Историческата мисия е успешна. САЩ могат да изпращат своите астронавти в Космоса независимо от руснаците и да ги върнат безопасно на Земята.
Почти точно девет години след края на полетите на космическите совалки за многократна употреба сега Dragon Crew кацна като по учебник в Мексиканския залив в Атлантическия океан.
Както беше планирано, капсулата се приземи с помощта на четири парашута в 14:48 ч. местно време със скорост от около 25 километра в час в морската вода, на около 60 километра от брега на Флорида. В космоса капсулата все още пътуваше с 25 000 км/ч. Това беше първият в света частен космически полет с хора.
Пълен успех за Илон Мъск
Мисията е огромен успех за милиардера и технологичен предприемач Илон Мъск. Компанията му за космически полети SpaceX се справи с цялата мисия от ракетата за многократна употреба до капсулата за многократна употреба в сътрудничество с НАСА.
С рекламна цел двамата астронавти бяха докарани с Tesla от централата на концерна на Мъск до стартовата площадка във Флорида. Двамата астронавти Робърт Бенкен и Дъглас Хърли прекараха последните два месеца на Международната космическа станция.
Scorch marks are seen on the outside of the @SpaceX Dragon Endeavour as we prepare to open the hatch. #LaunchAmerica pic.twitter.com/dTu8blQkHK
— NASA (@NASA) August 2, 2020
През миналата година SpaceX вече успя да изстреля безпилотна капсула Dragon Crew до МКС напълно автоматично и да я върне обратно. Тя кацна в Атлантическия океан в началото на март 2019 г.
Никакви големи проблеми не бяха оповестени публично и при настоящата мисия с човешки екипаж. Независимо от това връщането на капсулата със спирачни маневри, навлизането в земната атмосфера с температури над 1600 градуса по Целзий на топлинния щит и отварянето на основните парашути са рискови. През това време радиоконтакът се прекъсва за шест минути.
На височина около 5,5 км се активираха спирачните парашути на кораба, а след няколко минути - на височина около 2 км, се отвориха и четирите основни спирачни парашута. Цялото пътуване до приводняването продължи 21 часа.
Успех и за НАСА
Успешният край на мисията бе и очакваният повод НАСА да обяви нова ера в космическите полети, защото той предполага, че тя може да продължи с плановете си да възлага целия транспорт на хора в земната орбита на частни компании като SpaceX.
Това е важно, защото средствата, които американската космическа агенция няма да заделя за изпращане на апарати, ще може да се пренасочат към приоритетите на САЩ - изпращане на астронавти до Марс и Луната.
Водоустойчива, рециклируема капсула
Веднага след като капсулата Dragon Crew се потопи в Атлантическия океан, екипи за възстановяване от SpaceX и NASA стартираха процес по подсигуряване с кораби и хеликоптери. От техническа гледна точка капсулата, наречена Endeavor, би могла да плува по повърхността на морето в продължение на няколко дни, казва НАСА. На борда има и достатъчно храна и напитки.
Тъй като капсулата е „водоустойчива“, тя може да бъде използвана отново през следващата година за мисията на Crew 2. Последният път, когато американска космическа капсула (Apollo) кацна в морето, беше преди 45 години. Тогава започнаха полетите с космически совалки. Всички космически полети с хора на руснаците и китайците се приземяват на сушата.
SpaceX се бори в конкуренция с Boeing за това кой ще бъде първият частен концерн, който ще изпрати пилотирана капсула в космоса. Безпилотният премиерен полет на капсулата Starliner на Boeing се провали през декември 2019 г. Boeing трябва да докаже отново с нов полет, че капсулата му всъщност е безопасна.
Шефът на НАСА Джим Бридънстайн определи мисията SpaceX като крайъгълен камък в комерсиализацията на пилотираните космически полети. Вече не е задача на НАСА да извършва самостоятелно космически полет. По-скоро в бъдеще НАСА ще бъде клиент.
Формално вече завършената мисия Dragon Crew все още е демонстративен полет. Първата регулярна пилотирана капсула Dragon Crew за МКС може да се проведе в края на септември - с четирима астронавти на борда. В списъка на екипажа са трима американци и един японец - и няма руснак. Космонавтите могат да продължат да използват капсулите си "Союз" при полети до МКС.
преди 4 години Има една книга - Безкрайната игра на Саймън Синек, там много точно е описана причината за това, за което говориш. Препоръчвам. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години @26. Мда. Точно така е - създава продукта като софтуер, но за разлика от много други успява да го превърне в реалност.И в Тесла е същото, ако се замислиш. Даже и мен успя да "измами", да си буукна сайбъртрака:))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Щото Мъск е малко като Джобс---до някъде да :))) джобс е маркетингов гений, Мъск технически гений. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години размиваме темата малко с това отклонение... според мен умишлено си поставя невъзможни срокове. иизтисква не е точната дума... по скоро успява да ги мотивира, каквато всъщност е една от важните работи на добрия меринджей :)Конкретно за спейс х,щото тях ги следя, не тесла, има уникален за бранша развоен процес.Фалкон 9 беше създадена като софтуерен продукт... почти същия процес... продаваше на клиента докато беше в развитие, 5 верси до финалната...с няколко под версии.Старите не правят така, тромави са... бюрокрация, стари процеси... и въпреки че могат да налеят повече пари (Боинг взе поне двойна субсидия от нада) няма ефективност..... та това ми беше идеята като зададох въпроса към колегата... ефективноста ненидва от кост редукшана... кост редукшана идва от ефективноста.... да свързани са, нонна обратно... и моята теза е че в днешно време,за мултинационалните корпорации (повечето) е по важно да намалят cost-a на всяка цена, а не да вдигнат ефективноста, която ще намали cost-a в последствие! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Щото Мъск е малко като Джобс:) Изтисква хората си и себе си, с безумни срокове и успява да ги постигне :) Но за разлика от Джобс, огромното болшинство от служителите му не го мразят :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години или с конкретен пример... кажи ми защо Мъск изпревари Боинг и техния Старлайнер?... до пред година, Боинг се движиха по напред.... поне според Наса.Защо фирмата с по богат опит се провали срещу новака? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години то целия работен процес е свързан с ефективноста по някакъв начин, и cost-a, но не е изцяло и с обратен знак, нали ? за това говоря.почти винаги като намалиш cost-a, от това страда ефективноста... и въпреки това го правят.или да го кажа по народно му, скъпи са на триците... мога да ти дам много примери, имм опит от 5 мултинационални компании. Идея си нямаш за какви бюрократи става дума. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Cost-a е част от ефективността. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години бизнеса ключовата дума е ефективност. ---не бих казал...или поне не съм го виждал в корпоративния свят!там най важния фактор е cost-а!На никой не му пука за ефективност от както започнаха да ги спасяват с държавни пари! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Нормално разсъждаващите руснаци знаят, че Роскосмос е поредната дойна крава за обогатяване на ОПГ-то, което управлява Русия. А откраднатото отива под форма на покупки на жилища в Маями / справка, кмета на Новосибирск /. А, и между другото, можеш да избереш за аватар снимка на някой, който те е жалък страхливец, криещ се в бункер отговор Сигнализирай за неуместен коментар