Коалиция от седем държави членки на Европейския съюз (ЕС) призова за действия за запазване на конкурентоспособността на автомобилната индустрия на блока във време, когато тя трябва да инвестира в иновации, за да спазва по-строгите ограничения на емисиите, пише Bloomberg.
Италия, Полша и Австрия се присъединиха към група, в която е и България и която ще настоява министрите на конкуренцията на ЕС да намерят решение в четвъртък за избягване на глоби за производителите на автомобили, които не успеят да постигнат новите цели за емисиите, влизащи в сила през 2025 г.
Алиансът, който включва още Чехия, Румъния и Словакия, също иска да се прецизира автомобилната политика, като се постигне баланс между стимулирането на търсенето и подкрепата за нови инвестиции.
„Индустрията се сблъсква с трудни времена, изправена пред значителни предизвикателства, свързани с производството, заетостта и глобалната конкуренция, които изискват извънредни и координирани действия на ниво ЕС“, заявяват страните в съвместно предложение, видяно от Bloomberg.
Следващият петгодишен законодателен цикъл „представя възможност за по-добро привеждане в съответствие на индустриалната политика с по-широките цели на ЕС за декарбонизация и конкурентоспособност“, изтъква още групата.
Укрепването на позицията на европейските производители на световната сцена е един от ключовите приоритети на председателя на Европейската комисия (ЕК) Урсула фон дер Лайен по време на втория ѝ мандат, който изтича през 2029 г. След като беше одобрен новия екип от еврокомисари от Европейския парламент, Фон дер Лейен каза от трибуната, че автомобилната индустрия в региона е „европейска гордост“ и обеща да гарантира, че „бъдещето на автомобилите ще продължи да се гради в Европа“.
По-късно председателят на ЕК каза пред журналисти, че лично ще води нов текущ стратегически диалог с автомобилната индустрия и свързаните с нея играчи.
„Мисля, че трябва да се стартира с политическа воля за облекчаване на това, което според нас е непропорционална цена за отговаряне на по-строгите изисквания“, посочва Сигрид де Врис, генерален директор на Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA).
Производителите на автомобили в блока са изправени пред задълбочаващи се предизвикателства, тъй като търсенето на електрически превозни средства се охлажда, разходите растат в навечерието на въвеждане на по-строгите регулации за намаляване на въглеродните емисии, предупреждава ACEA.
Автоконцерните също така призоваха за регулаторна корекция, за да се избегнат глоби за разминаване с целите за емисии през 2025 г., които потенциално биха могли да възлизат на милиарди евро за някои от тях – докато китайските производители на електромобили увеличават продажбите в региона.
„Такива санкции сериозно биха ограничили способността на индустрията да реинвестира в иновации и развитие, като по този начин се навреди на конкурентоспособността на Европа на глобалната сцена“, подчертават седемте държави. „Европейската асоциация на производителите на автомобили изтъква тези опасения и ние подкрепяме необходимостта от извънредни и подходящи мерки и адекватни финансови средства на ниво ЕС, включително възможен краткосрочен пакет, за да се улесни справедливия преход, който не подкопава допълнително европейската конкурентоспособност”.
В предложението си алиансът призовава за оценка на стандартите за въглеродни емисии за нови леки коли и микробуси, като казва, че е необходимо регулиране, за да се гарантира предотвратяването на изтичането на инвестиции от изследвания и развитие на екологични технологии.
преди 1 час Измисляме значи първо няква иди0тшина, и после призоваваме за мерки за защита от нея.Яко. А нямаше ли да е по-лесно изобщо да не забъркваме въпросната каша? отговор Сигнализирай за неуместен коментар