Те защитават руската интервенция в Украйна или я омаловажат, обиждат европейските журналисти, наричайки ги „пропагандни кучета", "подлоги на Съединените щати“ и "лъжежурналисти". От началото на конфликта в Украйна коментари като тези се събират в интернет форуми, но също така и в пощенските кутии и в различни групи във Facebook на редица западни медии.
Марат Буркхард също е т. нар. трол, който доскоро е писал подобни мнения. В продължение на два месеца той е работил за Агенцията за анализ на интернет в Санкт Петербург.
Служителите на компанията пишат проруски коментари, публикуват карикатури и видеоклипове в Twitter, Facebook и форуми. В интервю за "Радио Свободна Европа / Радио Свобода" Буркхард, който е на 40 години и след следването си в Швейцария започва да живее в Санкт Петербург, говори за времето си като трол на Владимир Путин. С разговора си той предоставя и забележителен поглед върху вътрешния живот на руската пропаганда.
Буркхард е печелил по 700 евро на месец. По време на своята 12-часова смяна е трябвало да пише по поне 135 коментара, всеки с поне 200 символа, което прави по над 11 коментара на час. Буркхард казва, че „някои отдели са бомбардирали интернет страниците на CNN и BBC или New York Times. „Това е истинска фабрика“. Целта на неговия екип е била да коментират статиите в руските интернет форуми. „Ние се спирахме на всеки форум, от Калининград до Владивосток".
Както разказва Буркхард, той и колегите му винаги използват точно определен модел. Единият влиза в ролята на злодей, който разкритикува руското правителство. Другите двама опровергават критика с аргументи, графики и линкове. Така например е процедирано в случая с убийството на Борис Немцов. По това време троловете разпространяват две версии във форумите. Първата е, че украински олигарх е поръчал убийството, за да навреди на Русия и на президента й Владимир Путин. Втората версия: привърженици на Немцов са планирали престъплението, за да подбудят с него нови протести.
„Разделяхме се на два отбора от по трима. Един от нас е „Злодеят“, който не се съгласява с нищо и критикува властите, за да придаде усещане за автентичност на форума. Другите двама започват дебат с него. Например: „Не, изобщо не си прав. Всичко е вярно в тази статия“. Единият ще публикува някаква графика или снимка, подходящи за темата. Другият пък ще сложи линк към нещо друго, което подкрепя аргументите им. Разбирате ли? Злодей, снимка, линк“, разказва той.
Веднъж, спомня си Буркхард, е трябвало да напише, че мнозинството германци подкрепят политиката на Путин и са недоволни от Ангела Меркел. А какво е било най-веселото му преживяване? Накарали го да напише, че в Индия Барак Обама е изплюл публично дъвка. „Не се притеснявай как се изразяваш. Пиши, както искаш. Само спомени името на Обама възможно най-често“, пише в насоките му.
Буркхард винаги е трябвало да използва предварително определени ключови думи, които са необходими за търсачките. Факта, че самият той всъщност се определя като прозападен човек, е успял да премълчи на интервюто за работа. В противен случай той никога няма да получи мястото. И тъй като постоянно е бил подлаган на идеологически проверки, е трябвало да се вземе в ръце.
Случайно веднъж е ползвал карикатура на украинския президент Виктор Янукович вместо тази на неговия наследник Петро Порошенко, което се превръща в сериозен проблем. „За Янукович не бива да се подиграваме. Той е добър човек", казва Буркхард. "Как смееш“, са го скастрили, но въпреки това е успял да запази мястото си.
Като цяло Буркхард описва работата си както много неприятна. Който закъснее с една минута, получава глоба от 500 рубли (понастоящем около 8 евро). Служителите са били постоянно тормозени и заплашвани с уволнение. От страх да не бъдат разкрити от журналисти, екипите е трябвало да работят със спуснати завеси, а който се смеел, можел да бъде уволнен. „Нецивилизована атмосфера", казва той за времето, прекарано в Агенцията за анализ на интернет.
Буркхард не е първият служител, който говори за вътрешния живот на компанията. Руският вестник "Мой регион" и "Новая газета" също наскоро публикуваха интервюта със служители, както и документи от компанията. Твърди се, че финансирането на холдинга идва от Евгений Пригошин, собственик на руски ресторанти и добър приятел на Путин.
Марат Буркхард междувременно вече не работи там. Той е решил да напусне фирмата, но оценява дейността си там като ценен жизнен опит. „Подобна работа няма никъде другаде в света“. „Работиш в Министерството на истината, което всъщност е Министерството на лъжата, но всеки вярва на тази истина. Като в Оруел е“, признава той.
преди 9 години Ноам Чомски: 10 начина за манипулация чрез медиите:6. Фокусиране върху емоциите много повече от предлагането на храна за размисълВъздействието на емоцията е класическата техника, която се опитва да блокира способността на хората да правят рационален анализ и, в крайна сметка, до голяма степен ги лишава от способността на критично мислене. Освен това, използването на емоционален фактор позволява да се отвори вратата на подсъзнанието, за да се насложат там мисли, желания, страхове, принуда или постоянен модел на поведение. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Ноам Чомски: 10 начина за манипулация чрез медиите::5. Третиране на хората като малки децаНякои промоционални изяви, предназначени за широката общественост, използват такива аргументи, символи, думи и тон, като че ли хората отпред са деца в училищна възраст със забавяне в развитието, или са психически болни лица.Заради печалбата, някой се опитва да заблуди слушателя, използвайки инфантилни завои на словото. Защо? Ако някой се отнася към човека, както към дете на не повече от 12 години, има голяма вероятност реакцията на човека да не е критична оценка, която е нехарактерната за децата по 12. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Ноам Чомски: 10 начина за манипулация чрез медиите::4. ОтлаганеДруг начин да се прокара непопулярно решение е като то се представи като "болезнено и необходимо" и се постигне в момента съгласието на гражданите за неговото прилагане в бъдеще. Много по-лесно е хората да се споразумеят с държавата и с бизнеса за лица, пострадали в бъдеще, отколкото в настоящето. Първо, защото ситуацията няма да се случи веднага. И второ, защото хората по целия свят са склонни винаги да таят наивната надежда, че "утре ще бъде по-добре" и че жертвите, поискани от тях, ще бъдат избегнати. Това дава възможност на гражданите повече време да свикнат с идеята за промяна и смирено да я приемат, когато му дойде времето. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Ноам Чомски: 10 начина за манипулация чрез медиите::3. Процес на постепенно налаганеЗа да наложиш една непопулярна мярка, трябва да го правиш постепенно - ден след ден, година след година. По този начин са налагани принципно нови социално-икономически условия (неолиберализма) през 80-те и 90-те години на миналия век.Намаляването на функциите на държавата, приватизацията, несигурността, нестабилността, масовата безработица, заплатите, които вече не осигуряват достоен живот - ако всичко това се случи по едно и също време, най-вероятно ще доведе до революция. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Ноам Чомски: 10 начина за манипулация чрез медиите: 2. Създаване на проблем и предлагане на решението муТози метод се нарича "проблем-реакция-решение. Създава се проблем, вид "ситуация", която трябва да предизвика реакция сред населението. Тя, сама по себе си, трябва да изисква приемане на мерките за преодоляването й. Например, изброяването на нарастващо насилие в градските райони или организирането на кървави атаки, които са довели до това гражданите да изискват по-строги мерки за сигурност и политики, ограничаващи гражданските свободи. Или, осланяне на икономическата криза, за да бъдат нарушавани социалните права и да бъдат съкращавани градските услуги. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Ноам Чомски: 10 начина за манипулация чрез медиите: 1. РазсейванеОсновният елемент на социалния контрол е отвличане на вниманието от важните за хората въпроси. Това се случва чрез непрекъснато насищане на медиите с незначителни съобщения, изпращани от управляващия страната политически и икономически кръг. Отвличането на вниманието е съществена възможност гражданите да бъдат лишавани от важни знания в областта на науката, икономиката, психологията, невробиологията и кибернетиката.Постоянното отвличане на вниманието на хората от реалните социални проблеми, преминаването към теми, които нямат реално значение гарантира, че гражданите са винаги заети с нещо и нямат време да мислят. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Сега разбрах БСП от къде са откраднали идеята.Бащицата си е бащица отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Е може и да няма МАРАТ, но от известно време е решено да се затегне обръча около инакомислещите! Нещо като през соц времената. Тези хора /инакомислещите/ са врагове, агенти на Пътин , *** и т.н . Дори закон някои предлагат чрез който да бъдат преследвани. Досущ като по Хитлерово време в Германия или по Сталиново в Русия....или по бай Тошево у нас. Целта е да бъде омаловажено всичко писано или казано от тях. Един вид "това не е така но понеже им плащат", като чели казионните медии пишат безплатно! :))))) Е може и да успеят да убедят най неграмотните прослойки но за останалите определено ще им трябва ЗАКОН, защото това е единствения начин да "затвориш устата" на истината! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Е браво, тая статия си е чиста пропаганда! :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Като се замисли човек по същество НЯМА разлика между това което пишат журналистите по казионните медии и т.н "***"! Едните казват за другите цитирам от статията: "....обиждат европейските журналисти, наричайки ги пропагандни кучета", "*** на Съединените щати и "лъжежурналисти". ",а обидените казват за "обиждащите" -***, което по същество цели същото -да бъдат обидени омаловажени и принизени несъгласните с налаганата от казионните медии крещяшо злонамерена пропаганда изопачаваща действителността. :))) Разликата е че едните имат подкрепата на много по МОГЪЩИ спонсори а сред другите болшинството са просто свободно мислещи и образовани хора. Има сигурно и платени такива разбира се но това се демонизира. Какво на практика правят ..да речем партиите в предизборната борба? Всяка търси начин идеите и вижданията и за развитие на обществото да бъдат разбрани от макс. брой хора. отговор Сигнализирай за неуместен коментар