Шведският производител на батерии за електромобили Northvolt съобщи, че е подал заявление за защита от фалит по Глава 11 в САЩ, нанасяйки удар на надеждите на Европа, че най-развитият ѝ играч в областта на батериите ще намали зависимостта на западните автомобилни производители от китайските конкуренти, предава Ройтерс.
Northvolt съобщи, че има ликвидни средства, които са достатъчни да продължи да работи само още около седмица, и допълни, че си е осигурила ново финансиране на стойност сто милиона долара за процеса по обявяване на фалит. Тя допълни, че дейностите ще продължат обичайно по време на фалита.
„Картината с ликвидността на Northvolt стана мрачна“, съобщи компанията в иска си за защита от фалит по Глава 11, заведен пред Съда по фалитите в Хюстън. Компанията, която има дейности в Калифорния, разполага с около 30 млн. долара в брой, достатъчни, за да работи около една седмица, и дългове за 5,8 млрд. долара.
Northvolt съобщи, че очаква да завърши преструктурирането си до първото тримесечие на 2025 г.
Само за няколко месеца компанията се превърна от шампион в Европа в областта на производството на батерии за електромобили до производител, който се бори да се задържи над водата чрез свиване на размера си, засегнат от производствени проблеми, загуба на голям клиент и липса на финансиране.
Европа се надяваше, че Northvolt ще намали зависимостта на западните автомобилни производители от китайските им конкуренти като CATL и BYD.
Northvolt съобщи, че има нов заем на стойност сто милиона долара като част от финансова подкрепа в размер на 245 млн. долара за фалита. Шведският производител на камиони Scania, който е акционер и най-големият клиент на компанията, заяви в четвъртък, че ще отпусне заем от сто милиона долара на Northvolt, за да подкрепи производството на батерии за електромобили в Шелефтео, Северна Швеция.
„Решителната стъпка ще позволи на Northvolt да продължи мисията си да установи европейска промишлена база за батерийно производство“, коментира Том Джонстън, временен председател на управителния съвет на Northvolt, в комюнике, като отбеляза подкрепата, която компанията получава от съществуващите кредитори и клиенти.
Като част от преструктурирането Northvolt ще прецени предложения за нова парична инвестиция от стратегически и финансови инвеститори, както и от съществуващи кредитори, акционери и клиенти, допълни той.
Инвестиционната компания Vargas, съосновател на Northvolt и един от най-големите ѝ акционери, заяви, че фалитът ще позволи на компанията да отговори на финансовите си предизвикателства и да запази конкурентното си предимство в производството на висококачествени батерии.
Northvolt обсъждаше възможността да заведе иск за защита от фалит по Глава 11 в САЩ като един от няколко варианта за оцеляване, съобщиха двама запознати с въпроса източници пред Ройтерс миналата седмица.
Силна конкуренция
С Volkswagen сред собствениците Northvolt яхна вълната на европейските стартъпи, инвестиращи десетки милиарди долари в производството на батерии, които да послужат на автомобилните производители на Стария континент при прехода им от двигатели с вътрешно горене към електромобили.
Но ръстът на търсенето на електромобили се движи по-бавно от очакванията на индустрията и конкуренцията остава силна от Китай, който контролира 85% от световното производство на батерии, по данни на Международната агенция за енергия.
В понеделник Ройтерс съобщи, че Northvolt е пропуснала някои вътрешни цели и е ограничила производството в завода си за батерии в Северна Швеция, показвайки предизвикателствата пред засилването на производството.
През октомври Northvolt постигна сделка, която ѝ даде достъп до малка сума пари, докато преговаря за по-голям пакет от финансиране, съобщи бизнес изданието DI.
През последните седмици обаче тези преговори са станали по-трудни, съобщи един от източниците, запознат с плана за защитата от фалит по Глава 11.
През последните години няколко шведски компании поискаха защита от фалит по Глава 11, включително скандинавската авиокомпания SAS и компанията за събиране на дългове Intrum, процесът позволява на ръководството да запази контрол върху компанията и да управлява дейностите ѝ.
Вицепремиерът Еба Буш заяви в социалната мрежа Х, че правителството продължава да подкрепя батерийната промишленост за електромобили и се надява, че преструктурирането ще помогне на Northvolt в бъдеще. Буш допълни пред Ройтерс във вторник, че шведското правителство не планира да поеме дял в Northvolt.