Тенденциите на европейския пазар за инвестиции в търговски площи бяха различни през 2020 г., отразявайки продължаващите смущения в сектора, но по данни на консултантската компания Savills въпреки причинените от пандемията проблеми инвестициите в търговски площи са се представили добре през първите три тримесечия, а обемът на инвестициите е достигнал 20,9 млрд. евро спрямо 20,8 млрд. евро през 2019 г.
„Предлагането беше стимулирано от инвеститори, които целят да намалят експозицията си към сектора на търговията на дребно и от собственици или наематели, които опитват да набера капитал чрез продажба и обратно наемане. Инвестиционната активност беше допълнително силно подкрепена от търсенето на търговски площи от хранителни и оказионни магазини – сегмент, където печалбите растат по време на блокадата“, коментира Ери Мицостергиу, директор на отдел „Европейски изследвания“ в Savills.
Секторът на търговските площи е запазил дела си в общия обем инвестиции в недвижими имоти в региона на ниво от 17% спрямо петгодишното средно равнище от 18%, но Savills отбелязва, че предвид преходния характер на индустрията някои от тези активи ще бъдат придобити за преустройство или за бъдеща промяна на предназначението.
През периода на блокадата оборотите на веригите за търговия с хранителни стоки са нараснали рязко, а след блокадата ритейл парковете са по-устойчиви благодарение на откритите си пространства. Поради това супермаркетите и оказионните магазини (включително ритейл парковете) оглавяват списъците с покупки на инвеститорите тази година, а трансакциите с тях са съставлявали 40 на сто от общата активност с търговски площи от началото на 2020 г. спрямо 22% през 2013 г.
В същото време търговските центрове са имали дял от 44% от общата инвестиционна активност в търговски площи през 2013 г., но той е намалял до 25% през 2020 г., което отразява истинското преобръщане на тенденциите, ускорено от пандемията.
Savills отчита, че трансакциите със супермаркети са надхвърлили средното си петгодишно равнище в Германия (+197%), Испания (+120%), Полша (+64%) и Италия (+76%). А апетитът към този сегмент от търговските площи не проявява признаци на отслабване. По данни на компанията инвестиционните обеми в супермаркети и оказионни магазини в Европа са нараснали с 40% на годишна основа преди края на четвъртото тримесечие.
„Супермаркетите и оказионните магазини се оказаха по-устойчиви от други сегменти в търговските площи тази година, въпреки че те не са имунизирани от ръста на електронната търговия, а пандемията е доказала, че трябва да станат по-иновативни“, коментира Ери Мицостергиу. „Умните търговци на дребно, които ще оцелеят и вероятно ще процъфтяват след пандемията, успяват да оптимизират многоканалното си предлагане и снабдителни вериги и да се диверсифицират, за да предлагат повече услуги, свързани с електронната търговия. Същото се отнася и за оказионните магазини в градски локации, които осъвременяват обектите си, за да предлагат подобрено потребление на място“, допълва тя.
Бъдещето на по-проблематични търговски площи зависи от предефинирането на микса им от наематели, въвеждането на нови функции или цялостното им преустройство, което може да е скъпо, отбелязва Savills.
„Ключовият въпрос догодина ще бъде изискваното ниво на промяна на цените за привличане на добавена стойност или опортюнистични инвеститори, които ще бъдат готови да възстановят актива“, коментира Оли Фрейзър Луен, един от ръководителите на отдела за регионални инвестиции в Европа, Близкия изток и Африка (ЕМЕА) в Savills.
Според компанията доходността от първокласни търговски площи вероятно ще намалее още малко, но не колкото през 2008 г., тъй като се очаква икономическата активност и разходите да нараснат през второто тримесечие на тази година. Доходността вероятно ще намалее и при второкласните активи, предлагащи възможности за добавена стойност. Търговците на дребно, които се нуждаят от парите за инвестиции в основния им бизнес, все повече се възползват от нарастващия апетит на инвеститорите към този сектор и отключват капитал чрез трансакции за продажба и обратно наемане на активи.
„През 2021 г. очакваме да видим със сигурност значителна корекция надолу на цените в сектора, която ще бъде достатъчна, за да покаже риска за инвестициите в търговски площи спрямо други класове активи, и следователно за привличането на опортюнистични инвеститори“, прогнозира Оли Фрейзър Луен.
„През второто полугодие на тази година несъмнено ще видим финализирането на някои вълнуващи сделки с търговски площи и вълна от продажби и обратно наемане на площи в сектора на търговията с хранителни стоки“, допълва той.