Печалбата на BMW AG от автомобилния ú бизнес ще изостане доста под дългосрочните цели през тази година, притисната от приглушените продажби в Китай и ескалиращото търговско напрежение между САЩ и Европа, съобщава Bloomberg.
Германският автопроизводител очаква марж между 5% и 7% за 2025 г., след като мярката за рентабилност падна до 6,3% през 2024 г., достигайки най-ниското ниво от четири години.
Дългогодишната цел на BMW е да поддържа възвръщаемостта над 8%.
Компанията е изправена пред още една трудна година, тъй като се сблъсква с намаляващи продажби в Китай, където местните производители на електрически превозни средства, водени от BYD Co., доминират. BMW се стреми да възстанови своя пазарен дял, разчитайки на новата електрическа серия Neue Klasse, която ще се появи на пазара по-късно тази година.
Междувременно американските мита оскъпяват автомобилите, които BMW произвежда в Мексико, като ситуацията може да се влоши, ако президентът на САЩ Доналд Тръмп въведе и налози върху превозните средства, внасяни от Европа, където компанията изгражда своите премиум седани.
BMW очаква американските - както и налозите Европейския съюз (ЕС) върху превозните средства, произведени в Китай - да костват на автомобилния производител около 1 млрд. евро, посочва главният изпълнителен директор Оливер Ципсе в интервю за Bloomberg.
Общите продажби на автомобили на BMW спаднаха с 4% през миналата година, като по-слабото представяне в Китай засегна кумулативните резултати. Доставките на едноименната марка на компанията и тези на Mini паднаха с 13,4% в азиатската страна, тъй като BMW се сблъсква с намаляващите цени на автомобилите там и с по-високи производствени разходи.
Цената на акциите на BMW се понижава с над 20% през последната година. Графика: Bloomberg
BMW очаква продажбите на автомобили леко да нараснат тази година, тъй като инфлацията се стабилизира, а умерените намаления на лихвените проценти подпомагат търсенето, въпреки че ситуацията в Китай продължава да бъде предизвикателна.
„Имаме амбиции за растеж, защото разполагаме със силни продукти“, изтъква Ципсе. „Гледаме с положително настроение към 2025 г. въпреки всички политически сътресения, които предстоят“.
Производителят се сблъска и със сервизна акция, свързана със спирачни системи, доставени от Continental AG. Общата нетна печалба на BMW намаля с около 37% през 2024 г. до 7,68 млрд. евро.
Доставките на електромобили на компанията все пак предлагат място за оптимизъм. Глобалните продажби на коли с такова задвижване на BMW растат с 14%, засенчвайки резултата на съперника Mercedes, чиито продажби на електромобили се сринаха с почти една четвърт през същия период.
С представянето на своята серия Neue Klasse BMW планира да пусне на пазара 40 нови и актуализирани модела с всички варианти на задвижване до 2027 г.