През 2024 г. общият брой на електрическите превозни средства, продадени в световен план с изключение на Китай, достига 6,01 милиона, като това е 6,1-процентно увеличение спрямо обемите за 2023 г., става ясно от анализ на консултантската фирма SNE Research.
Американският автомобилен концерн Tesla остава лидер през миналата година, като понастоящем компанията планира да представи нов модел през първата половина на 2025 г. и да подобри своята технология за автономно управление FSD, което ще подкрепи продажбите ѝ.
Volkswagen Group, компанията майка на марки като Audi, Porsche и Skoda, отбеляза 1,7% ръст в продажбите на електрически коли през 2024 г. и застава на второ място в класацията на SNE Research. Въпреки че модели като Audi e-tron показват стабилно увеличение на регистрациите, продажбите на електромобилите в рамките на марката Volkswagen се забавят.
Третото място принадлежи на Hyundai Motor Group, която е продала приблизително 545 000 електрически коли, отчитайки 2,7% спад на регистрациите. Продажбите на IONIQ 5 и EV6 се забавят, докато глобалните продажби на EV3 и EV9 растат.
Hyundai Motor Group успя да изпревари Stellantis, Ford и General Motors по отношение на доставките на електромобили в Северна Америка.
Европейският пазар на електромобили е привлякъл повече от половината продажби на електромобили в глобален план с изключение на Китай, но изглежда, че регионът достига плато, записвайки 1% спад в регистрациите на електрически коли. Междувременно потребителите в Европа се пренасочват все повече към хибридни модели, които предлагат по-голям пробег и по-ниски разходи.
В САЩ също има сериозни предизвикателства пред електромобилите като отмяната на федералната помощ от страна на администрацията на президента Доналд Тръмп и налагането на мита. По-рано Тръмп обяви въвеждането на 25% мита върху електрическите превозни средства, внесени от Мексико и Канада, както и 10% налози върху тези, внесени от Китай, което не позволява на китайските електрически превозни средства да навлязат на американския пазар по заобиколен път.
Класация на най-продаваните марки електромобили извън Китай. Източник: SNE Research
В Азия (с изключение на Китай) и други региони пазарите на електромобили бързо се разширяват и записват двуцифрен ръст на продажбите. Китайските производители на електромобили доминират на пазарите, като ускоряват разпространението на електрически превозни средства в развиващите се страни.
САЩ и Европа се опитват да засилят индустриалния протекционизъм, което затруднява растежа на пазара. От друга страна, пазарът на хибридни превозни средства възвърна инерция на растеж. Развиващите се пазари на електромобили растат забележимо бързо. През 2025 г. се очаква темпът на растеж да бъде силно зависим от промените в политиките в различните страни.
Време е производителите на оригинално оборудване да установят мерки за реагиране с оглед на краткосрочните политически рискове и да се съсредоточат върху усилията за технологични иновации, както и върху създаването на производствена система, за да се подготвят за възможно възстановяване на пазара от 2026 г., заключва SNE Research.