IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Почти всички нови автомобили в Норвегия миналата година са били електрически

Страната освобождава електромобилите от данъци върху вноса и добавената стойност, за да ги направи по-привлекателни

15:02 | 02.01.25 г. 5
Снимка: unsplash.com
Снимка: unsplash.com

Девет от всеки десет нови автомобила, продадени в Норвегия през миналата година, са били задвижвани само от батерии, сочат регистрационни данни от четвъртък. Това поставя страната на крачка от целта ѝ до 2025 г. по пътищата да се движат само електрически автомобили, съобщава Ройтерс.

Напълно електрическите превозни средства са 88,9% от новите автомобили, продадени през 2024 г., спрямо 82,4% през 2023 г., сочат данните на Норвежката пътна федерация (OFV). Най-продаваните марки са Tesla, следвани от Volkswagen и Toyota.

„Норвегия ще бъде първата страна в света, която почти напълно ще заличи автомобилите с бензинови и дизелови двигатели от пазара на нови автомобили“, заяви Кристина Бу, ръководител на Норвежката асоциация за електромобили.

 

Подход тип „морков и тояга“

Произвеждащата петрол Норвегия наказва автомобилите с бензинови и дизелови двигатели с високи данъци, като в същото време освобождава електромобилите от данъци върху вноса и добавената стойност, за да ги направи по-привлекателни, макар че през 2023 г. някои налози бяха върнати.

Тази политика работи, тъй като е последователна във времето и се поддържа от правителства с различни политически убеждения, коментират експерти.

„Много често виждаме в други страни, че някой въвежда данъчни стимули или освобождавания и след това отново ги оттеглят“, каза Бу.

Освен това в Норвегия няма лоби на автомобилни производители.

„Ние не сме страна производител на автомобили... така че облагането на автомобилите с високи данъци в миналото беше лесно“, казва Улф Торе Хекнеби, ръководител на най-големия вносител на автомобили в Норвегия, Harald A. Moeller.

Наличието на стимули, а не забраната на бензиновите и дизеловите автомобили, също бе от решаващо значение, каза Бу. „Това щеше да разгневи хората. Хората не обичат да им се казва какво да правят“, казва тя.

Европейският съюз (ЕС) реши да забрани продажбата на автомобили, отделящи въглероден двуокис, до 2035 г., но може да разреши продажбата на автомобили, които се движат с горива, произведени от уловен CO2.

Политиката на Норвегия означава, че миналата година изцяло електрическите автомобили са изпреварили чисто бензиновите по местните пътища. По данни на Администрацията на публичните пътища към декември те са били над 28% от всички автомобили, управлявани в скандинавската страна.

„Това е голямата поука: съставете широк пакет (от стимули) и го направете предвидим в (дългосрочен) план“, казва заместник-министърът на транспорта Сесилия Книбе Кроглунд.

Влияние

Със сигурност, въпреки че почти всички нови купувачи на автомобили в Норвегия са се насочили към електрическите превозни средства, някои от тях остават резервирани.

„Основните купувачи на автомобили с двигатели с вътрешно горене в Норвегия са компаниите за отдаване на коли под наем, тъй като много туристи не са запознати с електромобилите“, казва Хекнеби.

Все пак нарастващият дял на електромобилите по норвежките пътища означава, че други сектори трябва да се адаптират. На бензиностанциите все повече бензинови помпи се заменят с бързи електрически зарядни устройства.

„В рамките на следващите три години ще имаме поне толкова зареждащи щандове, колкото са помпите за гориво“, казва Андерс Клеве Свела, старши мениджър в най-големия търговец на горива в Норвегия Circle K.

„Само след няколко години повече от 50% от всички автомобили в Норвегия ще бъдат електрически... Трябва да разширим нашия парк за зареждане в съответствие с това“, добавя той.

За шофьорите преминаването към електромобил означава, че през зимата зареждането на автомобила може да отнеме малко повече време поради студеното време.

„Понякога ми липсва това, че просто мога да я заредя докрай и да тръгна пет минути по-късно“, каза 28-годишната Дезире Андресен, домашен санитар, която зарежда автомобила си на станция Circle K край Осло.

„Но ми е по-удобно да ползвам електромобил... Той е по-добър за околната среда, а дизеловите автомобили отделят толкова много миризма.“

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:46 | 02.01.25 г.
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

4
rate up comment 0 rate down comment 0
khao
преди 1 ден
До: evlogi това е защото живеят на ръба на диска... :)))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 35 rate down comment 4
evlogi
преди 2 дни
Ето някои от стимулите- безплатно паркиране в градовете, безплатно пътуване извън градовете по платените пътища, намалени лихви при лизинги, освобождаване от данъци за превозното средство,които в Норвегия не са символични като у нас, в много случаи и директна субсидия при покупка и безплатно зареждане на много зарядни станции за определен срок от време за нови покупки..Всичко това се финансира , разбира се, с огромните парични потоци от износът на нефт и природен газ .Много найс и много грийн...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 34 rate down comment 7
evlogi
преди 2 дни
Тя па една новина.Норвежците преди имаха по една кола, сега добавят към нея по една електрическа, за да се възползват от държавната щедрост и облекченията при шофирането в градски условия с нея.Доколко това е екологично е доста спорно, но пък разбира се, така остава повече нефт за износ за страните с по-малко късмет , пък те самите позират колко са зелени..
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 11 rate down comment 27
гъбко
преди 2 дни
Хихи ... друзята антиваксъре-газовици-фронтоваци не харесват такива новини!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още