Главните изпълнители на големи строителни обекти на стойност над 2 640 000 лева ще трябва да дават минимум 30% от работата на подизпълнители. Това предвиждат поправките в Закона за обществените поръчки, с които кабинетът обеща да подобри достъпа на малкия и средния бизнес до обществените поръчки.
Проектозаконът е качен за обществено обсъждане на портала за обществени консултации. Становища могат да бъдат изпращани до 7 август.
Съгласно редакцията възложителите на обществените поръчки за строителство сами ще определят минималния дял от обема им, който трябва да бъде изпълнен от подизпълнители.
Според вносителя на промените – Министерският съвет, така големите фирми, които обикновено изпълняват подобни обекти, ще бъдат задължени да включат в строителството и малки компании. Така малкият бизнес ще може да натрупа опит и квалификация, благодарение на които по-късно може да кандидатства по обществени поръчки и да ги изпълнява като основен изпълнител, посочва се в мотивите към проектозакона.
Предлага се също така да отпаднат изискванията към подизпълнителите да доказват финансовите си и технически възможности. Вместо това се дава право на главния изпълнител да може да отстранява подизпълнители и да наема нови, ако те не изпълняват работата си по договор.
В закона се предвижда да бъде създаден и нов раздел, който касае договорите за подизпълнение. Заради установените случаи на неплащане от страна на главните изпълнители към техни подизпълнители се предлага да се даде възможност на възложителите на строителството да плащат директно на малките фирми при необходимост. Изпълнителите обаче ще могат да оспорят това директно разплащане, ако подизпълнителят не е изпълнил работата съгласно договора или договорът с него е бил прекратен.
Поправките в закона предвиждат също така възложителите задължително да определят прогнозна стойност на обществената поръчка. В мотивите към промените се посочва, че така ще е по-лесно да се осъществява последващ контрол върху цената, самите кандидати ще могат по-добре да подготвят офертите си, а и на възложителите няма да им се налага да провеждат процедурите по няколко пъти заради предложения, които не съответстват на финансовия ресурс, който те могат да отделят за поръчката.
преди 11 години Мда, а после ще се започне прехвърляне на вината между подизпълнителите. Не разбраха, че не законите и измяната им е проблемът, а прилагането им. Вместо да губят време за безсмислени умотворения, да видя защо не се прилагат качествено законите и какво трябва да се направи в тази посока. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години п.п. А с критерия за най-ниска цена без заложени сериозни технически изисквания напълнихме България с китайски *** ! Също така се дават абсурдни гаранции от по 50 г. - ако искат да направят нещо смисленно по тоя въпрос нека искат гаранцията на качеството да бъде подкрепено с банкова гаранция за същият срок щото не след 50 г а след 5 г. от фирмата няма и следа отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Не само на петрола . При металите е същата рабора - особенно при кабелите където цените са много динамични . В момента поръчките за удобство на администрацията са пакетирани в големи лотове - една пътищарска фирма взема и строежа на пътя и изграждането на уличното и на канализацията отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Значи проблема на ОП не са строителите, а НЕКАДЪРНОСТА на администрацията. Проблема идва от там, че когато са оценявани проектите, не е заложен механизам за корекция спрямо инфлация и поскъпване на ПЕТРОЛ. Един проект е смятан 2007-2010, а се строи 2013-2014 което няма как да стане със стойност от преди 3-4год. Другия критерии е най-ниска цена. Няма такава глупост. Проблема на МРРБ и прочие е че НИЕ ГРАДИМ БЪЛГАРИЯ, а в действителност НИЕ СИ *** АРНО НА МАСАТА, а и неможе идин държавен сложител да иска 5-10% подкуп от стойноста на обекта. Че какво е свършил той че да иска такива пари. БРАДВАТА и да видим дали ще искат в бъдеще. Относно компетентноста на строителите проблема е че няма регулатор който да прави тестове 2 пъти в годината и КОЙТО ДА НЕ Е КОРУМПИРАН. Тогава и големи фирми няма да оцелеят, а при тях некъдарноста е ОГРОМНА. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Поредното безумие на хоризонта! Господина преди мен е много прав! Повечето подизпълнители не си получават парите никога или след толкова дълъг период на чакане, че фалират преди да се осъществи. Истината е другаде: Разбиването на големите поръчки на по-малки лотове! Свалаяне на праговете за финансови изисквания. Дипломите да се изискват задължително! Не може необразовани хора, с каквито сме се сблъсквали по много обекти да са собственици на строителни фирми. И когато подчинените им правят глупости, нагло,надуто и глупаво да ме питат:- Къде трябва да я пише котата на чертежа?Вие разбирате ли за какво малоумие идва реч? Всеки с връзки успява в тази държава, а не със знаене и можене!Ква държава еати! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години В последните няколко години рентабилноста на ОП спадна драстично и често единствения начин да излезеш на печалба е като замъкнеш някой доставчик отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Боже мили. Вие предрусали ли сте бре???? То тази практика и в момента се прави /справка магистрала Тракия/. Всички големи фирми ПОТОПЯВАТ малките фирмички като не им плащат. Относно документацията за ОП никоя фирма не влага документи на подизпълнители защото работата се удвоява както и възможноста за грешка. После като се спечели се раздава, а по този начин може малка фирмичка да стане голяма. С новите поправки се МОНОПОЛИЗИРА дейноста на големите. ЧЕСТИТО. отговор Сигнализирай за неуместен коментар