Главният изпълнителен директор на Stellantis Карлос Таварес, известен със стремежа си към намаляване на разходите, се оттегли от автомобилния производител след спор с управителния съвет за това как да се спре отслабването на продажбите и спада на цената на акциите, предава Bloomberg.
Таварес ще предаде ръководството на производителя на джипове Jeep и автомобили Fiat на временна комисия, оглавявана от председателя Джон Елкан, се казва в изявление на компанията. Новият главен изпълнителен директор ще бъде назначен през първата половина на 2025 г., заявиха от компанията.
Главният изпълнителен директор напуска по-рано от очакваното, тъй като възгледите му за бъдещето на автомобилния производител се различаваха от тези на управителния съвет и на някои акционери, заявиха от компанията. Таварес ръководеше Stellantis, откакто тя беше създадена през 2021 г. чрез сливането на PSA Group, компанията майка на Peugeot и Citroën, и Fiat Chrysler.
По-рано Таварес заяви, че ще остане на поста до края на мандата си в началото на 2026 г., след като Stellantis започне процедура за намиране на негов наследник.
Таварес е един от редица ръководители в сектора, подложени на натиск, тъй като производителите на автомобили се сблъскват със срива на пазара, икономическото забавяне в Китай, намаляващото търсене на електрически превозни средства в Европа и заплахата от мита със завръщането на Доналд Тръмп в Белия дом. Главният финансов директор на Nissan Motor Стивън Ма също ще се оттегли от поста си, съобщиха през уикенда запознати с въпроса лица.
През последните седмици Таварес се опитваше да си върне контрола след неуспехите, които накараха автомобилния производител да намали очакванията си за годишната печалба и паричния поток в края на септември. Въпреки че европейските конкуренти като Volkswagen също са затруднени от слабото търсене, мащабът на предупреждението на Stellantis разтревожи инвеститорите.
Финансови насоки
В неделя Stellantis потвърди финансовите си насоки за годината. Акциите на компанията обаче се поевтинели с 38% през последните 12 месеца.
През последните месеци инвеститори, дилъри и профсъюзи поставиха под въпрос управлението на Таварес заради спадащите продажби, остарялата гама от автомобили в САЩ и раздутите складови наличности, което доведе до предупреждението за печалбата през септември. Въпреки че Таварес обеща да предприеме мерки за отстраняване на проблемите и замени финансовия си директор и други ръководители, пазарният дял продължи да намалява на ключови пазари, включително във Франция, което засили опасенията относно дългосрочните перспективи на автомобилния производител.
66-годишният Таварес, който се издигна в Renault под ръководството на Карлос Гон, дълго време впечатляваше инвеститорите със способността си да реформира закъсали автомобилни производители там, където други не успяваха.
В началото на управлението си като главен изпълнителен директор на Stellantis той беше напът да повтори този успех, намалявайки броя на автомобилните платформи и съкращавайки работни места. През последните месеци напрежението ескалира, като профсъюзите предупредиха, че курсът на компанията за намаляване на разходите води до проблеми с качеството и забавяне на пускането на ключови нови модели. В САЩ дилърите обвиниха Таварес, че вреди на марки като Jeep, Dodge, Ram и Chrysler.
„Той няма да липсва в Северна Америка“, каза Ерик Гордън, професор в Ross School of Business към Университета Мичиган. „Не и на доставчиците, с които се бореше. Не и на дилърите, с които се бореше. И не на купувачите на автомобили, които пренебрегваха неговите автомобили.“
Позиция на профсъюзите
Шон Фейн, президент на профсъюза United Auto Workers, приветства този ход, като каза в изявление, че това е „голяма стъпка в правилната посока за компания, която е била управлявана зле, и за работна сила, която е била лошо третирана твърде дълго време“.
Главният финансов директор Дъг Остерман, който беше назначен след предупреждението за печалбата през септември, на 31 октомври посочи „добър напредък“ в намаляването на складовите наличности и подобряването на тенденциите в пазарния дял в САЩ - най-големият източник на печалба на компанията. Планирано е Остерман да говори в рамките на автомобилната конференция на Goldman Sachs по-късно тази седмица.
Stellantis също така влезе в конфликт с правителството на Италия заради нивата на производство в страната. Елкан е предупредил италианския министър-председател Джорджа Мелони преди оставката на Таварес, твърдят запознати.