IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Mazda замразява бизнеса си в Мексико в очакване на митата на Тръмп

Компанията разполага с „план Б“, ако новоизбраният президент на САЩ все пак реши да издигне търговски бариери

10:29 | 12.12.24 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Шефът на бизнеса на Mazda Motor Corp. в Мексико заяви, че японският автомобилен производител ще преразгледа инвестиционната си стратегия за страната, освен ако не получи яснота относно заканите на новоизбрания президент на САЩ Доналд Тръмп да наложи мита.

Mazda ще премине към все още неразкрит „план Б“ за производствената си стратегия в Мексико, ако заканите на Тръмп за налагане на 25% мито върху стоки от Мексико се осъществят, посочва директорът на Mazda Мексико Мигел Барбейто, цитиран от Bloomberg.

„Искаме да продължим да инвестираме в страната“, но без правителствени гаранции „истината е, че това няма да е добър бизнес за Mazda“, изтъква той, добавяйки, че компанията спира инвестициите си, докато има повече сигурност.

Mazda се присъединява към нарастващ брой автомобилни компании, включително Tesla Inc., Stellantis NV и BYD Co., които са спрели работа или са сигнализирали, че може да преразгледат плановете си в страната заради потенциалните нови мита, които Тръмп заплаши да наложи, след като отново влезе в Белия дом. В допълнение към митата  за Канада и Мексико, Тръмп обеща да добави допълнителни 10% към стоките от Китай в опит да пренесе повече производство в САЩ.

Mazda изпраща около 70% от автомобилите, произведени в завода си в мексиканския щат Гуанахуато, в САЩ, докато около една четвърт от продукцията се продава на вътрешния пазар, посочва Барбейто. Останалите 5% отиват към Канада, Колумбия и Централна Америка. Заводът произвежда четири модела автомобил, включително CX-30 и Mazda3.

Автомобилният производител има за цел да произведе рекордните 210 000 автомобила тази година в страната спрямо изградените през 2023 г. 202 506 броя. Mazda очаква да продава общо 100 000 автомобила в Мексико годишно, включително чрез внос, което би превърнало страната в третия по големина пазар за концерна.

Министърът на икономиката на Мексико Марсело Ебрард свика миналата седмица среща с ръководителите на автомобилната индустрия в Мексико, за да обсъдят заплахите на Тръмп и потенциалното преразглеждане на търговското споразумение между САЩ, Мексико и Канада, известно като USMCA, което е планирано за 2026 г.

Ебрард поиска от автопроизводителите информация, която трябва да помогне на Мексико да засили позицията си в преговорите. Той призова компаниите да заменят компонентите, идващи от Китай с такива от Северна Америка.

Mazda работи по въпроса, за да отговори на исканията, посочва Барбейто.

Заплахите на Тръмп са особено тревожни за производителите на автомобили, защото те разчитат за доставката на хиляди части от други страни, които обикновено преминават множество граници, преди да бъдат интегрирани в превозното средство.

„Какво ще стане, ако САЩ наложат мита? Е, имаме „план Б“. Но работим, за да продължим да растем в страната, както в производството, така и в продажбата на нови превозни средства“, коментира още Барбейто. „Уверени сме и в двете правителства, но преди всичко в нашето правителство, федералното правителство в Мексико, че те ще преговарят успешно“, допълва той.

Том Донъли, ръководител на американския бизнес на Mazda, заяви в отделно интервю по-рано тази седмица, че около 30% от обема на продажбите на компанията в САЩ идва от Мексико. Той добави, че компанията обмисля компенсиране на този внос със свободен капацитет в завод, който Mazda управлява съвместно с Toyota Motor Corp. в Алабама, ако Тръмп все пак наложи нови мита.

„Планираме сценарии за различните ситуации, включително мита“, разкрива Донъли.

Заводът в Алабама, открит през 2021 г., в момента произвежда около 80 000 кросоувъра CX-50 годишно, но има капацитет да изгражда до 150 000 автомобила годишно. CX-50 използва същото шаси и други основни части като моделите Mazda3 и CX-30, внесени от Мексико, но Донъли отказа да обясни как може да се използва този допълнителен производствен капацитет.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:30 | 12.12.24 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още