Докато европейските автопроизводители се подготвят за евентуална търговска война, водена от американския президент Доналд Тръмп, те се опитват да отблъснат друга заплаха на своя територия: перспективата да платят стотици милиони долари на Tesla и китайските им конкуренти, които навлизат на основните им пазари, пише New York Times.
Съгласно по-строгите разпоредби на Европейския съюз (ЕС), които влизат в сила от тази година, производителите, продаващи автомобили в Европа, са изправени пред големи санкции, ако производството им не успее да постигне строгите цели за намаляване на въглеродните емисии. В условията на спад в търсенето на електрически превозни средства в Европа и притиснати от китайската конкуренция производители на автомобили, политици и индустриални групи лобират за облекчения.
След среща на високо равнище на индустрията в Брюксел в четвъртък председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен призна предизвикателствата пред автомобилната индустрия и обеща, че регулаторните органи „действат бързо“, за да се справят с тях.
Съгласно правилата производителите на автомобили могат да постигнат целите си, като увеличат броя на произвежданите от тях автомобили с нулеви емисии или намалят производството на такива с двигатели с вътрешно горене.
Съществува обаче и друга възможност: те могат да купуват кредити за емисии, „обединявайки се“ с компании, които произвеждат само електрически автомобили и разполагат с изобилие от кредити. По стечение на обстоятелствата това ще накара европейските автопроизводители да се обърнат към някои от най-големите им конкуренти, включително Tesla и китайската Geely, която притежава Volvo Cars и има контролен пакет акции в производителя на електромобили Polestar.
Стратегията за купуване на кредити за емисии не е нова, но напоследък предизвиква тревога във Франция и Германия, където се намират най-големите европейски автопроизводители, тъй като излиза в момент, когато търсенето на електрически автомобили намалява, а това води до заплахи за затваряне на заводи и загуба на хиляди работни места. Към опасенията в Европа се прибавя и изпълнителният директор на Tesla Илон Мъск, който критикува митата на ЕС върху електромобилите, произведени в Китай, и е обвиняван в намеса в политиката във Великобритания и Германия.
„Твърда позиция, която би довела до прехвърляне на милиарди към китайски производители, някои от които са завоювали европейския си пазарен дял чрез нелоялни търговски практики, или към Tesla, чийто главен изпълнителен директор Елон Мъск открито атакува европейските разпоредби и ценности, би била политическа грешка“, пише френският министър по европейските въпроси Бенжамен Хадад в отворено писмо, публикувано във френските вестници тази седмица.
Мерките на ЕС също така изискват поне една четвърт от всички нови автомобили, произведени през тази година, да бъдат електрически. Повечето от големите европейски производители на автомобили, включително Mercedes-Benz, Volkswagen и Stellantis, дори не са близо до постигането на целите. Те произвеждат повече електромобили от всякога, но също така продължават да произвеждат леки и товарни автомобили с бензинови двигатели, за да задоволят търсенето на клиентите.
Когато Европа за първи път започна да затяга правилата за емисиите през 2021 г., Stellantis, създадена от сливането на PSA Group и Fiat Chrysler, закупи около 2 млрд. долара кредити за емисии от Tesla в периода от 2019 до 2021 г.
Въпреки това тези суми са по-малки от потенциалните санкции. Главният изпълнителен директор на Renault Лука де Мео изчисли, че плащането на глоби може да струва на индустрията повече от 15 млрд. долара, а Volkswagen заяви в разговор с анализатори по-рано тази седмица, че може да бъде глобен с до 1,6 млрд. долара.
Според анализ на швейцарската банка UBS плащане към Tesla може да надхвърли 1 млрд. долара по схемата за кредитите. Въглеродните кредити са в полза на паричните потоци на Tesla: през 2023 г. компанията е спечелила 1,79 млрд. долара от такива продажби.
Миналата година приходите на Tesla от продажбата на кредити за емисии в Европа, САЩ и други страни са се увеличили повече от два пъти до 2,8 млрд. долара, съобщи компанията.
Европейските компании твърдят, че множеството правила ги поставя във все по-неблагоприятно положение спрямо САЩ, където Тръмп обеща да ограничи бизнес регулациите и отмени правилата за замърсяване от автомобилите през първия си мандат. Заплахите му за налагане на мита биха могли да притиснат още повече европейските производители на автомобили.
Европейската автомобилна индустрия, в която са заети 13 млн. души в 27-членния блок, е особено уязвима. Регистрациите на нови електромобили в Европа са намалели с 6% през 2024 г. в сравнение с предходната година, като много от тях са от китайски производители, които отбелязват ръст от 45% на продажбите на електромобили в Европа. Очаква се техният дял на пазара да се увеличава.
Ръководителите на европейски автомобилни компании твърдят, че прогнозите, направени, когато Брюксел одобри амбициозния проект за намаляване на въглеродните емисии, известен като „Зелена сделка“, през 2020 г., не са включвали смущения като прекъсванията на веригата за доставки, причинени от пандемични ограничения, и енергийната криза, предизвикана от нахлуването на Русия в Украйна.
„Европейската зелена сделка трябва да бъде подложена на проверка на реалността и пренастройване, за да стане по-малко твърда, по-гъвкава и да превърне декарбонизацията на автомобилната индустрия в зелен и печеливш бизнес модел“, пише Ола Калениус, ръководител на Mercedes-Benz и президент на Европейската асоциация на автомобилните производители, в отворено писмо до европейските лидери.
Регулаторните органи настояват Европа да се придържа към курса за намаляване на емисиите с 55% до 2030 г. в сравнение с нивата от 1990 г. До 2035 г. производството на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене в Европа ще бъде забранено.
преди 1 месец До: cyclop целта на статията е да си помислиш точно това... ти си невероятно лесно манипулируема копейка! :D отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец От продадени 2млн електрички, 300хил са теслите и 120хил са Volvo (умен и успешен ход на Geely, брои им се) ... но другото са европейски електрички, тук там незначително поднебесни дараци - 50хил. Проблемът за гъстонаселена територия като ЕС е зарядната инфраструктура. Тесни улици, високи цени на имоти, и преднамерено много усложнен бизнес модел за закупуване и продаване на ел.енергия от петролните лобита, за да не загубят бизнесчето си с пълненето на резервоари ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец Ама изненадващо ли е, или според плановете. отговор Сигнализирай за неуместен коментар