Продажбите на нови коли в Европейския съюз (ЕС) намаляват през февруари с 3,4% на годишна база, повлечени от пониженията на пазари като Италия, Германия и Франция. Това е най-слабото представяне на блока от септември, когато регистрациите се свиха с 6,1%, показва нов доклад на Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA).
В периода януари-февруари общите регистрации в ЕС се свиват с 3% до 1 685 640 броя спрямо 1 737 098 броя година по-рано.
През първите два месеца на годината делът на електромобилите в ЕС достига 15,2%, увеличение спрямо отчетените година по-рано 11,5%. Хибридите отново са доминиращото задвижване в региона с 35,2%, следвани от бензиновите автомобили с 29,1%. Делът на дизеловите превозни средства спада до 9,7%, а този на плъгин хибридите достига 7,4%.
В периода януари-февруари продажбите на нови електрически превозни средства, задвижвани изцяло с батерии (BEV), се увеличават с 28,4% до 255 489 броя. Основен принос тук имат Германия, която отчита 41% ръст, Белгия с 38% увеличение и Нидерландия, където продажбите се повишават с 25%.
Междувременно продажбите на хибриди растат с 18,7% до 594 059 броя, водени от пазари като Франция (51,4%), Испания (31,5%), Италия (10,4%) и Германия (9,8%).
Регистрациите на плъгин хибриди се свиват през първите два месеца на годината с 4% до 124 947 броя.
Разпределение на задвижванията по пазарен дял в ЕС. Графика: АСЕА
Продажбите на бензинови нови леки коли в ЕС се понижават през периода с 20,5% до 489 838 броя. Най-голям отлив сред големите национални пазари е отчетен в Германия (24,9%), Италия (19%) и Испания (13%).
Пазарът на нови дизелови автомобили в региона се свива с 28% през първите два месеца на годината.
Динамика при обемите на продажби на нови коли в ЕС през последната година. Графика: Bloomberg
Пазарът през февруари
Продажбите на BEV в ЕС напредват през февруари с 23,7% до 131 275 броя спрямо 106 166 броя година по-рано. Регистрациите на плъгин хибриди се свиват с 1,4% до 63 570 броя спрямо 64 475 броя през същия период на 2024 г. Търсенето на хибриди се увеличава с 19 на сто до 304 062 броя спрямо 255 443 броя година по-рано. Продажбите на бензинови коли отчитат спад от 22,4% до 244 073 броя срещу 314 504 броя за същото време на предходната година. Регистрациите на дизелови автомобили се свиват с 28,8% до 80 569 броя спрямо 113 126 превозни средства година по-рано.
Общи продажби на нови коли за първите два месеца на годината в Европа. Графика: АСЕА
Ситуацията в България
През февруари регистрациите на нови коли в България се понижават с 5,8% до 3394 броя спрямо 3604 броя година по-рано. Продажбите на BEV междувременно растат с 3,3% до 126 броя спрямо 122 броя за същия месец на 2024 г. Търсенето на плъгин хибриди се увеличава с 9,7% до 34 броя спрямо 31 броя година по-рано. Регистрациите на хибриди напредват с 43,8% до 105 превозни средства спрямо 73 броя за същото време на 2024 г. Продажбите на нови бензинови коли се свиват с 3% до 2781 броя спрямо 2868 броя година по-рано, а на дизелови автомобили - с 31,8% до 348 броя спрямо 510 броя за февруари 2024 г.
За първите два месеца на годината общите продажби на нови коли в България намаляват с 2,5% до 7389 броя спрямо 7581 броя година по-рано. Търсенето на електромобили расте с 2,2% до 279 броя срещу 273 броя за същите месеци на 2024 г. Регистрациите на плъгин хибриди се свиват с 8,8% до 73 броя спрямо 80 броя за януари и февруари миналата година, а на хибриди напредват с 41,8% до 190 броя срещу 134 броя година по-рано. Търсенето на бензинови коли се увеличава с 0,6% до 6108 броя спрямо 6073 броя за същите месеци на 2024 г., но на дизелови автомобили се понижават с 27,6% до 739 броя спрямо 1021 броя година по-рано.
Производителите
Volkswagen отново е лидер при обемите на продажби в ЕС с 258 510 регистрирани нови превозни средства в региона през февруари. Това представлява ръст от 4% спрямо същия месец на 2024 г. Германската група е следвана от Stellantis NV, чиито обеми достигат 155 970 броя, въпреки че това представлява спад от 16,2% спрямо февруари 2024 г. На трето място е Renault със 107 134 продажби и ръст от 10,8%. Германските премиум марки BMW и Mercedes са продали съответно 69 519 превозни средства и 46 439 автомобила.
Класация на автомобилните концерни по продажби на нови коли в Европа през февруари. Графика: Bloomberg
Предизвикателства пред пазара
Европейските производители на автомобили са изправени пред още една трудна година в региона, тъй като предизвикателствата пред най-големите икономики в Европа натежава върху доверието на потребителите. В същото време заплахата от американски мита и интензивната конкуренция от страна на китайските производители на автомобили, водени от BYD Co., увеличават натиска.
Автомобилните производители се опитват да привлекат повече клиенти с по-евтини BEV модели, включително с Renault 5 E-Tech на цена от 25 хил. евро и градския автомобил Citroën ë-C3 на Stellantis NV на стойност 23 300 евро. Тези коли ще се конкурират с предложенията на китайските марки, навлизащи в региона, включително BYD, Nio Inc. и Xpeng Inc.
Volkswagen AG, най-големият производител на леки автомобили в Европа, очаква да запази рентабилността си през тази година, но е изложен на ефектите от американските мита върху вноса от Мексико и Канада, както и Stellantis NV. Mercedes-Benz Group AG и BMW AG очакват маржовете им да се свият поради ценовия натиск в Китай и търговското напрежение с Вашингтон и Пекин.
Не е ясно дали по-големият ръст в продажбите на BEV ще продължи, след като ЕС реши в началото на март да даде на автопроизводителите повече време за постигане на по-строгите цели за емисиите на въглероден диоксид.