След като на 28 октомври транспортната комисия в Народното събрание прие на първо четене завишени глоби и нови правомощия на ДАИ срещу нерегламентирания превоз на пътници, отново се разрази дискусия за това дали е застрашено споделеното пътуване от по-строгия контрол.
Според управляващите промените не са насочени към споделените пътувания на приятели, които решават да пътуват заедно до морето и да делят бензина, а към онези, които превозват непознати и печелят от това. Въпреки това обаче текстовете са неясни и на места липсва решаваща конкретика, която може да пресече опасенията за евентуални корупционни практики от страна на проверяващите органи.
„Глобите са изцяло насочени към нерегламентираната търговска дейност, към нелоялната конкуренция и към сивия сектор“, заяви Настимир Ананиев, председател на транспортната комисия в Народното събрание, в предаването Invest/Or по Bloomberg TV Bulgaria.
„Много ясно искам да подчертая, че това няма нищо общо със споделеното пътуване. Споделеното пътуване обикновено става между приятели и познати или хора, които искат да си разделят бензина. Там няма търговски елемент и няма печалба“, посочи той.
Ананиев обясни за пореден път, че контролните органи на автомобилна администрация нямат право да спират частен автомобил, но могат да спрат автобуси и леки коли, при които изглежда, че те извършват транспортна дейност с търговски характер, например тир или микробус, в който може да има 15-20 човека. „Съгласете се, че ако някой прави превоз с 15-20 човека, е много по-вероятно да има търговски елемент“, каза народният представител.
Според Димитър Карагегов, програмен мениджър на Българското либертарианско общество, законът така, както е разписан, не може да направи разлика между човек, който споделя своя автомобил с приятели, и този, който извършва нелицензиран превоз. По думите му разписаното в закона „заплащане“ за превоза не уточнява дали това е с цел печалба или разделяне на разходите.
Карагегов дава пример с възможен начин да се наложи глоба на човек, който предоставя лекия си автомобил за споделено пътуване. „Подставено лице – представител или приятел на някой служител на ДАИ – се уговаря с мен, да го закарам до Бургас. Той праща сигнал на служителите на ДАИ, които чакат на изхода на София. Катаджията ме спира, служителят на ДАИ пита лицето дали се е уговарял за пари, той казва да и аз си тръгвам с глоба. Да, изглежда сложно и абстрактно за изпълнение, но теоретично е възможно. Законодателят като такъв не може да обещава какво ще свърши изпълнителната власт“, казва Карагегов.
По думите му проблемът е само в очите на браншовата организация на автобусните превозвачи. „Нямаме никакво съмнение, че промените са лобистки в полза на автобусните превозвачи, защото те идват от министър Ивайло Московски, който два месеца преди да внесе този закон, се срещна с тях в опит да ги омилостиви за въвеждането на тол таксите. Те очевидно са му поставили условие да се разправи с групите за споделено пътуване, защото те също са им някакъв вид конкурент“, обяснява Карагегов.
Разговора с Настимир Ананиев може да видите в първата част на предаването Invest/Or:
Във втората част е разговорът с Димитър Карагегов:
Изминали издания на Invest/Or гледайте тук
Следете Invest/Or и във Facebook
Още видеа гледайте на сайта на Bloomberg TV Bulgaria
Седмичното обзорно пазарно предаване „Invest/Or” се излъчва всяка неделя от 20 часа по Bloomberg TV Bulgaria.
преди 8 години Мдааа, ама "гнилата баМкова система да потъне в собствените си бакии" не е изгодно на ОРГАНИЗАТОРИТЕ на баМковата далавера...ще почакаме още малко :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години До това положение се доведе сама държава, продължавайки с разпънатият чадър над гнилата баМкова система, вместо да я остави да потъне в собствените си бакии, които забърка! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Според управляващите промените не са насочени към споделените пътувания на приятели, които решават да пътуват заедно до морето и да делят бензина, а към онези, които превозват непознати и печелят от това---От т.н. "държавна машина" съвсем са се побъркали. Абе как ше спираш частна кола, и ше забраняваш на хората да се возят с нея. Ако някой ми спре на автостоп и после рече да ми плати,що да ходя до НАП? Луди ли сте вие ве? Споделената икономика, бартера, криптовалутите - това е бъдещото на свободните хора! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години ЩО СИ ПРАВИШ ТРУДА ДА БЛОКИРАШ НЕЩО ДЕТО НЕ МОЖЕШ ХАХАХАХАХАХА отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години ДДДЕЕБА ВАШТА МАЙКЯ РАКОВОБОЛНА ДЕБАААА отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години *** ВАШТА МАЙКА РАКОВОБОЛНА *** отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години ТИКВЕСТОРСКИ АДМИНЕ НЕЩО БЛОКА ТИ НЕ РАБОТИ А????????ХАХАХАХАХАХАХАХАХАХАХАХА отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години a отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Т.е. закона не е в интерес на безопасността на хората, а в търгвоски интерес на лицензираните фирми. Това е основният аргумент.п.с. Ананиев, на другите избори и вие ще копаете дъното. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години икономи4ески робове искат да ни направат на превозва4ите 4е малко са останалите окови банки финансови пирамиди винетки дето не важат за година а пише 4е са годишни тол такси данаци ддс еко такси рекети . отговор Сигнализирай за неуместен коментар