Ола Калениус, главният изпълнителен директор на Mercedes-Benz Group AG, беше в добро настроение малко след представянето на CLA – единственият нов електромобил, който германския производител ще пусне в продажба тази година.
Живописната вила, която е домакин на събитието на Mercedes на 13 март, беше изпълнена с влиятелни бизнес личности и хора от шоубизнеса, включително музикалните изпълнители Камила Кабейо и Will.i.am, пише Bloomberg.
По-важното е, че автомобилният концерн успешно произведе своето най-модерно технологично превозно средство, точно когато драматичният спад в продажбите на Tesla Inc. в Европа даде възможност на Mercedes да предяви претенции към недоволните купувачи на електромобили, които търсят друга опция. През февруари продажбите на Tesla в Германия се понижиха със 76%, тъй като потребителите са недоволни от политическата намеса на изпълнителния директор Илон Мъск преди парламентарните избори.
Новият седан нa Mercedes е по-скъп с около 10 000 евро от Model 3 на Tesla, но все пак може да се възползва от тези променящи се нагласи към Мъск и новата интелигентна операционна система на автомобила, наречена MB.OS.
„Наистина мисля, че имаме възможност да привлечем клиенти от други марки в Mercedes“, изтъква Калениус в интервю за Bloomberg от 14 март. „Независимо дали идват от обичайните заподозрени – играчи, които познаваме от 100 години – или идват от нови компании, имаме възможност и в двете пространства“, добавя той.
Базираният в Щутгарт, Германия автомобилен производител се препъна, след като продаде 1 983 400 автомобила в световен мащаб през 2024 г., или 3% по-малко в сравнение с 2023 г. Продажбите му спаднаха в Китай, неговият най-голям пазар, където потребителите се въздържаха от скъпи придобивки, пренасочвайки се към местните по-достъпни модели. Доставките на Mercedes на китайския пазар спадат със 7% до 683 600 превозни средства спрямо 2023 г.
По-малкият и по-достъпен CLA, със своята управлявана от изкуствен интелект операционна система, ще бъде от ключово значение за привличането на китайските купувачи, чиято средна възраст е 40 години в сравнение със средната възраст на глобалните фенове на Mercedes, която е 50 години, посочва Калениус.
„Има сто нови автомобилни компании, които се борят за този пазар, така че имате много, много интензивна конкурентна среда“, подчертава той, отбелязвайки, че високотехнологичните автомобили и превозните средства с двигатели с вътрешно горене остават изключително популярни по отношение на продажбите на Mercedes в Китай. "В сегмента се водят ценови войни. Опитваме се да стоим възможно най-далеч от това. От дигитална страна обаче сме във вихъра на иновациите и Mercedes трябва да остане на гребена на вълната“, изтъква още Калениус.
Предлагащ пробег от около 800 км с едно зареждане на батерията и първата вътрешно разработена операционна система на Mercedes, просторният CLA е началото на очакваните поне 25 нови модела, които автомобилният производител ще произведе през следващите две години, половината от които ще бъдат напълно електрически. Разнообразният микс от задвижвания контрастира спрямо по-ранния план на Mercedes да електрифицира продуктовата си гама до 2030 г. Сега автомобилният производител казва, че ще произвежда двигатели с вътрешно горене като предстоящия V-8 AMG до 2030 г. – въпреки че остава посветен на крайната си цел за нулеви емисии „в даден момент“.
"На този етап е по-логично да заложите както на конвенционални коли, така и на електрически. Не можете да вземете бизнес решение и да се отдалечите от половината пазар“, изтъква Калениус. "Искате високотехнологична кола с двигател с вътрешно горене? Плъгин? Хибрид? Разбира се", допълва той.
Опасенията около пробега, липсата на добре развита зарядна мрежа и времето, прекарано в зареждане, са факторите, които възпират по-голяма част от кандидат-купувачите по света да заложат на електрическото задвижване, коментира още изпълнителният директор.
Със своя голям пробег и зареждане за 10 минути, които осигурява пробег от над 320 км с бързо зарядно устройство с постоянен ток, CLA е проектиран да се справи с някои от тези опасения.
Изпълнителният директор на Mercedes-Benz AG Ола Калениус. Снимка: Bloomberg L.P.
Цената също е фактор, възпрепятстващ по-интензивното приемане на електромобилите, като повечето коли с това задвижване се предлагат на по-висока цена от своите бензинови или дизелови аналози. Така че компанията работи за намаляване на променливите разходи за своите електрически модели в сравнение с колите с двигатели с вътрешно горене, посочва Келениус, въпреки че признава, че Mercedes се нуждае от повече време, за да намали допълнително тези разходи.
Задвижваният с изкопаеми горива Mercedes-Benz CLA от моделната 2025 г. се предлага на базова цена от 44 000 долара, като електрифицираният модел ще струва с около 10 000 долара повече, става ясно от предварителни оценки. Догодина Mercedes ще пусне и хибридна версия.
Търговските бариери на президента на САЩ Доналд Тръмп могат да повлияят допълнително върху цените на електромобилите в САЩ. Но Калениус смята, че ще се стигне до „реципрочност“, като се има предвид силното присъствие на компанията в САЩ, обхващащо повече от век. Mercedes разполага с две фабрики в страната, в които работят над 11 000 души, като косвените работни места достигат 150 000 по отношение на дилърите и доставчиците.
„Това, което се надяваме да стане, е да се вземе предвид, че компаниите, които не само са инвестирали, но и са се ангажирали емоционално със САЩ, са насърчени да продължат да инвестират“, изтъква Калениус, наричайки региона на Северна Америка важен пазар за растежа на компанията. "Чувстваме се американци. Ние сме част от тъканта".