Продажбите на Tesla Inc. в Европа се понижават за 10-и път през последните 12 месеца, тъй като намесата на главния изпълнителен директор Илон Мъск в местната политика и смяната на най-важния продукт на автомобилния производител отблъскват потребителите, съобщава Bloomberg.
Американската компания е регистрирала 16 888 продажби на нови автомобили през февруари, което е с 40% по-малко спрямо същия месец на 2024 г., показват данни на Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA).
Продажбите на Tesla се сринаха с 43% през първите два месеца на годината, рязък контраст спрямо ръста от 31% на общите регистрации на електромобили в региона.
Цифрите показват, че Tesla дълбае статистическа дупка, преди да започне доставките на преработения електрически SUV Model Y, нейното най-популярно превозно средство – през първата седмица на март. Автомобилният производител разчита на обновения модел да съживи търсенето, след като Мъск отприщи критики към себе си заради подкрепата си за крайнодесни политически формации в региона. Той е и главен съветник на американския президент Доналд Тръмп, който отприщи мащабна търговска война със съюзниците на САЩ от началото на своя мандат.
Продажбите на Tesla в Европа през последните 12 месеца. Графика: Bloomberg
Критиците на Мъск протестираха, като някои от тях дори атакуваха търговските обекти на Tesla в региона, както и нейните зарядни станции. Подкрепата за милиардера претърпя срив, след като се опита да повлияе върху предсрочния парламентарен вот в Германия. Впоследствие Мъск призова САЩ да се оттеглят от НАТО и да спрат да защитават Европа.
Регистрациите на Tesla през март и следващите няколко месеца ще предложат на инвеститорите повече яснота за това каква роля играе политическият образ на Мъск за спада при продажбите.
Преминаването към обновения Model Y наложи спиране на производството във фабриките на Tesla по света в началото на тази година, включително в монтажния завод на компанията край Берлин. Тези смущения струват седмици изгубено производство и загуба или отлагане на продажбите.
Европейските производители се опитват да се възползват от спада в продажбите на Tesla, като предлагат на потребителите редица по-евтини електрически модели, включително Renault 5 E-Tech за 25 000 евро и градския автомобил Citroën ë-C3 на Stellantis NV за 23 300 евро. Превозните средства също така са предназначени да се конкурират с китайските предложения, които навлизат в региона.