IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Салвини обвини семейство Аниели за проблемите в ръководството на Stellantis

Кризата в автомобилната компания се дължи до голяма степен на основните акционери, а не на решенията, взети от Карлос Таварес, изтъква италианският вицепремиер

23:09 | 04.12.24 г.
Матео Салвини. Снимка: Bloomberg L.P.
Матео Салвини. Снимка: Bloomberg L.P.

Италианският вицепремиер Матео Салвини посочи, че семейство Аниели трябва да се чувства толкова отговорно за проблемите на Stellantis, колкото и вече бившият главен изпълнителен директор на автомобилната компания Карлос Таварес.

Таварес подаде изненадващо оставка по-рано тази седмица, след като Stellantis продължи да отчита разочароващи продажби и обяви, че ще затвори завод на своята марка Vauxhall в Обединеното кралство, съобщава Euronews.

Семейство Аниели е най-големият акционер в Stellantis и в момента притежава около 14,2% от автомобилния производител. Делът се държи от компанията Exor, холдингово дружество на Аниели, като фамилията е и основател на Fiat.

Салвини заяви, че проблемите на автомобилната компания се дължат до голяма степен на основните акционери, а не на решенията, взети от Таварес по време на неговото управление.

Тук се има предвид факта, че Stellantis зависеше значително от италианските държавни помощи в продължение на няколко години, като в същото време разработваше планове за преместване на производствени мощности в други страни, където разходите са по-ниски.

Stellantis преустанови многократно производството в редица италиански заводи по-рано тази година, въпреки че обеща да не прибягва до масови съкращения или да закрива италиански фабрики. В края на ноември Ройтерс съобщи, че компанията ще спре производството в завода в Термоли между 16 декември и 22 декември.

Концернът е основан през 2021 г. след сливането на френската PSA с италианската Fiat Chrysler. Сега компанията е собственик на марки като Dodge, Vauxhall, Citroën, Ram, Peugeot и Maserati.

В края на октомври италианският премиер Джорджа Мелони сигнализира, че планира да намали с около 4,6 млрд. евро средствата, заделени за подкрепа на автомобилната индустрия в страната между 2025 г. и 2030 г. – явна атака срещу Stellantis, която през последната година води словесна битка с Рим относно производствения си капацитет в страната.

През 2022 г. правителството, ръководено от предшественика на Мелони Марио Драги, отдели 8,7 млрд. евро до 2030 г. в подкрепа на автомобилния си сектор.

Но бюджетът, представен през октомври от министъра на икономиката Джанкарло Джорджети, показва, че правителството иска да отклони 4,6 млрд. евро от оставащите 5,8 млрд. до 2030 г. за финансиране на други мерки.

Съгласно законопроекта, който трябва да бъде одобрен от двете камари на парламента до края на декември и следователно все още подлежи на промени, по-голямата част от съкращенията са концентрирани между 2028 г. и 2030 г. - период, в който средствата достигат около 2,4 млрд. евро.

През юли стана ясно, че Stellantis се сблъсква с големи проблеми, когато компанията разкри, че печалбата ѝ за полугодието се е сринала от 10,9 млрд. евро преди година до 5,6 млрд. евро.

В последствие стана ясно, че много от проблемите изглежда започват с подхода на главния изпълнителен директор. Критиците на Таварес се оплакаха от стагниращи продуктови гами, високи цени, проблеми с качеството и свиващи се пазарни дялове в почти всеки регион.

В Европа и Турция делът на компанията е намалял от 22,3% през 2020 г. на 19,3%, изчислява консултантската фирма Jato Dynamics, а делът ѝ в Северна Америка се е свил от 12,4% на 9,7%. В Китай Stellantis има скромно присъствие – 0,3%.

Единственият лъч надежда е в Близкия изток и Африка, където делът на групата се повиши от 3,7% на 4%.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 23:09 | 04.12.24 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още