Успешното изстрелване на Falcon Heavy от страна на SpaceX на предприемача Илон Мъск във вторник бележи огромен поврат в подхода на човечеството към изследването на космоса. За първи път, откакто Съединените американски щати и Съветският съюз (който вече не съществува) започнаха своята надпревара в орбита, най-мощната ракета в света бе проектирана и построена от частна корпорация, коментира Ройтерс.
Това е знак за нещо, което все повече изглежда мащабна промяна в динамиката на човешката дейност в космоса. Доскоро такива ракети бяха изключително държавен бизнес. Ракетите "Сатурн" 5, които отведоха Нийл Армстронг и колегите му до Луната, бяха произведени благодарение на един от най-големите и най-скъпи правителствени проекти на всички времена.
Частните компании отдавна виждат потенциални бизнес възможности в космоса. Търговските изстрелвания започнаха през 80-те години на миналия век с френската фирма Arianespace, но допреди десетилетие за корпорациите, особено в Съединените щати, бе по-вероятно да използват ракети на държавни институции на САЩ или Русия, за да изпратят полезния си товар в космоса, отколкото обратното.
Последиците от промяната са огромни. Всъщност сега изглежда много по-вероятно, ако и когато хората най-накрая достигнат Марс, това да стане чрез частно предприятие.
Това е цел, която магнатът, когото свързвахме предимно с електрическите автомобили, а сега вече и с космическия бизнес, Илон Мъск, преследва отдавана. Във вторник Falcon Heavy понесе със себе си неговия червен електрически роудстър Tesla, който се понесе към червената планета под звуците на "Живота на Марс" на Дейвид Бауи. Това е хитър маркетингов трик, но и несъмнена заявка за амбиции.
Докато частните компании първоначално разчитаха на съществуващата правителствена технология, сега те все повече разчитат на собственото ноу-хау. Лидери, като Falcon, често са изстрелвани и от съоръженията на NASA, като например Кейп Канаверъл, но съдържат собствена поръчкова технология, включително повторно използваеми двигатели, които или извършват контролирани кацания, или са изтегляни на дронове.
На практика ракетите на SpaceX са първите космически кораби за многократна употреба след прекратяването на американската програма Space Shuttle. Всички останали съществуващи ракети изгарят в атмосферата, след като изведат товара си в космоса, което ги прави скъпи и неефективни.
Мъск създаде SpaceX през 2002 г. с главната цел някога с ракетите си да транспортира хора до Марс. През май 2015 г. компанията вече беше сертифицирана да извършва поръчки и на военните като част от United Launch Alliance LLC, съвместно дружество с Boeing и Lockheed Martin.
Един евентуален неуспех за Falcon Heavy би бил сериозен неуспех и за SpaceX, но все пак щеше да отвори възможности за други конкуренти. Основателят на Amazon Джеф Безос разполага със собствена частна компания за космически полети Blue Origin, която пък разви прототип за повторно използваема ракета New Glenn - друга голяма иновация.
Правителствата, разбира се, остават важни играчи в космическата надпревара. Всъщност Съединените щати, Русия и Китай си запазват монопола, що се отнася до пускането на хора в орбита. Президентът на САЩ Доналд Тръм заяви през миналата година намерението си НАСА да върне американците на Луната, докато Барак Обама изказа предишната година хипотезата, че хората може да стигнат Марс до 30-те години на този век.
Обама заяви, че счита участието на частния сектор за съществена част от такъв проект. Истината обаче е, че именно компаниите, и по-специално Мъск, в момента наистина водят дневния ред. Предприемачът даде да се разбере, че може да потърси федерално и друго държавно финансиране от страна на САЩ като част от тази мисия, но все повече изглежда, че данъкоплатецът може да бъде само помощен елемент, а не - както би се очаквало, да е в решаващата роля.
Нищо от това не е окончателно заключение, разбира се. Спекулациите за частни корпоративни начинания не са новост. Така например Virgin Galactic на Ричард Брансън в продължение на години се занимава с изстрелване на хора в Космоса, но поредица от големи неуспехи пораждат съмнения дали полетите ще се случат в действителност.
И докато проектите, подкрепяни от правителствата, като кацането на луната, по същество са тест за политическа воля да се използват необходимите държавни парични средства, то корпоративните начинания имат други цели. В крайна сметка, те трябва да донесат известна перспектива за печалба, за да оцелеят.
Все още не е ясно къде се пресичат линиите на възможното и печелившото начинание. Изстрелването на вече доходоносни спътници за събиране на данни в орбита е едно, изстрелването още по-далече в космоса - и поддържането на астронавтите живи, е съвсем друго; а възвръщаемостта на инвестицията би била спекулативна в най-добрия случай.
Независимо от риска ентусиазмът в индустрията расте. През 2016 г. американските инвеститори са вложили 2,8 млрд. долара в космически стартъпи, с 400 млн. долара повече от предходната година. (данните за 2017 г. все още не са налични.) Въпреки че това е само част от правителствената субсидия от 19,5 млрд. долара за НАСА - която получава малко под 0,5% от общия държавен бюджет на САЩ – изстрелването на SpaceX е мощен символ за апетита на частния сектор към Космоса.
След като първоначално доказа своята концепция с по-малки ракети, SpaceX пусна първия си сателит в геостационарна орбита през декември 2013 г. Ракетите Falcon предлагат най-евтините цени в световен мащаб, изстрелвайки предмети на ниска орбита, като така оказват силен натиск върху други конкуренти в тази област. Това включва Arianespace, собственост на Airbus и Safran, за която се твърди, че приема рекордни поръчки, но се сблъсква с изтъняващи маржове на печалба.
Ако разходите могат да бъдат контролирани, лесно е да си представим, че фирмите ще продължат да напредват през следващите десетилетия. Може да станем свидетели на добив на мини от астероиди или до разпределяне на права за изследване на различни планети в замяна на поемането на много по-голям дял от финансовия риск. (Това обаче може да изисква официални споразумения, като се имат предвид международните договори за статута на луната и други планети).
Има прецедент за това. По време на Великите географски открития много монархии в Европа създават частни компании, за да поемат те риска да се впуснат в неизвестни територии. Няколко от тях, като например Dutch and British East India Companies или канадската компания Hudson’s Bay Company са в крайна сметка де факто господари на огромни площи, като действат като виртуални монополисти в продължение на десетилетия, понякога векове.
Възможно е да си представим подобно нещо да се случи и сега. След като първоначално помогна за измислянето на интернет, правителството на САЩ закъсня с осъзнаването на факта, че огромните части на киберпространството сега са доминирани от частни корпорации като Google. Е, сега може да не отнеме чак толкова много години, преди такава реализация да видим и в Космоса.
преди 6 години говориш пълни глупоси, но не ми се занимава с *** ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години И хайде като говорим за пари https://***.statista.com/chart/12810/the-falcon-heavy-packs-a-huge-payload/ отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Ама разбира се след като излъга наса за едни първоначални 3 милиарда без ангажимент за краен резултат, а след това периодично продължава да ги одрусва с по 2-3 милиарда, да сама си финансира полетитеДвама лидери, два подходаБезос основава компанията си преди около 16 години и от самото начало изповядва методичен подход. Години наред Blue Origin има не повече от няколко дузини служители и разходите се управляват много внимателно. Дори и днес Blue Origin има около 600 служители, докато SpaceX наема над 5000. На свой ред Мъск поставя началото на SpaceX преди 14 години и директно влага 100 милиона долара, които по онова време са голямата част от състоянието му. Дори когато екипът му работи по 90 часа седмично, компанията постоянно е на ръба на фалита. Бивш високопоставен служител в SpaceX разкрива, че инициативата винаги е имала парични проблеми. След три провалени изстрелвания съдбата най-сетне се усмихва на Мъск и четвъртият опит е успешен. Междувременно компанията печели и сериозна поръчка от NASA на стойност 1.6 милиарда долара през 2008 г. Към 2012 г. започват тестовете на ракетите за повторно изследване и финансовите трудности сякаш остават в миналото.Както Мъск, така и Безос са известни като взискателни шефове, които не само разполагат с дълбоки джобове, но са много добре запознати с техническите подробности около дейността на техните компании. Специално Мъск, който премести част от дейността на Tesla в централата на SpaceX в Хоторн, щата Калифорния, за да контролира по-добре двете компании, е особено динамичен и историите за отношението му към небрежните служители са добре известни. Безос обикновено идва в Blue Origin веднъж седмично, но има сходен подход изчита всички отчети, знае всичко за ракетите и двигателите им и може надълго и нашироко да говори за траекторията на полета.Най-важното е, че и двамата са устремени и готови да се борят докрай за компаниите си и техните планове, което на свой ред помага не само да се повиши имиджът на Blue Origin и SpaceX (което пък води до приток на по-квалифицирани кадри), но и да се изгради положителна представа в обществото. Когато през ноември 2015 г. Blue Origin успешно приземи двигателния компонент на ракета, Безос написа в Twitter, че това е най-рядката ракета използваната. Отговорът на Мъск Е, не е чак толкова рядка, ние го направихме още преди време. Само месец по-късно отново имаше размяна на реплики между двамата по повод полета на Falcon 9.https://hicomm.bg/space/space-x-i-blue-origin-v-nadprevarata-za-kosmosa.html отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години схващам много добре, но не ми се спори с неуки хора ... така да е, вярвай в квото искаш, то ще стане квото трябва въпреки теб. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години това е тест, кво искаш да носи ... корнелия ли ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Ти май не загряваш изобщо за какво става въпрос!?Правителствата отдавна се отказаха да пращат хора в космоса и да развиват космическите си програми. (Задай си въпроса защо?)Ако наистина хората искаха да се развиват като космическа цивилизация защо досега не се създаде международна космическа програма която да се финансира от всички нации? Защото хората в сянка които управляват света отдавна са осъзнали че земята е затвор и от тук няма измъкване!Ако наистина вярваш че можем да колонизираме друга планета в близките 10000 години - препоръчвам ти да се върнеш обратно във 5 клас и започнеш да учиш наново физика, биология, химия, математика..... После се запознай обстойно със условията за "живот" на всички планети от слънчевата ни система и си направи равносметка какво е необходимо за да се поддържа живот и да се развива една човешка колония при тия условия. Отделно че ние още не сме се научили да живеем на земята и буквално сме усрали цялата планета обаче вече ламтим да усерем навред из космоса.НЯМА ДА НИ БЪДЕ ДАДЕНА ТАЗИ ВЪЗМОЖНОСТ! Запомни го това от мен. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години ...прочетох на две , на три статията , но не разбрах, какво е носила в космоса тази ракета /освен колата на мъск / ... да чета ли отново или да си мисля че похарчените пари за изстрелването на най-голямата ракета в света са за,а,а,а,а ...реклама! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Както винаги имаме налице истина и лъжа, омесени заедно. Това е най-скъпоструващата ракета, която е излязла без пари на Мъск. Колкото Фейсбук е на Цукърбърг, толкоз и SpaceX е на Мъск. Иначе - да, те са чорбаджиите. Но, иначе - не, не са те чорбаджиите. И двамата са бройлери. Но, Америка затова е велика - защото там няма нищо невъзможно. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години и кво правиме ? седиме тук и гориме петрол и *** докато изпука вида ни ?Предполагам преди 100 години също е имало човек като теб дето е казвал ... да обиколиш света с летяща машина .... нема да стане, горе ще изпука целия екипаж ! ил да влезнеш на 5км под водата (което е по трудно от комоса) ... и винаги ще има, добре че света се развива въпреки вас :):) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Ще изпратят хора на Марс ама друг път! Фактите сочат че от половин век човек не ш излизал от земната орбита. За толкова години не се намери и нито една нация да изпрати отново човек на Луната. За последните 46 години има само една успешно кацнала сонда на Луната. Изпратена от Китай през 2013г.Аз си спомням как през 70-80-те години масово се говореше как до 20г вече ще имаме лунни бази и ще се добиват ресурси там. Абсолютно нищо не се случи.Беше планирано още преди 15 години да има изпратени хора на Марс. Пак нищо не се случи. Мисиите бяха отлагани няколко пъти и накрая се отказаха. И САЩ, и Русия, и Япония.....Сега балъците вярват че Мъск ще прати хора на Марс до 2030г. Те до вчера ракетите им се взривяха, още не са изпатили човек до МКС. обаче видите ли щели до 10 -15г да пратят хора на Марс. А изобщо някой замисля ли се че дори да пратят хора на Марс, това ще е еднопосочна мисия която ще завърши със сигурна смърт за целия екипаж. отговор Сигнализирай за неуместен коментар