Малинов подчерта, че „Булгартрансгаз“ продължава да транспортира газ до Турция.
„Считано от 1-ви януари липсва поток на природен газ по трансбалканския газопровод. Независимо от това нашата система е готова да поеме такъв поток, ако има необходимост… Реверсивният поток, част от концепцията за вертикалния газов коридор, вече е отворен и когато пазарът има интерес и пазарните нива позволяват, може да се транспортира природен газ във всички посоки“, допълни Малинов в предаването „Неделя 150“.
От началото на функционирането на газовата борса на 1-ви януари 2020 година вече има сключени осем сделки. „Сделките са доста под регулираната цена, одобрена на 1-ви януари. Това означава, че интерес към борсата има. Има регистрирани 14 ползватели. Ценовите сигнали, които се дават от тези сделки, показват, че има смисъл. Освен до либерализация това ще доведе и до по-добри финансови и икономически условия“, коментира Малинов.
Сроковете за изграждането на газопровода ще бъдат спазени и цялото трасе ще бъде готово в края на май, категоричен е премиерът.
* Допълнена към 16.15 ч.
преди 4 години Нито дума, защо същият газ не идва директно, а минава през Турция. отговор Сигнализирай за неуместен коментар