IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Готови ли са агенциите за недвижими имоти у нас да преминат към виртуален режим?

Виртуалните огледи все още са новост за българския пазар, но пандемията от коронавирус може да ускори проникването им

08:30 | 19.03.20 г. 19
<p>
	<em>Снимка: SeongJoon Cho/Bloomberg</em></p>

Снимка: SeongJoon Cho/Bloomberg

1000 евро за преминаване към виртуалната реалност

Според Георги Палпурин вече има достатъчно хардуер и софтуер, който позволява дори на човек с базови потребителски умения в дигиталните услуги да може да направи виртуален оглед. "Преди три-четири години това не беше така – изискваха се по-тежка техника и хардуер, в интернет нещата се случваха по-бавно, защото ресурсите не бяха оптимизирани. Но проблемът вече е решен, тази индустрия е факт, в нея са инвестирани огромни средства и няма никаква техническа пречка една компания да премине във виртуален режим на работа“, отбелязва той.

„Камерата за работа с най-голямата и добра платформа за създаване на виртуални огледи, които да са достъпни с VR очила, от телефон или от десктоп, струва около 450 евро. Тя е с много прилично качество и дава възможност на потребителите пълноценно да разгледат имота. Тази камера може да заснема 360-градусово видео и резолюция 4К, което спокойно може да се качи в You Tube. Операцията по заснемането на имота трае 15 минути на терен, ако го познавате и знаете как да го представите по най-добрия начин на потребителите“, казва Палпурин.

Освен камера за заснемането на добро видео на имота е необходим стик, който струва между 20 и 30 евро, статив, чиято цена е между 150 и 200 лв., както и добър смартфон. Общо необходимото оборудване за преминаване на компаниите за недвижими имоти изцяло към VR решения би им струвало около 1000 евро, изчислява той. По-голяма инвестиция ще се изисква, ако те искат да правят въздушни кадри с дрон.

Следващият етап е да се избере платформата, с която ще се работи, но е възможно видеата да се качват и само в You Tube канал. „Най-голямата и пълноценна платформа за виртуални обиколки е Matterport, която позволява да се прави 3D модел. Създателите й имат затворен цикъл, при който доскоро се работеше само с тяхна камера, струваща между 2000 и 2500 долара. Но явно са се осъзнали и отварят системата и за други камери, тъй като вече има качествена снимачна техника, която позволява по-бюджетно да се правят виртуалните огледи“, разказва Палпурин.

В тази платформа има и месечна такса за хостинг, която е около 2 евро на месец. „Ако една агенция има 1000 оферти, разходът й за хостинг ще е сериозен. Ние сме решили проблема със собствена система. Всичко е при нас в сайта ни и сме инвестирали в собствени ресурси, така че да не зависим от външни доставчици. Това също е решение, но то е по-персонализирано и по-трудно се преминава към подобен режим“, отбелязва Палпурин. „Всяка компания за имоти, която има сайт, би могла да ползва външен ресурс и да импортира съдържанието в собствения си сайт, като съответно плаща за този външен ресурс“, обяснява той.

Какви са предимствата на виртуалните огледи?

Виртуалните огледи дават възможност на потребителите да отсеят имотите, които не представляват интерес за тях и поради това не е необходимо да отделят време за оглед на място, казва Симона Мирчева. "Няма как виртуалните разходки да бъдат подправени и дават реална представа за имота. Така хората ходят на огледи на имоти, които действително представляват сериозен интерес за тях и когато посетят жилището на място, шансът да се стигне до сделка е 90%. Това, което може да откаже клиентите, е нещо в заобикалящата среда на имота, което не е било описано", отбелязва тя. 

Според Александър Василев най-голямото предимство на виртуалните огледи е, че клиентът разглежда имота сякаш е на място. "Дори при физическия оглед много често се случва да пропусне нещо и да му се наложи втори и трети оглед, а с 3D разходката всичко му е под ръка", казва той. "Разбира се, преди да реши да купи даден имот, всеки човек би искал да отиде на място, но виртуалните огледи му позволяват да разгледа в пъти повече имоти. За самите агенции предимството също е огромно, тъй като спестяват много време и пари", допълва Василев. "Идеята на 3D разходката е да е толкова близка до реалността, че клиентът от дивана си или от офиса си да добие максимално достоверна представа, без да се затруднява. Статистически доказано е, че виртуални разходки, при които се изкривяват пространствата, няма достатъчно светлина или имат други дефекти, по-скоро отблъскват клиентите и имат обратен ефект", допълва той. 

Заснемането на имот от 100 кв. м с панорамен тур на 360 градуса отнема не повече от 20 до 30 минути, а къща от 200 кв.м на два етажа с 250 кв.м. двор се заснема за около 90 минути. Времето за получаване на готов проект е до 48 часа. Средните цени на Insidemap.bg за 3D разходка са около 1 лв на кв. м. При Ogledi.bg заснемането на имот за продажба или отдаване под наем с 360-градусова панорама и подготовка на виртуални разходки струва 39 ст. на кв. м, като пакетът включва 20 професионални снимки и видеоклип на 360 градуса. 

Има ли бъдеще виртуалната реалност на имотния пазар у нас?

Според Георги Палпурин причината виртуалните огледи все още да не са толкова широко разпространени у нас не е техническа. „Пазарът на виртуални огледи в България в момента е малко странен, защото тук по-скоро се търгува с информация, отколкото с услуги. Все още в голяма част от обявите не се знае локацията на имота. Тази информация се крие и е основен двигател за посредничеството. Ако не разполагаш с нея, нямаш какво да предложиш на клиентите, или я криеш, за да не я открадне някой“, казва Палпурин.

Причината е, че продавачите или наемодателите работят с повече от една агенция, а това автоматично означава, че агенциите влизат в конкуренция коя първа ще направи сделка. „Това е пълно разпиляване на ресурс. Вашата цел е да имате максимално количество оферти, само част от които ще се превърнат в сделки, защото и другите агенции работят до голяма степен със същия набор от оферти. Нормално е, ако сте видели в интернет, че някой дава имот под наем, който по същото време се отдава и от други агенции, да не положите максимални усилия, за да рекламирате имота, още по-малко да отидете да направите виртуален оглед или да посочите точен адрес. Тук според мен се чупят нещата“, казва Палпурин.

Неговата компания работи с изключителни права и всеки имот има точен адрес и виртуален оглед. „Това е нашият стандарт на работа и опитваме да покажем на колегите, че този е правилният път. Но все още няма превес в гилдията за спиране на досегашните практики“, отбелязва той. Според него е важно агенциите за недвижими имоти да работят с клиенти, които са доверили своите продажби или отдаване под наем само на тях, а не на още десет агенции. „Това не е добре за никого, включително за собствениците на имоти. Защото тогава агентът не се стреми да извлече максимума за клиента си от сделката, а пръв да осъществи трансакция, за да не бъде изпреварен от друг“, казва Палпурин.

Александър Василев посочва като причина за бавното навлизане на виртуалната реалност на имотния пазар у нас консерватизма на индустрията и схващането, че ако нещо е работило 20 години, ще продължава да работи винаги и не са нужни промени. Допълнителните финансови вложения, които агенциите за недвижими имоти трябва да направят, също са спирачка за някои от тях. 

"Надявам се, че настоящото положение с коронавируса ще е временно. И въпреки че агенциите за недвижими имоти се замислят в такъв момент колко е уязвим бизнесът им и как 3D огледите биха били от голяма полза, смятам, че голямата причина да започнат трайно да използват 3D технологии няма да е коронавирусът, а стремежът да са в крак с времето. Това е наложена технология в света. Има я, достъпна е и работи прекрасно. Моята прогноза е, че не след дълго 3D огледите ще са такава интегрална част от пазара на недвижими имоти, че няма да си спомняме кога не са били", казва Василев. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 15:11 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

6
rate up comment 2 rate down comment 5
Бидонойл
преди 4 години
Ако цените се сринат както предричаш, значи имотът става добра инвестиция. Тъй че сделки ще има, брокстърите от глад няма да умрат.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 5 rate down comment 4
Dr. Vatnikov
преди 4 години
Ще се съглася с теб относно качествените имоти, да ги формулирам като много добра локация + качествено изпълнение, техните цени няма да варират много, просто защото тези имоти са много малко и няма предлагане.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 3 rate down comment 6
zelka007
преди 4 години
не е далече времето ... :))) ... ако си гледал "облакът атлас" на сестри уашовски , има една сцена дето главният герой и героиня влизат в стая , всичко е бетон и обикновенно легло , избра реалност , натисна копче и всичко визуално придоби цвят и визия ... :))) ... на излизане само изгаси реалността и готово ...на писалите по-долу , качествен имот на добра локация няма да видите в скоро време на цена като за кремиковци , нито ще видите добре организирани офис сгради празни или празни складови площи с добра комуникация ... ще видите по-малко сделки и лека корекция на цената на непрестижните локации , нищо друго от апокалипсиса дето очаквате ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 10 rate down comment 0
Dr. Vatnikov
преди 4 години
Предлагам им следните мерки, вместо да се занимават с глупости:- лист на имоти с 20-30% отстъпка- лист на апартаменти в новостроящи се сгради с 40-50% отстъпка- лист на банки, предлагащи фиксирани лихви под 5% за целия периодКлиентите няма просто да намалеят, те ще изчезнат за следващите няколко години. Имайки предвид колко нови апртаменти ще излязат скоро, колко няма и да стигнат до излизане, щото разчитат на продажби на зелено и колко ще се разпродадат от ЧСИ, цените отиват наполовина!В този бранш са като щрауси. Надъхват се един друг и си вярват. Само, че пазара е подготвил плесница, като през 2009та.Помните ли тогава, как се сринаха цените с 40-50%? Еее, гответе се за същотото.На 550 - 600 евро квадрата в София може и да има купувачи.Впрочем, вече има оферти за 700 за завършени.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 6 rate down comment 0
Painkiller
преди 4 години
А готови ли са за реанимационен режим?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 6 rate down comment 1
nkavrakov1982
преди 4 години
Стига сте залъгвали хората. То с реални огледи ги лъжат с квадратури, скрити дефекти и проблеми със жилище, общи части, сградата дори, та с виртуални огледи, ще стане страшно. Изобщо за какъв пазар се пише в момента, когато хора с капаро отказват сделки. Това е реалността на пазара вече. Хора тръгнали да направят сделки ги отказват. Не се лъжете.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още