Ню Йорк е първият град в САЩ, който въведе такса "задръстване" в опит да намали трафика в Манхатън, съобщава Bloomberg. Шофьорите ще плащат по 9 долара за влизане в централната част на града в пиковите часове. Подобни програми вече действат в Лондон, Стокхолм и Сингапур, припомня агенцията.
Пътната такса цели не само ограничаването на движението на автомобили, но и допълнителни приходи за обществения транспорт. Според изчисленията метрото ще получи още 15 млрд. долара годишно. Тези средства са крайно необходими за модернизацията на линиите, работещи вече повече от 100 години.
Мярката ще има и позитивен ефект върху жителите на Ню Йорк, казват от компанията, управляваща метрото. Тя обаче не се приема еднозначно и беше атакувана в съда. В петък (4 януари) Апелативният съд отхвърли искане схемата да бъда спряна. Въвеждането на таксата се забави години на фона на политически спорове и съдебни битки, припомня Bloomberg. Тя беше предложена от кмета на града Майкъл Блумбърг още през 2007 година. Концепцията беше одобрена през 2019 година.
Срещу нея се обяви щатът Ню Джърси, а говорител на местната власт изрази недоволството след съдебното решение.
"Разочаровани сме, че съдилищата позволяват таксата да влязе в сила", казват от офиса на Фил Мърфи и потвърждават, че ще продължат да се борят срещу мярката.
„Правим нещо, за да се справим с реалността на начина, по който задръстванията вредят на нашия град и струват време и пари на хората, така че защитаваме интересите на нюйоркчани от здравна гледна точка“, каза Яно Либер, главен изпълнителен директор на MTA, компанията, която управлява метрото в Ню Йорк.
Около 1,3 милиона души използват обществения транспорт в областта за работа в сравнение с 143 000, които шофират, според MTA.
Промяната в администрациите във Вашингтон на 20 януари също се очертава като заплаха за плана за таксуване. През ноември новоизбраният президент Доналд Тръмп нарече таксата "регресивен данък". Не е ясно дали той няма да поиска екологичен преглед на програмата чрез съдебен иск или да намери начин да спре таксуването чрез административни действия.
Чиновници институциите в Ню Йорк и Ню Джърси предупреждават, че новата такса ще навреди на малкия бизнес в платената зона и ще наложи още една финансова тежест на жителите им.
Пътническите автомобили с E-ZPass ще плащат 9 долара веднъж на ден, за да влязат в платената зона по време на пиковите часове, но ще получават кредити между 1,50 и 3 долара, ако шофьорите вече са платили такси за определени тунели, водещи към Манхатън. По-малките камиони с E-ZPass ще плащат 14,40 долара всеки път, когато влязат в квартала в най-натоварените часове, с кредити за преминаване на тунели от 3,60 до 7,20 долара.
Пътниците в превозни средства под наем като Uber и Lyft ще плащат такса от1,50 долара на пътуване, докато пътниците в такситата ще плащат такса от 0,75 долара.