На фона на мрачната 2024 година акциите на европейските автомобилни производители най-накрая намират някакъв положителен импулс, тъй като признаците за допълнителни китайски икономически стимули привличат инвеститорите към сектора заради ниските оценки на компаниите, пише Bloomberg.
Индексът Stoxx 600 Autos and Parts Index се е повишил с 4,1% от началото на декември, като това е най-добрият месец за показателя от февруари, въпреки че все още изостава от всеки друг сектор в по-широкия бенчмарк от началото на годината. Дори след скорошните ръстове акциите на производителите на автомобили се търгуват с отстъпка от над 50% спрямо индекса Stoxx 600.
Такива понижени оценки накараха трейдърите да търсят изгодни сделки, особено поради факта, че производителите на автомобили са сред най-големите потенциални бенефициенти на последните китайски мерки за стимулиране на икономическия растеж. Опасенията около Китай и перспективата за нови американски мита отшумяха, поне временно, но остават в съзнанието на инвеститорите.
„Силното представяне през декември изглежда подхранвано от надеждата, че оценките най-накрая са достатъчно ниски, новите мита са включени и на тази база автомобилните акции все още изглеждат евтини“, изтъква анализаторът на Stifel Financial Corp. Даниел Шварц.
Скорошното съживяване на инвеститорския интерес към производителите на автомобили може отчасти да се обясни и с това, че първите затварят къси позиции в сектора, посочва консултантската фирма AIR Capital.
Промените в стратегиите и мениджмънта на концерните също изиграва роля. Stellantis беше сред най-изоставащите по отношение на борсовото представяне от началото на годината, но получи тласък от отстраняването на главния изпълнителен директор Карлос Таварес, който плати цената за това, че не успя да съживи пазарното представяне на групата. Анализаторите на Bank of Americaдават положителни оценки за акциите и очакват автомобилният производител да подобри производствените обеми.
Цената на акциите на BMW също се повиши, след като Jefferies International Ltd. вдигна насоките си за баварския концерн. Анализаторите казват, че компанията изглежда сравнително добре позиционирана по ключови въпроси като Китай и изпълнението на новите цели за емисиите в Европейския съюз (ЕС).
Акциите на BMW отбелязват ценови спад от 22% от началото на годината, засегнати от мащабни сервизни акции и високите разходи за труд и енергия в Германия.
Акциите на европейските автомобилни концерни отчитат най-голямото си изоставане спрямо Stoxx 600 от 1999 г. насам. Графика: Bloomberg
Дори Volkswagen, който продължава преговорите със синдикатите относно плана за преструктуриране на германския бизнес, има своите поддръжници сред трейдъри и анализатори.
AIR Capital е определила ценови таргет за акциите на германската група от 180 евро, един от най-високите в сравнение с останалите анализатори, следени от Bloomberg.
Разбира се, има малка вероятност 2025 г. да бъде напълно безпроблемна: индустрията е изправена пред съкращения на работната сила, нарастваща конкуренция, ценови натиск, строги регулации за емисиите и преструктуриране.
„Вероятно догодина ще видим битка за пазарен дял с ограничен пазарен растеж“, прогнозира анализаторът на Morningstar Inc. Рела Съскин.
Предстоящото въвеждане на правила за намаляване на емисиите на ЕС представлява друго потенциално препятствие, като Европейската асоциация на производителите на автомобили (АСЕА) изчислява, че това може да доведе до глоби на стойност 15 млрд. за концерните, които не успеят да отговорят на по-строгите изисквания.
Volkswagen и Porsche са най-застрашени от неустойки през следващата година, коментира Пал Скирта, анализатор в B Metzler Seel Sohn & Co AG.