IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Косьо Стойчев: България преговаря за нови ядрени мощности, без да знае как ще ги ползва

Може ли цената на произведената електроенергия да е по-скъпа от ВЕИ и да вкара енергийна инфлация в икономиката, коментира анализаторът

14:01 | 31.03.23 г. 27

България се впуска в преговори за четири нови ядрени мощности с френската EDF, без да има публичен и съдържателен анализ, който да обосновава дали са ни необходими те. Това мнение изрази в предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria доц. д-р Косьо Стойчев, ръководител катедра "Регионална и политическа география” към СУ "Св. Климент Охридски".

Не е сигурно по какъв начин електропреносната мрежа на страната ще използва тези нови мощности, кой е крайният потребител, посочи още той.

„Ядрената енергия дава сигурност на системата, но не и ниски цени, и докато България вероятно има нужда от нови ядрени мощности, няма прогноза за развитието на икономиката, на базата на която да се изчисли колко големи трябва да са те“, коментира той.

Стойчев уточни, че на този етап няма документ с прогноза за индустриалното развитие и потреблението на енергия у нас, с който да обоснове необходимостта от създаването на нова икономическа структура.

По думите му през 2022 г. в страната има инсталирани 700 нови мегавата фотоволтаици, а през тази година ще има нови 700-1000 мегавата. „Настъпва сериозна промяна в генерирането и потреблението на електрическа енергия – светът ще се придвижи към генериране на енергия на място, затваряне на малки цикли, независими градове и индустриални зони, почти енергийно пасивни“, посочи Косьо Стойчев.

Според него трябва да се направи сериозен анализ, който да докаже, че България има нужда от тази ядрена енергетика, че „тя ще носи необходимия икономически ръст и ползи, за да може да обосновем причината да носим ядрения риск“.

Стойчев допусна, че най-вероятно България ще се окаже инвеститорът в проекта в лицето на Националната електрическа компания (НЕК), без да се направи анализ за ползите и разходите, както и каква ще е цената на произведената електроенергия. „Има опасност тя да е по-скъпа от ВЕИ в момента на започване на работа и така ще се вкарва енергийна инфлация в икономиката“, предупреди  анализаторът.

Той настоява да се програмират цени и количества енергия, които са съпоставими с темповете на растеж на индустриалните зони. Задължителни са анализите за стратегия, с която да се категоризират отделните потребители – каква е нуждата на домакинствата, на отдалечените населени места, на местата с висока концентрация на населението, на нововъзникващите и остаряващите индустриални зони.

„Енергията от нови АЕЦ-мощности ще може да намери пазар в съседните държави, но е съмнително до каква степен това е успешен бизнес модел, тъй като всички те вероятно планират свои енергийни мощности", смята Стойчев. „Ако се окажем с една голяма мощност, най-вероятно ще бъдем играчът, който ще трябва да предлага енергия на толкова ниска печалба, че да изплаща извършените инвестиции с десетилетия“, посочва той.

Ще има ли обществено обсъждане на бъдещите енергийни проекти и конкретно на проекта “Белене“? Какви са рисковете при намаляване на потреблението и промяна в технологиите на площадката "Белене" да се използва руско оборудване за френски проект? Какви да са заместващите мощности на въглищните централи? Какви са перспективите за започване на преговори на Запада с Русия?

Повече по темите може да гледате във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости на предаването Бизнес старт" може да намерите тук.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:01 | 31.03.23 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Bloomberg TV виж още

Коментари

27
rate up comment 0 rate down comment 0
grainis
преди 1 година
Една 2GW АЕЦ гълта 10 милиарда евро и 10 години да бъде построена. Същата по мощност 2GW SGB Power&Fuel Plant - http://biomass.alle.bg се строи с 3 милиона евро (3,333 ПЪТИ по-евтино), за 2 години , произвеждайки десетки пъти по-евтина зелена енергия, плюс чисто зелено гориво. И не спиш на мокри чаршафи сънувайки Чернобил, Фукушима или Запорожката АЕЦ , нито се чудиш откъде да купуваш скъп уран и после къде и с какви пари да го погребваш и да плащаш поддръжка хиляди години напред.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
26
rate up comment 3 rate down comment 0
Tikva007
преди 1 година
До: zelka00: Останалото е търчи-лъжи и стандартните крясъци в състояние на амок, когато аргументи няма, а в главата ти нещо зверски се върти и не те оставя кротко да премълчиш. За разумен човек е достатъчно да погледне трасетата на АМ Хемус и Тракия в първите им 100 км. от София - мостовете и тунелите, които са построени за няма 15 години. До къде ли щяха да са сега магистралите в България, ако тези отсечки ги нямаше? Справка - 10-годишната епопея с тунела на Струма. И това с всички еврофондове.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
25
rate up comment 3 rate down comment 0
Tikva007
преди 1 година
До: zelka00: За локомотивите: *Непосредствено след Втората световна война по теснопътната железопътна линия са в движение три парни локомотива Mallet от серия 92.000. Поради липсата на локомотиви преди втората доставка на парни локомотиви от серия 60076, Българските държавни железници ги взема под наем от югославските железници. Те са строени през 1923 г. След доставката на парните локомотиви от серия 60076 през 1949 1950 г., трите локомотива са върнати на югославските железници*.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
24
rate up comment 3 rate down comment 0
Tikva007
преди 1 година
До: zelka00: *Постоянната настилка* е валиран трошляк. През 1944 г. по международния път от Калотина до Кап. Андреево има 95 км настилка - 50 км. бетон и 45 км паваж. През 1944 има 9 км. асфалт, а през 1964 - 9 хил.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
23
rate up comment 0 rate down comment 5
zelka007
преди 1 година
До: Tikva007... ако нещо построено от вас , племе бездарно , е имало смисъл за добруването на българите щеше да остане и да е полезно на хората ... всичко , което си е заминало е трябвало да си замине с онази безсмислена и преливаща от пусто в празно система на СИВ . и цялата ви паразитна система ще си замине , вероятно ще остави около половин страничка в разширения учебник по история , но без снимка , без паметници , въпреки тоновете мемоари на първият и планините хартиени купчини от пленуми !
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
22
rate up comment 0 rate down comment 6
zelka007
преди 1 година
До: Tikva007... нефелен политкомисар както винаги ... :))) ... историята на държавата започва от 9 септември 1944 и завършва 10 ноември 1989 ... !! ... уникален ypод си . цялата сгaн от отряда чавдар с ятаците и всичкото обслужващ персонал сте един дол дренки . нищо над нивото си от крадци на кашкавал по мандрите на хората . ама нищо друго ... !! ... от около 22хил км пътища към 1944 около 75% са били с постоянна настилка , само по теснолинейката е имало над 40 локомотива ... !!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
21
rate up comment 9 rate down comment 0
Tikva007
преди 1 година
Колкото до това: *даже съм те фащал да плямпаш за 4-та в Европа ... :)))* - изглежда пак си бил на черешата, нещо силно ти се е въртяло в главата и си фащал украинска войнишка прръдння в Олешка.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
20
rate up comment 8 rate down comment 0
Tikva007
преди 1 година
До: zelka00: Защото иначе ме сваляш на твоето ниво - на Ташка и Бамбашка - и се опитваш да ме биеш с рутина. Няма как да стане. Предлагам ти да излезеш от амплоато на търчи-лъжи и да видиш малко факти. Когато сложиш от едната страна България 1945 с общо около 200 км пътища с настилка и електричество в 10-тина града, 50-тина фабрики, повечето манифактури, 20-тина болници и 30-тина локомотива и сложиш това, което имаше след 45 години, ще разбереш имала ли е България икономика.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
19
rate up comment 12 rate down comment 0
Tikva007
преди 1 година
До: zelka00: Комунистите и Москва управляваха 45 години. Западът ни управлява вече 34. И сравняваш, какво са заварили през 1945 и какво изградиха и оставиха комунистите след 45 години и какво изградиха за 34 г. другите. Сравнявай енергетика, промишленост, селско стопанство, транспорт и инфраструктура, наука и образование, здравеопазване, социална сигурност и демография, отбрана, вътрешна сигурност и законност, изкуство. И сравняваш дългове срещу изграденото, нали? И после пак пиши.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
18
rate up comment 0 rate down comment 18
zelka007
преди 1 година
До: Tikva007... останах с впечатление , че пишеш щото сме били силна икономика , даже съм те фащал да плямпаш за 4-та в Европа ... :))) ... пък сега тоя ни спасявал , оня ни спасявал , тоя не искал да ни спасява ... нонсен някакъв , цяла Европа да зависи от нас и наш'та сила , пък да си продаваме златото , да искаме да ставаме 16-та республика ... ?!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още