Компаниите за роботаксита превозват рекорден брой пътници в градове като Финикс и Сан Франциско. Но ситуацията е съвсем различна в мразовитите аванпостове на Средния запад на САЩ като Акрон, Охайо, дом на компанията за гуми Goodyear, където ръцете на човек остават здраво на волана, пише Wall Street Journal.
„Снегът наистина променя състоянието на пътя, което оказва влияние върху контрола над превозното средство“, посочва Крис Хелсел, вицепрезидент на глобалния бизнес и главен технологичен директор в Goodyear Tire & Rubber.
Същността на проблема, според Хелсел, са автоматизираните системи за аварийно спиране, предназначени да накарат превозните средства да спрат, когато засекат обект като пешеходец или друга кола. Пълното спиране отнема повече време на заснежени или заледени пътища, а днешните автономни превозни средства трудно могат да отчитат степента на заснежаване/заледяване, добавя той. Той вярва, че гумите могат да помогнат за решаване на проблема.
Това не е проблем за автопарковете от автономни коли, управлявани от Waymo, част от групата на Alphabet, които се движат по улиците на Сан Франциско, Лос Анджелис и Финикс.
Но с увеличаването на броя на пътуващите – Waymo извършва повече от 100 хил. платени пътувания седмично към октомври – и компании като Tesla и Amazon, които развиват собствени технологии, се очаква, че роботизираните автомобили в някакъв момент ще достигнат места, където климатът няма да е толкова благоприятен.
Сега Goodyear пуска нова технология, която използва информация за типа и марката на гумите плюс информация за времето, извлечена от камерите на автомобила, за да предскаже точно колко време ще отнеме спирането при определени условия.
Goodyear представи прототип по време на технологичното изложение CES в партньорство с холандската TNO.
Лошото време и неговата непредсказуемост винаги са били голям проблем за решаване при автономните превози, коментира Радж Раджкумар, професор в катедрата по електротехника и компютърно инженерство в университета „Карнеги Мелън“. Но производителите на гуми могат да предложат решение.
Дори ако роботизираните автомобили могат да намерят други средства за измерване на пътните и метеорологичните условия, само гумите могат да знаят до каква степен са износени и колко време може да им отнеме да спрат, подчертава Раджкумар.
Хелсел казва, че инструментът разчита на съществуващи източници на данни за превозното средство, като предни и задни камери, както и информация за времето от трети страни, за да помогне за определяне на пътните условия. След това взема предвид модела и възрастта на гумата, за да създаде точна прогноза за това колко скоро автомобилът ще започне да спира в даден момент.
Goodyear би могла да създаде още по-точна прогноза, ако въпросните гуми са оборудвани с нейни сензори за измерване на триенето, но компанията добавя, че все още се сблъсква с предизвикателства при свързването на тези малки устройства към надеждни източници на енергия.
Хелсел очаква концернът да пусне технологията на пазара както за компании за автономни превозни средства, така и за производители на традиционни автомобили.