Европейският съюз (ЕС) и Китай се доближават до решение относно премахването на митата върху вноса на китайски електрически превозни средства в блока, съобщава германската телевизия n-tv, цитирайки Бернд Ланге, председател на търговската комисия към Европейския парламент (ЕП).
Китайски официални лица междувременно посочват, че ако тези коментари са "верни и точни", тогава това е добър сигнал, че търговският спор може да бъде разрешен.
Ланге изтъква, че Брюксел и Пекин са близо до споразумение, в което Китай може да се ангажира да предлага електрически коли в ЕС при минимален ценови праг, без да дава подробности. Той добавя, че "това би елиминирало нарушаването на правилата за конкуренция чрез несправедливи субсидии, поради които бяха въведени митата", информира китайската медия Global Times.
Нито Европейската комисия (ЕК), нито Министерството на търговията на Китай са коментирали забележките на Ланге.
Това може да се счита за „положително“ и „окуражаващо“ послание, тъй като отразява още веднъж твърдението на Пекин, че диалогът и консултациите са правилният начин и за двете страни за разрешаване на търговски проблеми, коментира Джоу Ми, старши научен сътрудник в Китайската академия за международна търговия и икономическо сътрудничество.
„Надяваме се, че окончателният резултат с разглеждането на опасенията по въпроса може да бъде постигнат възможно най-скоро“, изтъква Джоу.
Коментарите на Ланге може да отразяват желанието в рамките на блока да се постигне споразумение с Китай възможно най-скоро, посочва пред Global Times Хуо Дзянгуо, заместник-председател на базираната в Пекин организация Китайско общество за изследвания на Световната търговска организация, отбелязвайки, че европейската икономика е изправена пред огромен натиск и въз основа на интересите на ЕС решението е рационален избор да се избегне ескалация на търговските търкания, които биха могли да имат голямо въздействие върху неговата икономика и търговия.
Разрешаването на спора чрез диалог беше отбелязано по време на среща на високо ниво между китайските и германските политически лидери в кулоарите на срещата на върха на Г-20 в Рио де Жанейро миналата седмица.
Тогава китайският държавен глава Си Дзинпин каза на германския канцлер Олаф Шолц, че митата на ЕС върху китайските електромобили привличат вниманието по целия свят и Китай ще настоява за разрешаване на различията чрез диалог и консултации.
Технически екипи от Китай и ЕС проведоха пет кръга от преговори в Пекин от 2 до 7 ноември, участвайки в задълбочен обмен на спецификите на плана за ценови ангажименти, представен от Китайската търговска камара за внос и износ на машини и електронни продукти.
Според изявление, публикувано от ЕК на 8 ноември, ЕС също така подчертава, че европейски и китайски официални лица са провели „интензивни дискусии“ в Пекин относно възможно споразумение за ценови ангажимент, който би бил алтернатива на изравнителните мита.
Последните забележки на Ланге показват, че преговорите продължават, посочва Джоу, отбелязвайки, че и двете страни имат общ интерес да предотвратят ескалацията на търговския конфликт и да стабилизират икономическите и търговски връзки, особено след като ЕС иска да привлече китайските технологии и да обособи верига на доставки, свързана с електромобилите.
Антисубсидийното разследване на ЕС относно внасяните от Китай електрически превозни средства приключи на 29 октомври, а на следващия ден влезе в сила петгодишна политика на допълнителни мита.
Различните автомобилни компании се сблъскват с различни по размер налози, вариращи от 7,8% за електромобилите на Tesla до 35,3 на сто за моделите на китайската държавна SAIC Motor. Тези мита се прибавят към стандартните налози от 10%, които важат за вноса на автомобили в блока.
В началото на ноември Китай се обърна към Световната търговска организация (СТО), завеждайки дело срещу окончателните мита на ЕС. Китайското министерство на търговията каза от своя страна, че „за да защити интересите на индустрията за електрически превозни средства и глобалното сътрудничество за зелена трансформация, Китай реши да заведе дело срещу окончателните антисубсидийни мерки на ЕС“.
Служител на СТО потвърди, че жалбата е била подадена.
„Сега можем да потвърдим, че е получено искане от Китай за консултации с ЕС относно окончателните изравнителни мита на ЕС върху електрическите превозни средства“, посочва служителят.
Делото в СТО беше поредният залп в ескалиращото търговско напрежение между Пекин и Брюксел. Въпреки че Китай заплаши да отмъсти, министерство на търговията изрази надежда за приемливо решение отвъд митата. Ако това не стане, контрамерките могат да започнат, докато траят преговорите. Ситуацията е усложнена и от факта, че Доналд Тръмп спечели президентските избори в САЩ, като многократно е заявявал по време на своята кампания, че е готов да наложи допълнителни мита върху вноса от Китай и да издигне търговски бариери срещу ЕС.