Секторът „Храни и напитки“ ще заема площ от 20% до 2025 г. в модерните търговски центрове, прогнозира доклад на Colliers International. Шопинг моловете имат възможност да си създадат допълнително конкурентно предимство, свързано с добавяне на представители от подкатегорията на баровете и клубовете, прогнозират от компанията.
Според Colliers International сектор „Храни и напитки“ заема от два до три пъти по-малък дял от площите в модерните търговски центрове в София, в сравнение с тези в повечето европейски градове, показва доклад на Colliers International.
От 5% преди около едно десетилетие, в момента той достига 10-15% от общата търговска площ в моловете в Европа, като до 2025 г. се очаква да нарасне до 20%. В София общата квадратура, посветена на „Храни и напитки“ във всички разглеждани шопинг центрове, е около 6% или 20 хил. кв.м, съобщиха от офиса на Colliers International.
Разпределението на подкатегориите в сектора е специфично за всеки мол. Това, което се отнася за всички, обаче, е че включват заведения за бързо хранене тип Fast Food.
В противоположния край на класацията са специализираните ресторанти и баровете, които са представени само в три от осемте мола, които обхваща проучването.
Според Международния съвет на търговските центрове (ICSC) около 80% от площите в сектор „Храни и напитки“, трябва да бъдат предвидени за заведения за бързо хранене (Fast Food), общодостъпни ресторанти за неформално хранене (Casual Dining) и барове и клубове. Оставащите 20% са фокусирани върху импулсни покупки за допълнително хранене (Impulse Treats) и кафенета. В София по-голямата част от разглежданите шопинг молове отговарят на този стандарт.
Секторът „Храни и напитки“ в столичните търговски центрове се състои предимно от местни брандове. Изключение правят под-категориите на кафенетата и фаст фууд операторите. Традиционно, компаниите в сектора са разположени главно в зоната за хранене – т.нар. фууд корт, където основно се предлагат бургери и сандвичи (32%), и пица, паста и морска храна (22%).
Здравословната храна набира все по-голяма популярност.
От проучването на Colliers сред компаниите в сектор „Храни и напитки“ в Българияе 67% от тях имат планове за разрастване през 2019 г. Предпочитаните локации са главни търговски улици и модерни шопинг центрове, 38% от операторите ще разглеждат ритейл зони в офис сгради, а 25% от компаниите се интересуват и от подходяща локация в търговски паркове.
Градовете, които са във фокуса им, са София (88%), Варна (25%) и Бургас (19%).
Докладът на Colliers набелязва няколко посоки на развитие на сектора „Храни и напитки“ в България. Те са свързани с разширяване на фууд корт зоните в търговските центрове, навлизане на нови международни оператори на местния пазар, повишаване на разнообразието на предлаганата храна.
преди 5 години Чуждите ресторантски вериги предлагат типова храна, която не е съобразявана с българския вкус, нито с българския джоб. Моловете също не са традиционните за страната търговски центрове. Но все пак, никой не ви кара насила да влизате в тях. Има достатъчно заведения които предлагат национална и балканска кухня. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години "Да не говорим за кафето в Макдоналдсите. по гадно нещо не бях опитвал скоро, прецаках се да си купя кафе от Макдоналдс на магистрала Струма след Перник. Гадост! "По-зле от Нова Бразилия? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Ми като предлагат *** на немерени цени, няма да има търсене. Оня ден си купих някъкви пилешки така и не разбрах от коя част на пиле бяха неща в КФС в Сердика. Не можах да ги изям, аз дето обикновенно трудно ми се опира храна. Няма да повторя определено, Да не говорим за кафето в Макдоналдсите. по гадно нещо не бях опитвал скоро, прецаках се да си купя кафе от Макдоналдс на магистрала Струма след Перник. Гадост! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Тия нашенски смешни сепарета в МОЛ-овете без никакви условия за тих обяд или вечеря, със смешни менюта и странни цени не знам защо въобще им викате ресторанти. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години на ?70 квадрата само сандвичи и дюнери по 10-15 кинта , и то и те под условие ... какви ресторанти на такъв наем ... нещо май само в два мола са пълни магазините в другите много бързо ги въртят , чак и празни се задържат и започнаха със статии за наеми и какво било по европа :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар