Регистрациите на нови автомобили в Европейския съюз (ЕС) се свиват през януари с 2,6 на сто, като главна тежест тук имат основните пазари в региона – Франция, Италия и Германия, където продажбите се понижават съответно с 6,2%, 5,8 на сто и 2,8%. В Испания, друг голям пазар, регистрациите се повишават с 5,3 на сто, показват данни на Европейската асоциация на автомобилните производители (АСЕА).
Продажби според вида на захранването
През януари делът на задвижваните изцяло с батерии електрическите превозни средства (BEV) достига 15% спрямо 10,9% година по-рано. Хибридните автомобили се разширяват на европейския пазар, като делът им възлиза на 34,9%. Това е четвърти пореден месец, в който хибридите доминират в ЕС.
Междувременно общият пазарен дял на бензиновите и дизелови автомобили спада до 39,4% спрямо 48,7% година по-рано.
Електрически автомобили
През януари продажбите на нови BEV растат с 34% до 124 341 броя. Три от четирите най-големи пазара в региона, които заедно формират 64% от всички регистрации на такива коли, отчитат двуцифрени ръстове: Германия (+53,5%), Белгия (+37,2%) и Нидерландия (+28,2%), но Франция отбеляза лек спад от 0,5%.
През януари регистрациите на хибриди в ЕС се увеличават с 18,4%, стимулирани от значителния ръст на четирите най-големи пазара: Франция (+52,2%), Испания (+23,5%), Германия (+13,7%) и Италия (+10,6%). Така обемите на продадените нови хибриди в региона достигат 290 014 превозни средства за януари.
Регистрациите на плъгин хибриди намаляват с 8,5% до 61 406 броя. Това свиване се дължи основно на значителните понижения в Белгия (-66,6%) и Франция (-54%). В резултат на това делът на тези автомобили достига 7,4% от общия пазар.
Бензинови и дизелови автомобили
През януари регистрациите на нови бензинови автомобили отбелязват значителен спад от 18,9%, като ситуацията е подобна на всички големи национални пазари. Продажбите във Франция отчитат най-рязък спад, с 28,2%, следвана от Германия (-23,7%), Италия (-17%) и Испания (-11,1%).
С 244 763 продадени бензинови коли пазарният дял на това задвижване се понижава до 29,4% спрямо 35,4% година по-рано.
По същия начин пазарът на дизелови автомобили се свива с 27%, като пазарният дял на това задвижване пада до 10%.
Продажбите на нови коли в ЕС се свиват с 2,1% през януари. Източник: Bloomberg
Пазарът в България
Общите продажби на нови леки коли на българския пазар се свиват с 30,1%, като това е вторият по големина спад за месеца сред всички страни в блока. Единственият пазар, който засенчва този негативен резултат, е Естония, където регистрациите се сриват с 66,3%.
През януари в България са продадени като обем 2780 нови коли спрямо 3977 регистрации година по-рано.
Продажбите на BEV на българския пазар се свиват с 12,3% до 142 броя спрямо 162 броя за същия месец на 2024 г.
Регистрациите на плъгин хибриди в България се понижават през януари с 22,4% до 38 броя спрямо 49 броя година по-рано, но на хибриди растат с 27,9% до 78 броя спрямо 61 броя за същия период на предходната година.
Търсенето на нови бензинови коли на българския пазар се свива с 31,9% до 2228 броя спрямо 3270 броя година по-рано.
Регистрациите на нови дизелови автомобили също записват спад – с 32,4% до 294 броя спрямо 435 броя за януари 2024 г.
Ситуацията в региона
Европейските производители на автомобили се подготвят за още една трудна година, като по-строгите цели на ЕС за въглеродните емисии ги принуждават да продават повече електромобили или рискуват да се сблъскат със солидни глоби. След като понесоха удар от намаляващите продажби в Китай, компаниите сега са изправени и пред заплахата от допълнителни мита, подготвени от президента на САЩ Доналд Тръмп.
Дори на фона на положителните резултати при продажбите на BEV в ЕС, индустрията допуска, че може да получи известно облекчение от Европейската комисия (ЕК) по отношение на замърсяването. Франция настоява ЕС да даде на производителите на автомобили повече гъвкавост, за да се съобразят с целите за емисиите тази година.
Как се представят основните автомобиллни комапнии в региона през януари. Графика: Bloomberg
Фридрих Мерц, който се очаква да стане следващият канцлер на Германия след победата на неговата партия на предсрочните парламентарни избори в неделя, твърди, че продажбите на нови превозни средства с двигатели с вътрешно горене трябва да продължат след планираното им спиране през 2035 г.
Производителите на автомобили предупреждават от месеци, че може да се сблъскат с глоби за милиарди евро заради неспазване на целите за емисиите на ЕС. Обсъжданите алтернативи включват въвеждане на многогодишни периоди на съответствие или позволяване на производителите да заемат регулаторни кредити за няколко години.
Няколко компании обявиха намерения да обединят своя автопарк с тези на производителите на електромобили, което ще им позволи да изпълнят целите.
Tesla Inc. - чиито европейски продажби спаднаха с 45% през януари - възнамерява да формира група с традиционни автопроизводители, включително Toyota, Ford и Stellantis. Mercedes-Benz Group иска да си партнира с Volvo Car и Polestar.
Stellantis, която търси нов главен изпълнителен директор, отбеляза 16% спад на продажбите в региона. Volkswagen и Renault междувременно отчетоха ръстове, а продажбите на BMW се понижиха.