Шведската Volvo Group ще продължи с реализацията на планираната си фабрика за тежкотоварни превозни средства на стойност 700 млн. долара в Монтерей, Мексико, въпреки че новоизбраният президент на САЩ Доналд Тръмп заплашва да наложи мита върху вноса на превозни средства и други стоки, заяви главният изпълнителен директор Мартин Лундстед пред Ройтерс.
Производителят на влекачи Volvo и Mack търси растеж в Северна Америка, който да формира около 30% от приходите на компанията, като очаква заводът в Монтерей да заработи през 2026 г.
Съоръжението ще доставя превозни средства в САЩ, Мексико и Канада, както и до страни от Южна Америка.
Тръмп, от своя страна, казва, че веднага след встъпването си в длъжност на 20 януари ще подпише всички необходими документи, за да наложи мито от 25% върху вноса от Мексико и Канада, освен ако тези страни не въведат мерки срещу нелегалната имиграция и трафика на фентанил.
Проектът на Volvo Trucks в Мексико се намира на „ранен етап, който продължава да се развива“, изтъква Лундстед в интервю за Ройтерс в кулоарите на технологичното изложение в Лас Вегас CES 2025. По думите му Volvo може да използва завода за продажби извън САЩ.
„Това не е замяна на нашите американски съоръжения“, подчертава той.
В зависимост от това как ще се развие ситуацията с американските мита, фабриката на Volvo в Мексико ще може или няма да може да доставя камиони в САЩ, изтъква още Лундстед.
Заводите на Volvo в САЩ в момента произвеждат 100% от камионите, които групата продава на американския пазар. Компанията инвестира в заводи във Вирджиния, Мериленд и Пенсилвания, за да разшири своя капацитет, посочва Лундстед.
Volvo, Daimler Trucks, PACCAR и Traton са отговорни за почти всички доставки на тежкотоварни камиони в Северна Америка, изтъква Ерик Смит, директор на отдела за автомобилна и индустриална практика в AlixPartners.
От тях Volvo е единственият без отпечатък в Мексико, „което вероятно е причината да търсят такъв“, подчертава Смит.
Търговските заплахи на Тръмп предизвикаха шок в сектора на автомобилното производство, тъй като редица производители на леки автомобили, включително BMW, Toyota и General Motors, са инвестирали във фабрики в Мексико, за да се възползват от по-ниските разходи за труд и благоприятните политики.
Volvo е обвързан със споразумения за предоставяне на електрически влекачи на клиенти като Amazon.com и датската логистична фирма DSV.
Лундстед казва, че Volvo очаква производството в планирания завод за батерии в Швеция да започне няколко години по-късно от първоначалната цел 2029-2030 г.
Volvo обяви през септември, че ще забави изграждането на завода с една или две години и добави, че не е сигурно дали това ще повлияе на старта на производството.
Шведската компания иска да бъде в челните редици на екологичните инвестиции, включително в камиони без емисии, но промени стратегията си, за да се приспособи към пазарните фактори, изтъква Лундстед.
Причината е, че компанията не иска да се „бори сама с всички вятърни мелници, както Дон Кихот и Санчо Панса“, добавя той, имайки предвид основните персонажи от романа на Мигел де Сервантес.