IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Stellantis и CATL ще инвестират над 4 млрд. евро в завод за батерии за електромобили в Испания

Заводът цели да помогне на Европа да намали зависимостта си от производители на батерии в Азия

15:28 | 10.12.24 г.
Снимка: Bloomberg LP
Снимка: Bloomberg LP

Stellantis и китайският производител на батерии CATL ще инвестират 4,1 млрд. евро в завод за производство на батерии за електромобили в Сарагоса, Северна Испания, съобщиха двете компании, цитирани от Ройтерс.

Очаква се съвместното дружество, в което компаниите имат равни дялове от по 50 на сто, да започне производство до края на 2026 г. и може да достигне капацитет от 50 гигаватчаса в зависимост от развитието на пазара на електромобили в региона и от подкрепата на властите, съобщиха двете компании в комюнике.

Европа се стреми да привлече производители на батерии за електромобили да изградят заводи в региона, където се намират автомобилни концерни като Volkswagen и Stellantis, в усилията си да намали зависимостта си от Азия и да спечели надпреварата за зелени субсидии със САЩ.

Решението заводът да се намира в Испания е взето, след като тя се въздържа да наложи допълнителни мита върху вноса на китайски електромобили в ЕС и след като премиерът Педро Санчес призова съюза да преосмисли наказването на произведени в Китай електромобили, за да избегне търговска война.

Китайските компании трябва да търсят одобрение от Пекин за преки инвестиции в чужбина и Китай е уведомил в тесен кръг автомобилните компании да спрат големите инвестиции в европейските страни, които подкрепят налагането на допълнителни мита, съобщи Ройтерс през октомври.

Испания, която е вторият по големина производител на автомобили в Европа, обяви през 2020 г. план за 5 млрд. евро да привлече производство на електромобили и батерии, използвайки средствата от Плана за възстановяване и устойчивост на ЕС.

Stellantis е получила около 300 млн. евро от плана като част от усилията на Испания да консолидира сектора си на автомобилно производство, съобщи правителството.

Възобновяема енергия

Испания е привлекателна локация за батерийни заводи поради изобилието от вятърна и слънчева енергия. Слънчевата енергия е с 20-25% по-евтина, отколкото в Централна Европа, а източниците на вятърна енергия на Иберийския полуостров надвишават средното ниво в ЕС с 5 до 10%, показа изследване на McKinsey през юли.

Възобновяемата енергия съставлява 77% от общите енергийни мощности в Арагонска област и това беше посочено от компании като Microsoft и Amazon като фактор да изградят центрове за данни за милиарди евро там.

Плановете в други страни в ЕС са изправени пред бюрократични препятствия, производствени проблеми и по-бавно търсене на електромобили от очакванията.

Миналия месец шведската компания Northvolt поиска защита от фалит по Глава 11 в САЩ след загуба на голям клиент и липса на финансиране.

Съвместното дружество между CATL и Stellantis ще донесе „иновативно батерийно производство в завод, който вече е лидер в чистата и възобновяемата енергия“, заяви президентът на Stellantis Джон Елкан.

Президентът и главен изпълнителен директор на CATL Робин Дзън посети Мадрид в понеделник, където се срещна с премиера Педро Санчес.

Увеличение на производството на електромобили в Испания

Проектът е ключова част от целта на Stellantis да увеличи производството на електромобили в заводите си в областите Арагон и Галисия.

Заводът в Сарагоса ще бъде третият за CATL в Европа, другите два са изцяло собственост на производителя на батерии.

CATL оперира шестгодишен завод в Германия, нейния първи в Европа, с обща инвестиция от 1,8 млрд. евро, като целта е той в крайна сметка да постигне производствен капацитет от 14 гигаватчаса.

Тя строи и нов завод в Унгария с инвестиция за 7,3 млрд. евро и планиран капацитет от 100 гигаватчаса.

Stellantis е и най-големият инвеститор в съвместното дружество за производство на батерии ACC с Mercedes и френската петролна компания TotalEnergies.

ACC започна производство в гигафабрика във Франция, докато строителството на други две гигафабрики в Италия и Германия е спряно поради ниско търсене на електромобили.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 15:28 | 10.12.24 г.
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още