IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

General Motors се отказа от голямата си мечта за роботаксита

Компанията закрива своето звено Cruise, позовавайки се на високите разходи

10:40 | 11.12.24 г. 1
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Облечена в характерното си кожено яке и с типичната за пандемията предпазна маска на лицето, главният изпълнителен директор на General Motors Co. Мари Бара се качва в роботакси на Curise, предприемайки своето първо пътуване с автономно превозно средство преди почти три години.

„О, Боже мой“, възкликва тя в публикувано от GM видео. „Това е невероятно“.

Сега обаче Бара закрива бизнеса, позовавайки се на високите разходи за разработване на технологията и изграждане на автопарк за споделена мобилност в множество градове, оттегляйки се от един доскоро обещаващ пазар, който се оказа пълен с репутационни клопки за автомобилния производител, пише Bloomberg.

Вместо това Бара ще интегрира звеното Cruise с по-скромните цели на GM като разработване на усъвършенствани системи за безопасност за превозните средства, които продава, и предлагане на автономно шофиране като функция за бъдещите модели.

С решението да понижи статута на Cruise като пълноправен бизнес с потенциал да генерира значителна част от печалбата, GM се отказва от надеждите си да се трансформира в мултиплатформена технологична компания, която да генерира 50 млрд. приходи от такси и абонаменти за роботаксита до 2030 г. Производителят планираше да удвои приходите си до 2030 г. чрез автономните и електрически превозни средства. Тази цел сега също изглежда непостижима, след като GM понижи амбициите си относно продажбите на електромобили.

„Разгледахме сумата, необходима за разгръщане на бизнес с роботаксита и за поддържане на този бизнес и разрастването му, това е доста голям капитал“, признава Бара пред анализатори. „Бизнесът с роботаксита не е основният бизнес на GM“, подчертава тя.

В подкрепа на това решение, японският автоконцерн Honda обяви, че свива финансирането на съвместното му предприятие с GM в областта на роботакситата след новината за закриването на Cruise.

Въпреки че GM ще разработва автономна технология, това е голям удар по амбициите на компанията. Преди десетилетие автомобилният производител от Детройт се зае да преработи стратегията си, за да се превърне в нещо повече от оператор на монтажни фабрики в амбициозен стремеж да създаде конкурентен на софтуерните гиганти бизнес за роботизирани превозни средства. Ходът беше неочакван, след като Cruise успя да оцелее при разтърсването на прохождащата индустрия на фона на регулаторните пречки и разследвания.

Съперничество при роботакситата

До момента GM е инвестирала повече от 9 млрд. долара в Cruise, като до един момент звеното се конкурираше успешно с Waymo на Alphabet Inc. за надмощие на пазара на роботаксита в Сан Франциско и в други големи градове. Обратът стана факт, точно когато Cruise възобнови тестовете и дейността си след инцидент с нейна кола от миналата година. Преди това подразделението предлагаше услуги с автономни коли във Финикс, Хюстън и Остин, Тексас.

GM се оттегля от плановете за развитие на този бизнес, докато съперникът Waymo се разширява в повече градове, а Tesla Inc. планира да пусне на пазара роботаксита през 2026 г.

Главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск е един от най-влиятелните фигури в кръговете на новоизбрания президент на САЩ Доналд Тръмп и настоява за федерална рамка за автономни превозни средства.

Както Alphabet, така и Tesla се радват на пазарна капитализация от трилиони долари, която превъзхожда оценката на GM от едва 58 млрд. долара. 

Вместо да се състезава в тази надпревара, Бара планира да комбинира работата, свършена от GM относно системата за асистирано шофиране SuperCruise с опита на Cruise при роботакситата. Идеята е да се подобри допълнително SuperCruise, осигурявайки път за евентуален дебют на напълно автономна система за превозни средства.

Преустановяването на разработването на роботаксита ще спести на GM повече от 1 млрд. годишни разходи, изтъква компанията. Тя изкупува обратно капитала в Cruise и чрез споразумения с други акционери ще увеличи дела си от 90% на повече от 97% в звеното.

Залез

За да разшири Cruise, GM привлече милиарди долари допълнителни инвестиции от Softbank Vision Fund, Honda Motor Co., Microsoft Corp., Walmart Inc. и T. Rowe Price.

GM се надяваше да наложи роботаксита в десетки градове в САЩ и с помощта на Honda разработваше Origin, напълно автономна совалка, която предлага превоз на до шест души. GM приключи работата по Origin по-рано тази година, позовавайки се на разходите за разработка и дългия процес за покриване на федералните разпоредби.

Малко след инцидента с роботаксито на Cruise в САЩ основателят на компанията Кайл Фогт подаде оставка. По-късно звеното освободи голяма част от ръководството и съкрати 25% от работната си сила.

Прекратяването на стремежа към развитие на бизнеса с роботаксита връща GM обратно там, където компанията започна през 1908 г. като производител и продавач на автомобили, отказвайки се от мечтите си от XXI век - да се докосне до нови потоци от приходи, като предлага мобилност като услуга.

Ако Waymo и Tesla успеят да поддържат печеливши бизнеси с роботаксита, GM може в крайна сметка да приеме Cruise като пропусната възможност по същия начин, по който сега гледа на електрическата кола EV1. Автомобилният производител прекрати този революционен опит за масово и жизнеспособно електрическо превозно средство през 2003 г. - същата година, в която Tesla е основана.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:40 | 11.12.24 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още