Цената на горивата в България обективно не е висока и данните на Европейската комисия доказват това, коментира председателят на Българската петролна и газова асоциация (БПГА) и генерален директор на "Лукойл България" Валентин Златев пред журналисти.
Той посочи, че ежедневно ЕК публикува информация за движението на цените на горивата в общността. "Ние имаме едни от най-евтините горива в Европа", каза той и допълни, че в началото на седмицата данните са показали, че само в Полша е имало по-ниска цена на бензина.
В момента тенденцията на пазара е за поскъпване на горивата, но то е породено от по-високата цена на петрола на световните пазари.
Липсата на контрол на пазара на горива беше един от основните проблеми, идентифицирани от участниците на първата годишна конференция на БПГА. Златев поясни след края на дебатите, че официалните данни на Министерството на финансите показват, че над 30% от търгуваните горива в страната са в сивия сектор.
"При наличието на такъв голям дял на сивия сектор, който е най-високият в Европа, това означава, че липсва контрол", каза той и призова за по-засилени проверки, но за всички участници на пазара.
Комисията за защита на конкуренцията е забранила официалното публикуване и дискутиране на детайлите на цените на горивата, каза още Златев. Така той отговори на въпрос за възможните начини цената на горивата да бъде по-ниска на определени бензиностанции.
Председателят на БПГА посочи само, че около половината от цената на бензина и дизела са данъци и акцизи, 34% са стойността на петрола, доставката и преработката му,7% са логистиката и останалата част се пада на издръжката на компаниите - за заплати, наеми, инвестиции, разходи и печалба.
"Не чувам анализ как се формират цените на евтините горива", допълни още Златев. За него политиката с ниските цени на Веселин Марешки се основава на "политически чадър, който някой е започнал, а в момента никой не иска да прекрати".
Структурата на цената на горивата подсказва също и че няма картел на пазара, каквито съмнения в момента КЗК проверява. "Купуваме петрола на еднаква цена и го преработваме на еднакви машини", обясни още Златев и посочи, че данъците са едни и същи и не може да се очаква голям диапазон в цената.
"Има паралелизъм в цените в цяла Европа и това не го отричаме, но това не е картел", допълни още той.
Във видеото можете да чуете коментар на изпълнителния директор на БПГА Андрей Делчев за цената на горивата.
преди 7 години от написаното от теб, очевидни и ти си такъв ... хахахаха, кво защитаваш правешкия крадец, да не сте рода ? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Нека посмятаме. 1 барел от 42 галона струва 50 долара. От него се получават 12 галона дизел или по 0,30 долара на литър струва само суровината т.е 0,56 ст по днешния курс.+ 0,63 ст акциз - 1,185 лв без ДДС. С ДДС 1,422 лв за литър дизел без да слагаме стойността на преработката , транспорта , складови и т.н. които добавят още 25 % средно или общо 1,80 лв на прага на рафинерията в най-добрия и оптимистичен вариант. Данните са по официална статистика на Американския петролен институт. В момента цената на доставка до обект в България се движи около 1,84 - 1,89 лв. Преценете сами къде е истината. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Ц. Сал ти си с нобел. Ще ни светнеш ли, що цените на дребно (по бензиностанциите) са такива, при положение, че акциз и данък е по-нисък, цената на рушкото олио е по-ниска от брента (е ако не я купуваме от литаско разбира се). Разходите за труд са мнооо по-ниски от тези на ОМВ примерно.Да не би нещо...монопол, данъчни складове, олигруси, белот? Ти кажи, ти си с нобела. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Златев е поредния руски слуга, продаващ страната и народа си на руския поробител. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години А защо Лукойл се държи счетоводно на загуба за да не плаща никакъв данък печалба? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Много е висока цената на петрола. От $150 преди време, днес падна до под $50. Уникален бичи тренд,Златев! А цените на дребно все над 2 лв седят. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години кво значение има кво карам с цената на бензина ? ... нима тя се определя от годините на колата ? ... сега разбирам че трябва да ги защитаваш, но аргуманта ти е слаб, само това искам да кажа... спор няма че правешкия ни краде и нас като потребители и държавата с данъци. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Не го отричам, така си е. В БГ обикновено зареждам бензин 100, и тук там пак се усещат проблеми, в Гърция слагам обикновен 95 и колата хвърчи. Разликата в качеството се усеща осезаемо.Но пак казвам, след като народа масово кара трошки с голям разход на гориво, значи цените са ниски у нас. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години ето го наглеца - за пребиване е"Купуваме петрола на еднаква цена и го преработваме на еднакви машини", обясни още Златев и посочи, че данъците са едни и същи и не може да се очаква голям диапазон в цената."А нищо не казва, че в България са най-евтините корпоративни данъци и най-ниските заплати спрямо Европа, но пък производствените цени за литър са над средните за Европа. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години обаче като сипеш у Гърция, същата трошка вади с 15-20% по нисък разход ... и чудо! отговор Сигнализирай за неуместен коментар